Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

153 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 18 april 2017

    Afwijzing dubbele kinderbijslag ook schriftelijk toelichten

    De Sociale Verzekeringsbank (SVB) moet een afwijzing voor dubbele kinderbijslag beter motiveren. Dat zegt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brief aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de staatssecretaris van Volksgezondheid,…
    Lees meer
  2. Rapport 23 juli 2018

    2018/058 UWV moet afspraken over wijziging van oorspronkelijke vraagstelling van het deskundigenoordeel schriftelijk bevestigen

    Een vrouw die door een ernstig ongeluk arbeidsongeschikt is geworden, klaagt erover dat het UWV de vraagstelling van het deskundigenoordeel zonder overleg heeft aangepast en haar klacht hierover onzorgvuldig heeft behandeld. Het UWV is op één klachtonderdeel ingegaan, terwijl zij over meerdere aspecten had geklaagd. De Nationale ombudsman vindt dat het UWV inderdaad onvoldoende open en duidelijk met verzoekster heeft gecommuniceerd en niet zorgvuldig is geweest in de klachtbehandeling. Hij acht daarom beide klachten gegrond en doet het UWV de aanbeveling om afspraken over wijziging van de oorspronkelijke vraagstelling van het deskundigenoordeel schriftelijk te bevestigen.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 13 juli 2006

    Schriftelijk onderzoek in de zaak Spijkers

    De Nationale ombudsman heeft de bemiddeling tussen klokkenluider Spijkers en het Ministerie van Defensie beëindigd. De heer Spijkers en Defensie hebben in 2002 een overeenkomst getekend om een einde te maken aan een langdurig conflict. Het bleek niet…
    Lees meer
  4. Rapport 18 februari 2015

    2015/024 Ministerie van Infrastructuur en Milieu had afwijzing offerte schriftelijk moeten motiveren en op juiste grond

    Een man brengt aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I en M) een offerte uit voor het ontwikkelen van een model voor risicoanalyse en –beheersing van zwembaden. Het ministerie laat telefonisch aan een medewerker van de man weten dat de offerte niet aan de voorwaarde voldoet dat het gebruik van het model kosteloos is. Pas na herhaalde verzoeken krijgt de man een schriftelijke bevestiging met motivering van de afwijzing. De Nationale ombudsman is het eens met de man dat hij deze direct had moeten krijgen en dat het niet juist was zijn offerte af te wijzen vanwege een voorwaarde die niet in de offerte-aanvraag had gestaan.
    Lees meer
  5. Rapport 11 september 2018

    2018/069 Belastingdienst/Toeslagen behoort ontvangstbevestigingen van ingediend bezwaarschrift toe te sturen aan iedere gemachtigde

    Een vrijwilliger bij een stichting die burgers met problemen helpt, ontvangt regelmatig geen ontvangstbevestiging van bezwaarschriften die hij bij Belastingdienst/Toeslagen indient als gemachtigde van zijn cliënten. Hij vraagt de Nationale ombudsman om hier een onderzoek naar in te stellen. De ombudsman vindt het inderdaad niet behoorlijk dat nu alleen aan advocaten en rechtsbijstandsverzekeraars een ontvangstbevestiging wordt gestuurd. Toeslagen heeft toegezegd zijn werkwijze aan te passen: vanaf eind september 2018 stuurt de dienst de ontvangstbevestiging in principe aan alle indieners van een bezwaarschrift, dus ook aan alle gemachtigden.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 19 december 2016

    8 tips voor behoorlijke schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman geeft 8 tips aan schuldhulpverleners voor behoorlijke schuldhulp. Aanleiding is zijn onderzoek naar de schuldhulpverlening door Stadsbank Oost Nederland aan een vrouw waaruit een aantal verbeterpunten naar voren kwamen. Zo duurde het…
    Lees meer
  7. Rapport 18 oktober 2018

    2018/078 Jeugdzorgaanbieder van gemeente Westerwolde burgers duidelijke toelichting geven op toestemmingsverklaring

    Een vrouw klaagt erover dat een medewerker van een jeugdzorgaanbieder de privacy van haar zoon heeft geschonden door informatie te delen met zijn school. De ombudsman geeft hier geen oordeel over omdat hierover niets is vastgelegd in de toestemmingsverklaringen. Ook klaagt de vrouw erover dat de gemeente en de jeugdzorgaanbieder naar elkaar verwijzen en over de klachtbehandeling bij de gemeente. Deze klachten zijn gegrond. De ombudsman vraagt de gemeente om voortaan in gesprekken met burgers een duidelijke toelichting te geven op de toestemmingsverklaring en de eventuele uitzonderingen hierop.
    Lees meer
  8. Tekstpagina 9 oktober 2018

    Bereikbaar voor alle burgers?

    'Wees duidelijk over een gedragslijn' Remco Pieters* woont met zijn vrouw in een fijn huis. Maar ook al is het huis nog zo fijn, hij heeft ook met zijn buren te maken. En daar heeft hij pech mee. Hij vindt dat ze te veel lawaai maken. Muziek, deuren,…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 24 augustus 2016

    Nationale ombudsman kritisch over proces van in beslag nemen van voorwerpen

    De burger is onvoldoende in beeld bij het proces van in beslag nemen van voorwerpen. Dat concludeert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek . "Uit ons onderzoek blijkt dat als een voorwerp in beslag genomen is, het daarna voor de burger in…
    Lees meer
  10. Rapport 5 september 2018

    2018/066 Politie Noord-Nederland moet gedragslijn naar klagende man bijstellen

    Man vraagt bij de politie Noord-Nederland op hoe zijn meldingen zijn geregistreerd. Hij heeft zes jaar daarvoor diverse meldingen gedaan, onder andere over zijn buren. Er zijn meldingen 'verdwenen' en de politie past de 'nood en dood regeling' (uitsluitend bij nood contact opnemen met de politie) op hem toe, terwijl hij dat niet wist. De ombudsman vindt dat de politie niet jarenlang een aparte werkwijze via een vaste politie-ambtenaar had mogen hanteren.
    Lees meer
    Onderwerpen: