Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

287 resultaten gevonden

  1. Rapport 9 mei 2017

    2017/059 UWV verzuimt om na ontvangst aanvraag deskundigenoordeel contact op te nemen met aanvrager

    Een vrouw vraagt een deskundigenoordeel aan bij het UWV maar klaagt over de informatieverstrekking. De uitkomst is gedeeld met haar werkgever en er is geen antwoord gegeven op haar vragen. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw via de informatie op het aanvraagformulier en de website had kunnen weten dat de uitkomst gedeeld wordt met werkgever en bedrijfsarts. De ombudsman vindt wel dat de arbeidsdeskundige contact met de vrouw had moeten opnemen om na te gaan waar het nu werkelijk om ging.
    Lees meer
  2. Rapport 23 juli 2018

    2018/058 UWV moet afspraken over wijziging van oorspronkelijke vraagstelling van het deskundigenoordeel schriftelijk bevestigen

    Een vrouw die door een ernstig ongeluk arbeidsongeschikt is geworden, klaagt erover dat het UWV de vraagstelling van het deskundigenoordeel zonder overleg heeft aangepast en haar klacht hierover onzorgvuldig heeft behandeld. Het UWV is op één klachtonderdeel ingegaan, terwijl zij over meerdere aspecten had geklaagd. De Nationale ombudsman vindt dat het UWV inderdaad onvoldoende open en duidelijk met verzoekster heeft gecommuniceerd en niet zorgvuldig is geweest in de klachtbehandeling. Hij acht daarom beide klachten gegrond en doet het UWV de aanbeveling om afspraken over wijziging van de oorspronkelijke vraagstelling van het deskundigenoordeel schriftelijk te bevestigen.
    Lees meer
  3. Rapport 27 augustus 2018

    2018/063 UWV moet bij procedure deskundigenoordeel werknemer én werkgever volledig informeren

    Een vrouw valt uit van haar werk en klaagt erover dat het UWV onvoldoende zorgvuldig te werk is gegaan bij de behandeling van een aanvraag om een deskundigenoordeel door haar werkgever. Ze is niet voorbereid op een gesprek met de arbeidsdeskundige omdat ze niet op de hoogte is van de aanvraag en de stukken waarmee haar werkgever de aanvraag onderbouwt. Ook krijgt ze niet de mogelijkheid om zelf relevante stukken aan te leveren. De Nationale ombudsman acht de klacht gegrond. Hij doet het UWV de aanbeveling om voortaan ook de werkgever of werknemer die niet de aanvrager van een deskundigenoordeel is een afschrift te sturen van de aanvraag en de bijlagen.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 21 december 2017

    UWV en Belastingdienst moeten samenwerken om bestaansminimum te garanderen bij beslaglegging

    Het UWV en de Belastingdienst moeten er door goede samenwerking gezamenlijk voor zorgen dat mensen met schulden over een inkomen ter hoogte van het bestaansminimum kunnen blijven beschikken als er beslag wordt gelegd op hun uitkering. Dat schrijft de…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 12 oktober 2018

    Veteranenombudsman: Maatwerk re-integratie gewonde veteranen ontbreekt

    Het UWV kan Defensie geen maatwerk bieden in langdurige re-integratietrajecten van (zwaar) gewonde veteranen. Dit is een van de conclusies van een onderzoek van de Veteranenombudsman naar de re-integratie van zieke of gewonde veteranen. Veteranenombudsman…
    Lees meer
  6. Rapport 20 maart 2018

    Rapportbrief: UWV vernietigt onterecht geluidsopname van telefoongesprek

    Een vrouw klaagt erover dat het UWV een telefoongesprek met haar heeft verbroken. Het UWV beluistert de geluidsopname van het telefoongesprek en verklaart haar klacht ongegrond. Daarna wordt de opname vernietigd. De ombudsman vraagt het UWV om geluidsopnamen van telefoongesprekken op te nemen in het klachtendossier, als deze bij de klachtbehandeling zijn beluisterd. De vrouw kan haar klacht nu niet meer laten heroverwegen. (2017.28743)
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 17 januari 2017

    UWV en SVB moeten burgers beter informeren over digitalisering

    Het UWV en de SVB hebben burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven…
    Lees meer
  8. Rapport 23 april 2018

    2018/025 UWV pleegt onvoldoende hoor en wederhoor en betrekt ten onrechte geen verzekeringsarts bij deskundigenoordeel

    Als een werkgever en zijn werknemer het niet eens worden over de taken die de werknemer tijdens zijn re-integratie moet uitvoeren, schakelt de werknemer het UWV in voor een deskundigenoordeel. Het UWV concludeert dat de werkgever zijn re-integratieverplichting onvoldoende is nagekomen. De gemachtigde van de werkgever dient hierover een klacht in bij de Nationale ombudsman: er zou onvoldoende hoor en wederhoor hebben plaatsgevonden en het UWV zou ten onrechte geen verzekeringsarts bij de oordelen hebben betrokken. De Nationale ombudsman is het daarmee eens en acht de klacht gegrond.
    Lees meer
  9. Rapport 27 november 2017

    2017/130 UWV Breda weigert post door te sturen naar andere UWV-kantoren

    Man verleent professionele bijstand aan UWV-klanten in juridische procedures. Hij geeft geregeld stukken af bij het UWV Breda, ook brieven bestemd voor andere UWV-kantoren. Hij verwacht dat deze worden doorgestuurd. Het UWV Breda weigert dit. De ombudsman vindt dat het UWV hier een zorgvuldige afweging heeft gemaakt: het UWV hoeft post van deze professional niet door te sturen.
    Lees meer
  10. Rapport 20 december 2016

    2016/117 UWV moet alert zijn op verkeerde toepassing loonheffingskorting

    Mensen met meerdere uitkeringen kunnen onverwachts verrast worden door een belastingaanslag van €1.000 tot €2.000, als het UWV de loonheffingskorting verkeerd toepast. De ombudsman onderzocht na meerdere klachten hoe het UWV in die gevallen de loonheffingskorting toepast. De ombudsman concludeert dat het UWV de organisatie en werkprocessen moet aanpassen naar één betaalsysteem. Dat is pas in 2020 het geval, tot die tijd moet het UWV extra alert blijven.
    Lees meer
    Onderwerpen: