Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

139 resultaten gevonden

  1. Dossier 4 januari 2018

    Schulden en armoede

    Hoe komt het dat bij mensen schulden ontstaan? Er zijn allerlei oorzaken: werkloosheid, hypotheekproblemen, scheiding, ziekte of onverwachte terugvorderingen van de overheid.
    Lees meer
  2. Rapport 23 oktober 2017

    2017/117 Echtpaar in wanbetalersregeling houdt minder geld over voor aflossing schulden

    Een echtpaar wordt door hun zorgverzekeraar aangemeld als wanbetaler. Aan het Zorginstituut/CAK moeten zij een bestuursrechtelijke premie betalen. Deze blijkt voor hen hoger dan in de Zorgverzekeringswet staat. De ombudsman benadrukt dat de bestuursrechtelijke premie is verlaagd met de bedoeling dat er meer financiële ruimte komt voor wanbetalers. Zodat zij hun schuld bij de zorgverzekeraar kunnen aflossen en uit de duurdere wanbetalersregeling kunnen komen. Hij vraagt het Zorginstituut/CAK om maatwerk.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 8 februari 2018

    Van privacy tot inburgering, big data en participatie burgers bij grote infrastructurele projecten

    Nationale ombudsman presenteert onderzoeksagenda 2018 De Nationale ombudsman onderzoekt in 2018 onder andere de digitale formulieren van de overheid, de participatie van burgers bij grote infrastructurele projecten in hun woonomgeving, inburgering,…
    Lees meer
  4. Rapport 4 juni 2018

    2018/037 Belastingdienst/Toeslagen laat kansen liggen om probleem met uitbetaling toeslagen op te lossen

    Een vrouw dient een klacht in over de Belastingdienst/Toeslagen. Zij hebben haar fout geïnformeerd over het uitbetalen van haar zorgtoeslag en kindgebonden budget en het niet invorderen van openstaande schulden. Nu krijgt ze niets uitbetaald. Pas als de Nationale ombudsman nadere vragen stelt over deze zaak wordt een fout ontdekt en gecorrigeerd door Toeslagen. De ombudsman acht de klacht gegrond en neemt er met instemming kennis van dat de Belastingdienst/Toeslagen na zijn tussenkomst alsnog met terugwerkende kracht heeft uitbetaald.
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 12 mei 2017

    Stadsbank Oost Nederland maakt schuldhulpverlening inzichtelijk

    Stadsbank Oost Nederland maakt inmiddels inzichtelijk wat mensen met schulden van haar mogen verwachten. Ook geeft de Stadsbank mensen digitaal en op papier steeds duidelijk overzicht over welke informatie zij nog moeten aanleveren. Eind vorig jaar bracht…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 3 april 2018

    Houdt u door verrekening van een toeslagschuld te weinig geld over om de kinderopvang te betalen?

    Heeft u een toeslagschuld die wordt verrekend met uw lopende kinderopvangtoeslag? Is uw verzoek om een persoonlijke betalingsregeling afgewezen vanwege opzet/grove schuld? En houdt u daardoor te weinig geld over om de kinderopvang te betalen? Dan kunt u…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 3 april 2018

    Nationale ombudsman wijst kinderopvangtoeslaggerechtigden met toeslagschuld op nieuwe regeling voor verrekening

    De Nationale ombudsman vindt het van groot belang dat ouders met een toeslagschuld kennis nemen van een nieuwe regeling die de Belastingdienst/Toeslagen in het leven heeft geroepen. De Nationale ombudsman heeft Toeslagen verzocht om betrokkenen en…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 7 juli 2017

    Ombudsman onderzoekt buitensluiten van schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman start een vervolgonderzoek naar de schuldhulpverlening in tien gemeenten. Zo krijgt de ombudsman signalen dat groepen mensen 'categoriaal' worden uitgesloten, bijvoorbeeld omdat zij een koophuis hebben, ZZP-er zijn of in een…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 19 januari 2018

    Toegang tot gemeentelijke schuldhulpverlening niet laagdrempelig en breed genoeg

    Gemeenten bieden mensen met problematische schulden niet altijd een laagdrempelige en brede toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening. Er is dan ook op verschillende punten verbetering mogelijk. Dat concludeert de Nationale ombudsman, Reinier van…
    Lees meer
  10. Column 15 oktober 2016

    Schulden, maar geen hulp

    Annie* en Ted* hebben schulden. Teds eenmanszaak is failliet gegaan en hij raakt arbeidsongeschikt. Ze verkopen hun huis, maar met een restschuld. Ze raken achter met betalen van hun zorgverzekering en belastingen. Ook andere schuldeisers kloppen aan.…
    Lees meer