Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

343 resultaten gevonden

  1. Tekstpagina 16 september 2014

    Verhalen van anderen

    Heeft u een probleem met een overheidsinstantie? En komt u er samen met die instantie niet uit? U bent niet de enige. Jaarlijks helpt de Nationale ombudsman duizenden mensen. Zoals Iris, meneer Klein Haneveld en mevrouw De Keijzer-Steur. Bekijk hieronder…
    Lees meer
  2. Folder / brochure 17 februari 2017

    Gaat het mis tussen een veteraan en een (overheids)instantie? Dan staan wij voor u klaar

    De Veteranenombudsman is er voor veteranen die een probleem hebben met een overheidsinstantie of een niet-overheidsinstantie, zoals het ministerie van Defensie, het ABP, het UWV en gemeenten. Deze brochure bevat algemene informatie over het indienen van…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 19 oktober 2018

    Nationale ombudsman en Kinderombudsman in Groningen in gesprek over versterkingsoperatie

    De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen en Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer zijn vrijdag 19 oktober in het Groningse Appingedam. Zij spreken met kinderen en volwassenen die in het gebied wonen, medewerkers van de instanties die een rol spelen bij…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 3 september 2018

    Overheid moet nabestaanden snel digitaal beter bedienen

    Liesbeth (68) krijgt steeds maar bericht dat er post van de Belastingdienst voor haar echtgenoot in zijn Berichtenbox zit. Maar hij is vorig jaar overleden. Ze belt verschillende keren met het nabestaandenloket van de Belastingdienst. Maar er komt geen…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 8 augustus 2018

    Nieuw online klachtenformulier

    De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid. Om u van dienst te zijn, kunt u uw klacht (onder andere) via het online klachtenformulier bij ons indienen. Om u nog beter van dienst te kunnen zijn, hebben we gewerkt aan…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 15 juni 2018

    Ombudsman onderzoekt toegang tot zorg voor mensen met dementie

    Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in een brief laten weten dat hij de toegang tot zorg voor mensen met dementie gaat onderzoeken. Aanleiding zijn onder meer de uitkomsten van het onderzoek…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 25 april 2018

    (Update juli 2018) Nationale ombudsman: nog steeds zorgen over nieuw standplaatsenbeleid

    In het rapport 'Woonwagenbewoner zoekt standplaats' liet de Nationale ombudsman weten dat de door internationale verdragen erkende en beschermde (woonwagen)cultuur het noodzakelijk maakt met een andere bril naar standplaatsenbeleid te kijken. Aandacht voor…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 19 januari 2018

    Toegang tot gemeentelijke schuldhulpverlening niet laagdrempelig en breed genoeg

    Gemeenten bieden mensen met problematische schulden niet altijd een laagdrempelige en brede toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening. Er is dan ook op verschillende punten verbetering mogelijk. Dat concludeert de Nationale ombudsman, Reinier van…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 12 januari 2018

    Weer zicht op de toekomst: Groningers, meld klachten bij de Nationale ombudsman

    De Nationale ombudsman en Kinderombudsman maken zich al langere tijd grote zorgen over de Groninger aardgasproblematiek. In april 2017 deden zij een dringend beroep op het kabinet om verantwoordelijkheid te nemen. De gesprekken die de ombudsman het…
    Lees meer
  10. Rapport 4 juni 2018

    2018/037 Belastingdienst/Toeslagen laat kansen liggen om probleem met uitbetaling toeslagen op te lossen

    Een vrouw dient een klacht in over de Belastingdienst/Toeslagen. Zij hebben haar fout geïnformeerd over het uitbetalen van haar zorgtoeslag en kindgebonden budget en het niet invorderen van openstaande schulden. Nu krijgt ze niets uitbetaald. Pas als de Nationale ombudsman nadere vragen stelt over deze zaak wordt een fout ontdekt en gecorrigeerd door Toeslagen. De ombudsman acht de klacht gegrond en neemt er met instemming kennis van dat de Belastingdienst/Toeslagen na zijn tussenkomst alsnog met terugwerkende kracht heeft uitbetaald.
    Lees meer