Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

14 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 15 januari 2018

    Nationale ombudsman geeft reactie op advies-Scheltema over integrale geschilbeslechting sociaal domein

    De Nationale ombudsman heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een brief gestuurd met zijn reactie op het advies van de regeringscommissaris over integrale geschilbeslechting in het sociaal domein. De decentralisatie in het sociaal…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 12 september 2017

    Ombudsman start onderzoek naar toegang tot zorg in sociaal domein

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de toegang tot zorg binnen het sociaal domein. Nog steeds ontvangt de ombudsman klachten van mensen die van het kastje naar de muur worden gestuurd door instanties. Al tijdens eerder onderzoek naar…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 22 september 2016

    Ombudsman vraagt 283 gemeenten naar klachten sociaal domein

    De Nationale ombudsman vraagt alle 283 bij hem aangesloten gemeenten hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk. De ombudsman onderzoekt hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 21 april 2017

    Leeuwarden laat wsw-er al 2 jaar wachten op passend werk

    De gemeente Leeuwarden heeft te weinig gedaan om een verstandelijk beperkte vrouw te begeleiden naar passend werk. De vrouw kwam twee jaar geleden thuis te zitten nadat zij geplaatst was in een functie die niet passend bleek. Leeuwarden is vervolgens in…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden.
    Lees meer
  6. Onderzoek 2 maart 2017

    2017/035 Onderzoek naar klachtbehandeling in het sociaal domein na de decentralisaties

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn onderzoeksrapport 'Terug aan tafel, samen de klacht oplossen'. Hij vindt dat gemeenten op een actieve manier problemen moeten opsporen en met maatwerk oplossen.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 7 juni 2016

    Onderzoek klachten gemeentelijke zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de klachten en signalen van burgers over het zogeheten sociaal domein. Dit zijn zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk, taken die de Rijksoverheid bij gemeenten heeft neergelegd. Het gaat om de…
    Lees meer
  8. Dossier 8 januari 2018

    Toegang tot voorzieningen

    De overheid is er voor de mensen, maar dat werkt in de praktijk wel eens anders uit. Niet iedereen wordt vanzelfsprekend gehoord of gezien en soms worden mensen zelfs uitgesloten van voorzieningen door (onbedoelde) drempels. Lopend onderzoek: Knelpunten op…
    Lees meer
  9. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda 2017

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  10. Column 16 september 2017

    Zorgen van het kastje naar de muur

    Allard* is hulpverlener en leidt het kleinschalige tehuis Agatha Amare* voor woon en dagbesteding. Hij zit in de knoei omdat twee gemeenten en het CIZ het niet eens worden wie de dure zorg voor Harry* moet betalen. Harry heeft zorg voor lange duur nodig,…
    Lees meer
    Onderwerpen: