Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

18 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 15 januari 2018

    Nationale ombudsman geeft reactie op advies-Scheltema over integrale geschilbeslechting sociaal domein

    De Nationale ombudsman heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een brief gestuurd met zijn reactie op het advies van de regeringscommissaris over integrale geschilbeslechting in het sociaal domein. De decentralisatie in het sociaal…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 12 september 2017

    Ombudsman start onderzoek naar toegang tot zorg in sociaal domein

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de toegang tot zorg binnen het sociaal domein. Nog steeds ontvangt de ombudsman klachten van mensen die van het kastje naar de muur worden gestuurd door instanties. Al tijdens eerder onderzoek naar…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 9 november 2018

    Vier speerpunten voor professionele klachtbehandeling door gemeenten

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, geeft lokale overheden vier speerpunten mee voor klachtbehandeling in onder meer het sociaal domein. Het rapport 'Vier speerpunten voor klachtbehandeling bij gemeenten' vormt daarmee een verdere uitwerking van…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 22 september 2016

    Ombudsman vraagt 283 gemeenten naar klachten sociaal domein

    De Nationale ombudsman vraagt alle 283 bij hem aangesloten gemeenten hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk. De ombudsman onderzoekt hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 10 oktober 2018

    Ombudsman: Overheid geeft inburgeraars een valse start

    'De overheid maakt het inburgeraars moeilijk om mee te doen in de samenleving.' Dit stelt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn onderzoeksrapport 'Een valse start' over inburgering. Aan nieuwkomers worden allerlei ingewikkelde eisen gesteld en…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 18 juli 2018

    1 jaar later: wat is er veranderd voor 'Vrouwen in de knel'?

    In juli 2017 publiceerde de Nationale ombudsman zijn onderzoek 'Vrouwen in de knel' naar de knelpunten, die vrouwen in de vrouwenopvang ervaren. Zo constateerde de ombudsman dat het regelen van een eigen inkomen voor de vrouwen complex is, hun schulden…
    Lees meer
  7. Onderzoek 12 november 2018

    2018/083 Vier speerpunten voor klachtbehandeling bij gemeenten

    De Nationale ombudsman is met een aantal gemeenten in gesprek gegaan over de vraag of een 'ombudsfunctie' bijdraagt aan de mogelijkheden om een signaal, hulpvraag of klacht af te geven. Deze vraag dient zich wat de Nationale ombudsman betreft niet te beperken tot het sociaal domein. Daarnaast is ingegaan op de vraag hoe gemeenten van de signalen, hulpvragen of klachten kunnen leren en welke rol daarbij voor de Nationale ombudsman is weggelegd. In deze publicatie wordt achtereenvolgens ingegaan op enkele voorbeelden van de invulling van een 'ombudsfunctie', op de gesprekken die zijn gevoerd en op de visie van de Nationale ombudsman op klachtbehandeling.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 21 april 2017

    Leeuwarden laat wsw-er al 2 jaar wachten op passend werk

    De gemeente Leeuwarden heeft te weinig gedaan om een verstandelijk beperkte vrouw te begeleiden naar passend werk. De vrouw kwam twee jaar geleden thuis te zitten nadat zij geplaatst was in een functie die niet passend bleek. Leeuwarden is vervolgens in…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden.
    Lees meer
  10. Onderzoek 2 maart 2017

    2017/035 Onderzoek naar klachtbehandeling in het sociaal domein na de decentralisaties

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn onderzoeksrapport 'Terug aan tafel, samen de klacht oplossen'. Hij vindt dat gemeenten op een actieve manier problemen moeten opsporen en met maatwerk oplossen.
    Lees meer