Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

48 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 7 juli 2017

    Ombudsman onderzoekt buitensluiten van schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman start een vervolgonderzoek naar de schuldhulpverlening in tien gemeenten. Zo krijgt de ombudsman signalen dat groepen mensen 'categoriaal' worden uitgesloten, bijvoorbeeld omdat zij een koophuis hebben, ZZP-er zijn of in een echtsche…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 19 december 2016

    8 tips voor behoorlijke schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman geeft 8 tips aan schuldhulpverleners voor behoorlijke schuldhulp. Aanleiding is zijn onderzoek naar de schuldhulpverlening door Stadsbank Oost Nederland aan een vrouw waaruit een aantal verbeterpunten naar voren kwamen. Zo duurde het…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 12 mei 2017

    Stadsbank Oost Nederland maakt schuldhulpverlening inzichtelijk

    Stadsbank Oost Nederland maakt inmiddels inzichtelijk wat mensen met schulden van haar mogen verwachten. Ook geeft de Stadsbank mensen digitaal en op papier steeds duidelijk overzicht over welke informatie zij nog moeten aanleveren. Eind vorig jaar bracht…
    Lees meer
  4. Rapport 19 december 2016

    2016/115 Vrouw loopt tegen drempels op bij schuldhulpverlening door Stadsbank Oost Nederland

    Een vrouw vraagt schuldhulpverlening aan bij Stadsbank Oost Nederland. Het opstarten van een eerste traject duurt veel te lang. Tijdens het tweede traject loopt zij tegen drempels op: het duurt onder meer lang voordat haar schuldregeling tot stand komt, het verloop van het traject is haar onduidelijk en zij wordt onvoldoende geïnformeerd over de voortgang. De Nationale ombudsman vindt de klacht van de vrouw dat de schuldhulpverlening niet zorgvuldig is geweest, gegrond. Hij merkt op dat haar situatie een typisch voorbeeld is van de knelpunten en drempels die mensen ervaren in de schuldhulpverlening. De ombudsman schetste die eerder in zijn rapport 'Burgerperspectief op schuldhulpverlening'. De ombudsman verwacht daarom dat ook andere schuldhulpverleners hun voordeel kunnen doen met de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport over Stadsbank en de 8 tips.
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 11 mei 2016

    Schuldhulpverlening moet beter aansluiten op hulpvraag burger

    De overheid gaat onterecht teveel uit van de zelfredzaamheid van burgers bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Minder zelfredzamen lopen tegen drempels op voor- en tijdens het schuldhulpverleningstraject en vallen buiten de boot. Dit concludeert de Nat…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 14 oktober 2015

    Ombudsman onderzoekt gemeentelijke schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de ervaringen van burgers met de gemeentelijke schuldhulpverlening. Ombudsman Van Zutphen in een brief aan staatssecretaris Klijnsma van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: 'Ik maak mij zorgen over hoge eisen d…
    Lees meer
  7. Rapport 29 september 2016

    2016/089 Gemeente Tiel biedt echtpaar onvoldoende hulp na aanmelding bij schuldhulpverlening

    Een echtpaar vraagt schuldhulpverlening aan bij de gemeente Tiel. De afhandeling duurt lang. Er ligt beslag op de uitkering van meneer. De gemeente vindt dat ze eerst moeten zorgen dat de Belastingdienst het beslag opheft om tot een stabiel inkomen te komen. Mevrouw vindt dat die taak bij de gemeente hoort en klaagt erover dat de gemeente geen hulp biedt. De bestaande schuldregelingsovereenkomst moet volgens de Nationale ombudsman voldoende zijn om het beslag op de uitkering tijdelijk op te heffen. De ombudsman vraagt zich wel af waarom het noodzakelijk is om het beslag van de uitkering op te heffen. De gemeente start uiteindelijk het schuldhulpverleningstraject, maar heeft het echtpaar onnodig lang in onzekerheid gelaten.
    Lees meer
  8. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 14 augustus 2017

    Nationale ombudsman komt naar Noord-Brabant

    Van 6 t/m 8 september brengt de Nationale ombudsman en zijn team een bezoek aan de provincie Noord-Brabant. Wij gaan graag met u in gesprek. Hoe ervaart u de dienstverlening van uw gemeente, Belastingdienst, politie, het UWV of een andere overheidsinstanti…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Nieuwsbericht 6 juli 2017

    Vrouwen in vrouwenopvang verstrikt in financiële regelingen

    Bestaande regelingen en procedures voor vrouwen die verblijven in een vrouwenopvanglocatie sluiten niet goed op elkaar aan. Het is voor vrouwen in deze situatie bijna onmogelijk zelfstandig hun weg te vinden in deze papieren werkelijkheid. Nationale ombuds…
    Lees meer
    Onderwerpen: