Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

166 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 19 maart 2018

    Overheid, til klachtbehandeling naar een hoger niveau

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, roept overheden op de manier waarop zij klachten van burgers behandelen, verder te professionaliseren. De ombudsman heeft hiervoor zijn 'Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling' ontwikkeld. Van Zutphen:…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 13 juli 2018

    Nationale ombudsman en Kinderombudsman: leren van versterkingsoperatie Groningen

    Er zijn in het belang van de Groningers inmiddels een aantal stappen in de goede richting gezet: de gaswinning wordt versneld verlaagd en er is een schadeprotocol voor nieuwe schades. Tegelijkertijd blijkt uit verkennend onderzoek van de Nationale…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 10 juli 2018

    Nationale ombudsman en ombudsman Sint Maarten: kabinet, maak haast met wederopbouw Sint Maarten

    De Ombudsman van Sint Maarten, mevrouw Dr. Nilda Arduin en Nationale ombudsman Reinier van Zutphen roepen beide regeringen op haast te maken met de wederopbouw van Sint Maarten in de nasleep van orkaan Irma. In een brief aan de minister-presidenten uiten…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 15 juni 2018

    Ombudsman onderzoekt toegang tot zorg voor mensen met dementie

    Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in een brief laten weten dat hij de toegang tot zorg voor mensen met dementie gaat onderzoeken. Aanleiding zijn onder meer de uitkomsten van het onderzoek…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Nieuwsbericht 12 juni 2018

    Zorgen ombudsman over lange behandelingsduur rijbewijsprocedures CBR

    De Nationale ombudsman heeft aanhoudende zorgen over de lange duur van de rijbewijsprocedures waarin medisch onderzoek en / of een rijtest nodig is. Het kan soms tot zes maanden of langer duren voordat het CBR een beslissing neemt. Burgers hebben belang…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 6 juni 2018

    Veteranenombudsman: klachtbehandeling Defensie nog steeds niet op orde

    De Veteranenombudsman vindt dat Defensie klachten nog steeds niet serieus en zorgvuldig behandelt. Veteranenombudsman Reinier van Zutphen: 'een positieve, open grondhouding naar klagers en klachten zie ik veel te weinig.' Hierdoor laat Defensie kansen…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 28 mei 2018

    Ombudsman vraagt Belastingdienst/Toeslagen om informatie over afschaffen huurtoeslag voor vakantiewoningen (update 28 mei 2018)

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft de directeur van Belastingdienst/Toeslagen een brief gestuurd met het verzoek om hem te informeren over het afschaffen van de huurtoeslag voor bewoners van vakantiewoningen. De ombudsman volgt dit…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 14 mei 2018

    Hokjesdenken speelt burger nog altijd parten bij toegang tot zorg

    Overheidsinstanties die verantwoordelijk zijn voor de zorg van burgers, werken nog steeds te veel vanuit hun eigen regels en kaders. Dit constateert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn rapport Zorgen voor burgers . Van Zutphen: "Dat…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 26 maart 2018

    De Nationale ombudsman komt naar Overijssel

    Van woensdag 11 tot en met vrijdag 13 april brengen de Nationale ombudsman en zijn team een bezoek aan de provincie Overijssel. Wij gaan graag met u in gesprek. Hoe ervaart u de dienstverlening van de overheid? Bijvoorbeeld van uw gemeente, de…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Nieuwsbericht 25 april 2018

    (Update juli 2018) Nationale ombudsman: nog steeds zorgen over nieuw standplaatsenbeleid

    In het rapport 'Woonwagenbewoner zoekt standplaats' liet de Nationale ombudsman weten dat de door internationale verdragen erkende en beschermde (woonwagen)cultuur het noodzakelijk maakt met een andere bril naar standplaatsenbeleid te kijken. Aandacht voor…
    Lees meer