Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

54 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 13 september 2018

    Schuldhulpverlening van gemeenten nog niet op orde

    Nog steeds vallen te veel mensen tussentijds uit bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Ook krijgen zelfstandigen geen of onvoldoende hulp als zij schulden hebben. Gemeenten motiveren toewijzende en afwijzende beslissingen onvoldoende en te weinig op…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 19 januari 2018

    Toegang tot gemeentelijke schuldhulpverlening niet laagdrempelig en breed genoeg

    Gemeenten bieden mensen met problematische schulden niet altijd een laagdrempelige en brede toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening. Er is dan ook op verschillende punten verbetering mogelijk. Dat concludeert de Nationale ombudsman, Reinier van…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 7 juli 2017

    Ombudsman onderzoekt buitensluiten van schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman start een vervolgonderzoek naar de schuldhulpverlening in tien gemeenten. Zo krijgt de ombudsman signalen dat groepen mensen 'categoriaal' worden uitgesloten, bijvoorbeeld omdat zij een koophuis hebben, ZZP-er zijn of in een…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 19 december 2016

    8 tips voor behoorlijke schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman geeft 8 tips aan schuldhulpverleners voor behoorlijke schuldhulp. Aanleiding is zijn onderzoek naar de schuldhulpverlening door Stadsbank Oost Nederland aan een vrouw waaruit een aantal verbeterpunten naar voren kwamen. Zo duurde het…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 11 mei 2016

    Schuldhulpverlening moet beter aansluiten op hulpvraag burger

    De overheid gaat onterecht teveel uit van de zelfredzaamheid van burgers bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Minder zelfredzamen lopen tegen drempels op voor- en tijdens het schuldhulpverleningstraject en vallen buiten de boot. Dit concludeert de…
    Lees meer
  6. Rapport 19 december 2016

    2016/115 Vrouw loopt tegen drempels op bij schuldhulpverlening door Stadsbank Oost Nederland

    Een vrouw vraagt schuldhulpverlening aan bij Stadsbank Oost Nederland. Het opstarten van een eerste traject duurt veel te lang. Tijdens het tweede traject loopt zij tegen drempels op: het duurt onder meer lang voordat haar schuldregeling tot stand komt, het verloop van het traject is haar onduidelijk en zij wordt onvoldoende geïnformeerd over de voortgang. De Nationale ombudsman vindt de klacht van de vrouw dat de schuldhulpverlening niet zorgvuldig is geweest, gegrond. Hij merkt op dat haar situatie een typisch voorbeeld is van de knelpunten en drempels die mensen ervaren in de schuldhulpverlening. De ombudsman schetste die eerder in zijn rapport 'Burgerperspectief op schuldhulpverlening'. De ombudsman verwacht daarom dat ook andere schuldhulpverleners hun voordeel kunnen doen met de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport over Stadsbank en de 8 tips.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 12 mei 2017

    Stadsbank Oost Nederland maakt schuldhulpverlening inzichtelijk

    Stadsbank Oost Nederland maakt inmiddels inzichtelijk wat mensen met schulden van haar mogen verwachten. Ook geeft de Stadsbank mensen digitaal en op papier steeds duidelijk overzicht over welke informatie zij nog moeten aanleveren. Eind vorig jaar bracht…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 14 september 2018

    Nationale ombudsman doet vervolgonderzoek naar invordering

    De Nationale ombudsman gaat onderzoek doen naar de manier waarop overheidsinstanties schulden innen bij burgers. Het onderzoek is een vervolg op het rapport In het krijt bij de overheid uit 2013. Hierin formuleerde de ombudsman spelregels voor…
    Lees meer
  9. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda 2017

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  10. Onderzoek 11 september 2018

    2018/070 Vervolgonderzoek naar de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening

    In dit onderzoek gaat de Nationale ombudsman na in hoeverre Nederlandse gemeenten bij de toegang tot schuldhulpverlening de vier uitgangspuntspunten die hij formuleerde in het eerdere rapport “Een open deur” in de praktijk brengen. De uitgangspunten borgen het burgerperspectief bij de toegang tot schuldhulpverlening.
    Lees meer