Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

280 resultaten gevonden

  1. Rapport 9 mei 2017

    2017/059 UWV verzuimt om na ontvangst aanvraag deskundigenoordeel contact op te nemen met aanvrager

    Een vrouw vraagt een deskundigenoordeel aan bij het UWV maar klaagt over de informatieverstrekking. De uitkomst is gedeeld met haar werkgever en er is geen antwoord gegeven op haar vragen. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw via de informatie op het aanvraagformulier en de website had kunnen weten dat de uitkomst gedeeld wordt met werkgever en bedrijfsarts. De ombudsman vindt wel dat de arbeidsdeskundige contact met de vrouw had moeten opnemen om na te gaan waar het nu werkelijk om ging.
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 21 december 2017

    UWV en Belastingdienst moeten samenwerken om bestaansminimum te garanderen bij beslaglegging

    Het UWV en de Belastingdienst moeten er door goede samenwerking gezamenlijk voor zorgen dat mensen met schulden over een inkomen ter hoogte van het bestaansminimum kunnen blijven beschikken als er beslag wordt gelegd op hun uitkering. Dat schrijft de…
    Lees meer
  3. Rapport 20 maart 2018

    Rapportbrief: UWV vernietigt onterecht geluidsopname van telefoongesprek

    Een vrouw klaagt erover dat het UWV een telefoongesprek met haar heeft verbroken. Het UWV beluistert de geluidsopname van het telefoongesprek en verklaart haar klacht ongegrond. Daarna wordt de opname vernietigd. De ombudsman vraagt het UWV om geluidsopnamen van telefoongesprekken op te nemen in het klachtendossier, als deze bij de klachtbehandeling zijn beluisterd. De vrouw kan haar klacht nu niet meer laten heroverwegen. (2017.28743)
    Lees meer
  4. Rapport 23 april 2018

    2018/025 UWV pleegt onvoldoende hoor en wederhoor en betrekt ten onrechte geen verzekeringsarts bij deskundigenoordeel

    Als een werkgever en zijn werknemer het niet eens worden over de taken die de werknemer tijdens zijn re-integratie moet uitvoeren, schakelt de werknemer het UWV in voor een deskundigenoordeel. Het UWV concludeert dat de werkgever zijn re-integratieverplichting onvoldoende is nagekomen. De gemachtigde van de werkgever dient hierover een klacht in bij de Nationale ombudsman: er zou onvoldoende hoor en wederhoor hebben plaatsgevonden en het UWV zou ten onrechte geen verzekeringsarts bij de oordelen hebben betrokken. De Nationale ombudsman is het daarmee eens en acht de klacht gegrond.
    Lees meer
  5. Rapport 27 november 2017

    2017/130 UWV Breda weigert post door te sturen naar andere UWV-kantoren

    Man verleent professionele bijstand aan UWV-klanten in juridische procedures. Hij geeft geregeld stukken af bij het UWV Breda, ook brieven bestemd voor andere UWV-kantoren. Hij verwacht dat deze worden doorgestuurd. Het UWV Breda weigert dit. De ombudsman vindt dat het UWV hier een zorgvuldige afweging heeft gemaakt: het UWV hoeft post van deze professional niet door te sturen.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 17 januari 2017

    UWV en SVB moeten burgers beter informeren over digitalisering

    Het UWV en de SVB hebben burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 8 maart 2018

    Ombudsman onderzoekt re-integratie ziek defensiepersoneel

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de re-integratie van zieke medewerkers van Defensie. Zowel de Nationale ombudsman als de Veteranenombudsman ontvingen de afgelopen jaren tientallen klachten over het gebrek aan aandacht en begeleiding tijdens…
    Lees meer
  8. Rapport 20 december 2016

    2016/117 UWV moet alert zijn op verkeerde toepassing loonheffingskorting

    Mensen met meerdere uitkeringen kunnen onverwachts verrast worden door een belastingaanslag van €1.000 tot €2.000, als het UWV de loonheffingskorting verkeerd toepast. De ombudsman onderzocht na meerdere klachten hoe het UWV in die gevallen de loonheffingskorting toepast. De ombudsman concludeert dat het UWV de organisatie en werkprocessen moet aanpassen naar één betaalsysteem. Dat is pas in 2020 het geval, tot die tijd moet het UWV extra alert blijven.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Rapport 19 december 2017

    2017/147 UWV is onvoldoende transparant over onderzoek naar arbeidsongeschiktheid Nederlander in Roemenië

    Een Nederlandse man woont en werkt 20 jaar in Roemenië. Daar raakt hij arbeidsongeschikt. Omdat hij vroeger ook in Nederland werkte, moeten zowel de Nederlandse als de Roemeense overheid een deel van de arbeidsongeschiktheidsuitkering betalen. De man stuurt een WIA-aanvraag naar de Sociale Verzekeringsbank. De SVB stuurt de aanvraag door naar het UWV, maar er ontbreken dan stukken. De aanvraag wordt afgewezen maar zijn bezwaar hiertegen wordt gegrond verklaard. De Nationale ombudsman oordeelt dat het UWV niet transparant heeft gehandeld en de SVB de procedure heeft vertraagd.
    Lees meer
  10. Rapport 18 april 2017

    2017/051 UWV/AJD moet voortaan bij ontslagdossiers alle gevoerde gesprekken vastleggen

    Een werkgeefster vraagt voor enkele werknemers een ontslagvergunning aan bij het UWV/Arbeidsjuridische Dienstverlening (AJD). Ze klaagt erover bij het UWV dat ze op minimaal drie momenten telefonisch verkeerd is geïnformeerd. De Nationale ombudsman onderzoekt de informatieverstrekking door het UWV in zijn algemeenheid en in dit individuele geval. Hij kan over dit geval geen oordeel geven. Wel vraagt hij het Klantcontactcentrum om voortaan vast te leggen wat er daadwerkelijk is besproken tijdens telefonisch contact rond een ontslagzaak. Ook vraagt hij de behandelaar van ontslagdossiers alle gevoerde gesprekken vast te leggen en niet slechts wanneer dat naar het oordeel van de behandelaar van belang is.
    Lees meer