Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

151 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 18 april 2017

    Afwijzing dubbele kinderbijslag ook schriftelijk toelichten

    De Sociale Verzekeringsbank (SVB) moet een afwijzing voor dubbele kinderbijslag beter motiveren. Dat zegt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brief aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de staatssecretaris van Volksgezondheid,…
    Lees meer
  2. Rapport 23 juli 2018

    2018/058 UWV moet afspraken over wijziging van oorspronkelijke vraagstelling van het deskundigenoordeel schriftelijk bevestigen

    Een vrouw die door een ernstig ongeluk arbeidsongeschikt is geworden, klaagt erover dat het UWV de vraagstelling van het deskundigenoordeel zonder overleg heeft aangepast en haar klacht hierover onzorgvuldig heeft behandeld. Het UWV is op één klachtonderdeel ingegaan, terwijl zij over meerdere aspecten had geklaagd. De Nationale ombudsman vindt dat het UWV inderdaad onvoldoende open en duidelijk met verzoekster heeft gecommuniceerd en niet zorgvuldig is geweest in de klachtbehandeling. Hij acht daarom beide klachten gegrond en doet het UWV de aanbeveling om afspraken over wijziging van de oorspronkelijke vraagstelling van het deskundigenoordeel schriftelijk te bevestigen.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 13 juli 2006

    Schriftelijk onderzoek in de zaak Spijkers

    De Nationale ombudsman heeft de bemiddeling tussen klokkenluider Spijkers en het Ministerie van Defensie beëindigd. De heer Spijkers en Defensie hebben in 2002 een overeenkomst getekend om een einde te maken aan een langdurig conflict. Het bleek niet…
    Lees meer
  4. Rapport 18 februari 2015

    2015/024 Ministerie van Infrastructuur en Milieu had afwijzing offerte schriftelijk moeten motiveren en op juiste grond

    Een man brengt aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I en M) een offerte uit voor het ontwikkelen van een model voor risicoanalyse en –beheersing van zwembaden. Het ministerie laat telefonisch aan een medewerker van de man weten dat de offerte niet aan de voorwaarde voldoet dat het gebruik van het model kosteloos is. Pas na herhaalde verzoeken krijgt de man een schriftelijke bevestiging met motivering van de afwijzing. De Nationale ombudsman is het eens met de man dat hij deze direct had moeten krijgen en dat het niet juist was zijn offerte af te wijzen vanwege een voorwaarde die niet in de offerte-aanvraag had gestaan.
    Lees meer
  5. Rapport 11 september 2018

    2018/069 Belastingdienst/Toeslagen behoort ontvangstbevestigingen van ingediend bezwaarschrift toe te sturen aan iedere gemachtigde

    Een vrijwilliger bij een stichting die burgers met problemen helpt, ontvangt regelmatig geen ontvangstbevestiging van bezwaarschriften die hij bij Belastingdienst/Toeslagen indient als gemachtigde van zijn cliënten. Hij vraagt de Nationale ombudsman om hier een onderzoek naar in te stellen. De ombudsman vindt het inderdaad niet behoorlijk dat nu alleen aan advocaten en rechtsbijstandsverzekeraars een ontvangstbevestiging wordt gestuurd. Toeslagen heeft toegezegd zijn werkwijze aan te passen: vanaf eind september 2018 stuurt de dienst de ontvangstbevestiging in principe aan alle indieners van een bezwaarschrift, dus ook aan alle gemachtigden.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 19 december 2016

    8 tips voor behoorlijke schuldhulpverlening

    De Nationale ombudsman geeft 8 tips aan schuldhulpverleners voor behoorlijke schuldhulp. Aanleiding is zijn onderzoek naar de schuldhulpverlening door Stadsbank Oost Nederland aan een vrouw waaruit een aantal verbeterpunten naar voren kwamen. Zo duurde het…
    Lees meer
  7. Rapport 5 september 2018

    2018/066 Politie Noord-Nederland moet gedragslijn naar klagende man bijstellen

    Man vraagt bij de politie Noord-Nederland op hoe zijn meldingen zijn geregistreerd. Hij heeft zes jaar daarvoor diverse meldingen gedaan, onder andere over zijn buren. Er zijn meldingen 'verdwenen' en de politie past de 'nood en dood regeling' (uitsluitend bij nood contact opnemen met de politie) op hem toe, terwijl hij dat niet wist. De ombudsman vindt dat de politie niet jarenlang een aparte werkwijze via een vaste politie-ambtenaar had mogen hanteren.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Nieuwsbericht 24 augustus 2016

    Nationale ombudsman kritisch over proces van in beslag nemen van voorwerpen

    De burger is onvoldoende in beeld bij het proces van in beslag nemen van voorwerpen. Dat concludeert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek . "Uit ons onderzoek blijkt dat als een voorwerp in beslag genomen is, het daarna voor de burger in…
    Lees meer
  9. Tekstpagina 25 mei 2018

    Werken bij

    Heb je interesse in werken bij het Bureau Nationale ombudsman? Lees hieronder meer over onze vacatures, de werksfeer en wat wij te bieden hebben. Vacature Voor een periode van 12 maanden zijn wij op zoek naar versterking in de vorm van vier onderzoekers .…
    Lees meer
  10. Rapport 7 juni 2018

    2018/041 Zilveren Kruis Zorgkantoor verstrekt brief niet aan beheerder van een PGB

    Een man beëindigt het Persoonsgebonden budget (PGB) van zijn minderjarige dochter bij Zilveren Kruis Zorgkantoor, omdat zij bij zijn ex-partner gaat wonen. De ingediende verantwoording wordt niet behandeld omdat er meer gegevens nodig zijn. Via Bureau Jeugdzorg hoort hij dat zijn ex-partner een brief hierover heeft ontvangen. Na 16 maanden ontvangt de man onverwachts een aanmaning van € 7718. Met hulp van een advocaat wordt het PGB alsnog verantwoord en komt de vordering grotendeels te vervallen. De Nationale ombudsman vindt dat het zorgkantoor de hulpvraag serieus had moeten nemen en naar een oplossing had moeten zoeken. De brief had achteraf gewoon aan de man verstrekt moeten worden.
    Lees meer