Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

64 resultaten gevonden

  1. Rapport 24 juli 2018

    2018/059 RDW slaat zonder overleg met eigenaar nieuw chassisnummer in bij Jaguar uit 1963

    Man koopt een Jaguar uit 1963. Omdat het Voertuig Identificatienummer (VIN) op het kentekenbewijs niet overeenkomt met het VIN in het chassis, vraagt hij de Dienst Wegverkeer (RDW) om dat aan te passen. Buiten zijn medeweten om, haalt de RDW het chassisnummer door en slaat op een andere plaats in de kofferbak, het VIN opnieuw in. De Nationale ombudsman vindt dat de RDW dit niet had hoeven en mogen doen omdat de zes cijfers en de letter nog goed leesbaar waren. Hij doet de aanbeveling om de interne richtlijnen van de RDW aan te passen voor het doorhalen van een chassisnummer. Ook vindt hij dat de RDW een gebaar moet maken naar de eigenaar omdat zijn auto moeilijker verkoopbaar is.
    Lees meer
  2. Rapport 27 december 2016

    2016/125 RDW moet juiste informatie verstrekken over de kosten van een keuring

    Een man klaagt erover dat de RDW hem over de kosten van een keuring niet duidelijk heeft voorgelicht. De werkelijke kosten van de keuring waren veel hoger dan het richtbedrag dat RDW heeft gegeven. De ombudsman beveelt de RDW aan een deel van de kosten die boven het richtbedrag uitgingen terug te betalen. Daarnaast vindt de ombudsman dat de RDW ervoor moet zorgen dat burgers een juiste indicatie van de kosten van een keuring kunnen krijgen.
    Lees meer
  3. Rapport 27 december 2016

    2016/126 RDW stuurt twee facturen voor één keuring en reageert niet op bezwaar

    Een man stuurt een keuringsaanvraag voor zijn camper naar de RDW. De camper wordt gekeurd en hij ontvangt twee facturen terwijl hij om één keuring had gevraagd. De RDW reageert inhoudelijk niet op zijn bezwaar. De ombudsman constateert dat de informatieverstrekking op verschillende momenten niet goed is gelopen. De RDW heeft tijdens het onderzoek laten weten dat zij de tweede factuur zal crediteren en de kosten zal terugbetalen.
    Lees meer
  4. Rapport 7 september 2017

    2017/099 RDW laat motordealer aanvragen indienen die kansloos zijn omdat hij in België woont

    Een man dient, op basis van informatie die hem telefonisch door de RDW is verstrekt, een gecombineerde aanvraag in voor motordealers. Alle aanvragen worden afgekeurd omdat hij in België woont. Hij moet elke aanvraag apart betalen. Ook op de website van de RDW stond niet als voorwaarde genoemd dat hij in Nederland moet wonen. De ombudsman vindt dat de RDW duidelijker moet wijzen op de voorwaarden en kosten bij afwijzing van de aanvraag.
    Lees meer
  5. Rapport 9 augustus 2016

    2016/071 RDW moet beter samenwerken met politie en luisteren naar echtpaar in zaak gestolen motoren

    Een echtpaar krijgt een brief van de RDW dat hun motoren niet verzekerd zijn en hen een boete kan worden opgelegd. Maar de motoren zijn gestolen. Via de politie in Nederland kom het paar bij de RDW. maar hier worden van het kastje naar de muur gestuurd. Ze dienen een klacht in over de handelswijze en klachtafhandeling door de RDW. De Nationale ombudsman vindt dat de RDW beter had kunnen samenwerken met de politie en ook beter had kunnen luisteren naar het echtpaar in de klachtafhandeling.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Rapport 18 juli 2017

    2017/083 RDW moet contact opnemen met Zweedse instantie om probleem met kentekenbewijs op te lossen

    Een man wil een in België gekochte auto doorvoeren via Nederland en in Zweden laten registreren. De Zweedse instantie verlangt voor de registratie van de auto het Belgische kentekenbewijs. Dat is door de RDW ingehouden na afgifte van een zogenaamd transitokentekenbewijs, dat door Zweden niet wordt erkend. De man kan daardoor zijn auto in Zweden niet laten registreren. De ombudsman vindt dat de RDW direct contact moet opnemen met de Zweedse instantie om het probleem gezamenlijk op te lossen.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Rapport 11 oktober 2017

    2017/114 Belastingdienst, RDW en CJIB achtervolgen vrouw jaren met onterechte boetes

    Een vrouw krijgt al jaren ten onrechte boetes van auto's die niet op haar naam staan. Na contact met de Belastingdienst, de RDW en het CJIB hoeft ze niets te betalen. Ze krijgt wel nog steeds nieuwe boetes. De gegevens van de kentekenhouder blijken niet te kloppen. Haar naam en geboortedatum komen nauw overeen met die van de kentekenhouder. De kentekens worden van haar naam gehaald. De ombudsman vindt wel dat dit te lang heeft geduurd. Ook is het niet zorgvuldig om de vrouw zomaar aan te schrijven op basis van twee overeenkomende gegevens.
    Lees meer
  8. Rapport 20 november 2014

    2014/161 RDW stuurt terecht geen waarschuwingsbrief voor als verzekerd geregistreerde scooter

    Een man koopt een scooter en laat het kenteken op zijn naam zetten. Omdat zijn dochter nog geen rijbewijs heeft, zet hij hem in de garage en gebruikt hij hem niet. Hij sluit geen verzekering af. Hij weet niet dat hij dan het kenteken moet schorsen. De RDW constateert bij een registercontrole dat de scooter onverzekerd is en laat de man weten dat hij een boete van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) krijgt van 330 euro. Hij begrijpt niet waarom en belt de RDW. Uit het gesprek maakt de man op dat hij een waarschuwingsbrief had moeten ontvangen. Uiteindelijk laat de RDW weten dat gebleken is dat de vorige eigenaar van de scooter de verzekering niet had opgezegd. De RDW moet van het Openbaar Ministerie 28 dagen na de tenaamstelling controleren of een scooter verzekerd is. Als dat niet het geval is krijgt de eigenaar een waarschuwingsbrief. In dit geval was de scooter toen nog verzekerd en daarom heeft de man geen waarschuwingsbrief gekregen. Bij een later uitgevoerde 100%-registercontrole bleek de scooter niet meer verzekerd. De Nationale ombudsman vindt dat de RDW niet kan worden verweten dat hij geen waarschuwingsbrief heeft ontvangen. De ombudsman geeft de RDW wel in overweging om in de informatie bij de afgifte van de kentekencard te vermelden dat de verzekeringsverplichtingen ook gelden als er geen gebruik wordt gemaakt van het voertuig (tenzij er is geschorst). Ook had de RDW persoonlijk contact met de man kunnen opnemen en kunnen ingaan op de kern van de klacht, te weten de ongelijke behandeling.
    Lees meer
  9. Rapport 17 december 2013

    2013/193: Onjuiste informatie op website RDW over schorsing van kentekens

    Vrouw kan wegens een schouderoperatie zes weken niet autorijden. Op de website van de RDW leest zij dat een kenteken kan worden geschorst, maar minimaal voor drie maanden. Haar herstel duurt uiteindelijk langer dan drie maanden en dan leest ze op de website dat de regels inmiddels veranderd zijn en het kenteken voor minimaal een maand kan worden geschorst. De Nationale ombudsman stelt vast dat de informatie op de website van de RDW niet actueel was.
    Lees meer
  10. Rapport 24 september 2013

    2013/121: Verzoeker verwijt RDW geen gevolgen te willen dragen voor fout van medewerker postagentschap

    Man wil de schorsing van het kenteken X van zijn auto verlengen bij het postagentschap. Later blijkt dat niet het kenteken X geschorst is maar wél het kenteken Y van een andere auto van de man. De man krijgt daarom boetes wegens het onverzekerd zijn van de auto met kenteken X. Hij wijt dit aan een fout van de medewerkster van het postagentschap. Uit onderzoek van de ombudsman, de RDW en het postagentschap blijkt dat het niet anders kan zijn dan dat de man documenten voor de andere auto Y heeft overhandigd.
    Lees meer