Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

11 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 15 december 2017

    Nationale ombudsman tevreden met verbeteringen van DUO in informatieverstrekking aan (oud-)studenten met een schuld

    De Nationale ombudsman is tevreden over de manier waarop DUO zijn aanbevelingen rond de informatieverstrekking aan (oud-)studenten met een schuld heeft opgevolgd. Dat schrijft ombudsman Reinier van Zutphen in een brief aan de minister van Onderwijs,…
    Lees meer
  2. Rapport 20 juni 2017

    2017/074 DUO informeert vrouw na verhuizing naar buitenland te laat over betalingsachterstand

    Een vrouw met een studieschuld bij DUO verhuist naar het buitenland. Ze hoeft in eerste instantie de studieschuld niet terug te betalen omdat haar inkomen te laag is. Pas na een aantal jaar ontvangt ze een aanmaning van 10.000 euro omdat er eerder geen recente adresgegevens bekend waren. Ze klaagt erover dat DUO haar te laat heeft geïnformeerd over de betalingsachterstand. De Nationale ombudsman vindt dat DUO tijdig een adresonderzoek had moeten starten om haar te informeren over haar betalingsverplichtingen.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 28 maart 2017

    Informatieverstrekking DUO moet effectiever om inschakelen deurwaarders te voorkomen

    De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen constateert dat de standaard informatie-verstrekking van DUO over schulden niet aansluit bij de leefwereld van (oud‑)studenten. De helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een…
    Lees meer
  4. Column 1 april 2017

    Een gewaarschuwd mens telt voor twee

    Desi* stopt met haar studie. Ze geeft dit netjes door aan DUO. Die laat haar weten dat haar studiefinanciering wordt stopgezet. Na een half jaar krijgt ze ineens rekeningen voor haar studentenreisproduct. Dit moet een vergissing zijn, denkt ze, want ze…
    Lees meer
  5. Onderzoek 27 maart 2017

    2017/040 Onderzoek naar de informatieverstrekking van DUO aan (oud-)studenten met een schuld

    Meer dan de helft van (oud-)studenten met een betalingsachterstand komt in aanraking met een deurwaarder. Zij weten niet dat er een probleem is met de aflossing van hun studielening of hebben hun reisproduct niet op tijd stopgezet. De ombudsman pleit voor meer effectieve en persoonlijk communicatie. DUO kan bijvoorbeeld persoonlijk contact opnemen met (oud-)studenten om betalingsachterstanden niet verder op te laten lopen. De ombudsman heeft daarnaast stevige kritiek op de manier van stopzetten van het studentenreisproduct.
    Lees meer
  6. Column 16 april 2016

    De andere kant opkijken

    Ilse* is de dochter van Fred en Kim de Boer*. Zij kan niet zo goed omgaan met geld. Toen ze nog student was, kwam ze in de problemen met haar lesgeld, studiefinanciering en de OV-kaart. Aan het einde van haar studie had ze een schuld bij de Dienst…
    Lees meer
  7. Column 22 augustus 2015

    Geen stufi? Geen OV!

    Jochem* stopt met zijn studie economie. Hij beëindigt daarom netjes zijn studiefinanciering. Maar hij vergeet dit voor zijn studentenreisproduct, ofwel zijn OV-kaart. Daar heeft hij nu immers ook geen recht meer op. Omdat Jochem dit pas veel te laat doet,…
    Lees meer
  8. Rapport 4 december 2014

    2014/187 DUO kan misverstand over aanmaning beter oplossen door persoonlijk contact; even bellen

    Een man krijgt een dwangbevel voor een achterstallige maandelijkse aflossing van zijn studieschuld en betaalt deze, ook de bijkomende kosten voor de deurwaarder. Hij belt de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en krijgt de bevestiging dat hij nu alle betalingen heeft voldaan. Om voortaan op tijd te betalen regelt hij een automatische betalingsregeling. Een halfjaar later krijgt hij weer een dwangbevel, nu voor een achterstallige betaling van bijna een jaar daarvoor. Door de incassokosten en de kosten van het exploot is het bedrag opgelopen van 45 euro naar 149 euro. DUO stelt dat de man niet heeft gereageerd op aanmaningen en dat niet na te gaan is wat medewerkers hem tijdens zijn telefoontjes hebben gezegd. De Nationale ombudsman oordeelt dat er een misverstand was ontstaan doordat de man aanmaningen kreeg maar van DUO had gehoord dat er geen betalingen meer open stonden. DUO had dit misverstand beter snel kunnen oplossen zonder een deurwaarder in te schakelen door de man te bellen. DUO is de man tegemoet gekomen door alsnog de incassokosten voor zijn rekening te nemen. De Nationale ombudsman heeft daarom besloten geen oordeel te geven over deze zaak en benadrukt dat persoonlijk contact voorafgaand aan invorderingsmaatregelen loont.
    Lees meer
  9. Rapport 29 december 2015

    2015/185 DUO had kunnen voorkomen dat studente alsnog kosten voor onterechte beslaglegging moet betalen

    DUO laat wegens openstaande schulden een deurwaarder een beslag leggen op de bankrekening van een studente. Door gewijzigd beleid blijkt het beslag onterecht maar ondanks betaling in termijnen worden er toch deurwaarderskosten in rekening gebracht. De Nationale ombudsman vind dat DUO de studente en de deurwaarder had moeten inlichten dat de deurwaarderskosten niet voor rekening van de verzoekster zouden komen.
    Lees meer
  10. Column 31 januari 2015

    Toekomst in duigen

    Als Angolese vluchteling heeft Marcos* een verblijfsvergunning in Nederland gekregen en is hij vijftien jaar later een goed geïntegreerde jonge man. Om zijn kansen op werk te vergroten wil hij voltijds gaan studeren. In Portugal, handig omdat hij Portugees…
    Lees meer