Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

106 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 24 april 2018

    Ombudsman start onderzoek privacy in ketenoverleggen

    De Nationale ombudsman start een onderzoek rond privacy. Zijn focus ligt op de zogeheten ketenoverleggen tussen verschillende overheidsinstanties waarin gegevens van burgers worden gedeeld. Het gaat bijvoorbeeld om gemeenten die burgers helpen bij een…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 8 februari 2018

    Van privacy tot inburgering, big data en participatie burgers bij grote infrastructurele projecten

    Nationale ombudsman presenteert onderzoeksagenda 2018 De Nationale ombudsman onderzoekt in 2018 onder andere de digitale formulieren van de overheid, de participatie van burgers bij grote infrastructurele projecten in hun woonomgeving, inburgering,…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 18 december 2017

    Rekening houden met privacy minderjarige belanghebbende

    Voor drie halfbroers van elf, veertien en zestien jaar wordt jeugdhulp aangevraagd bij de gemeente. De jongens moeten voor deze hulp zelf een financieel plan ondertekenen. Ook krijgen ze een dossier toegestuurd waarin gevoelige informatie staat over alle…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Tekstpagina 8 april 2015

    Uw privacy

    De Nationale ombudsman verwerkt voor het uitvoeren van zijn wettelijke taken en zijn bedrijfsvoering persoonsgegevens. Wij vinden het belangrijk dat met deze persoonsgegevens zorgvuldig wordt omgegaan en dat deze vertrouwelijk worden behandeld. Wij…
    Lees meer
  5. Rapport 5 juli 2018

    2018/048 Gemeente Pijnacker-Nootdorp schendt privacy door geluidsopnamen zonder toestemming te beluisteren en te verwerken

    Een man en vrouw liggen in echtscheiding. Ze vragen ieder voor zich en voor hun kinderen hulp aan de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Een kernteam gaat hen helpen met het maken van een ouderschapsplan en omgangsregeling. De man stuurt het kernteam via Whatsapp geluidsopnamen van de hevige ruzies met zijn ex-vrouw. De opnamen worden afgeluisterd en gemeld aan de Jeugdbeschermingstafel zonder de vrouw hierover te informeren. De vrouw klaagt erover dat haar privacy is geschonden. De Nationale ombudsman vindt dat het kernteam de kwestie slechts juridisch heeft bekeken en de vrouw niet fatsoenlijk heeft behandeld.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 12 april 2017

    Zes vuistregels: omdat de overheid er voor de burger is

    Vandaag heeft de Nationale ombudsman zijn jaarverslag 2016 aangeboden aan de Tweede Kamer. De ombudsman geeft de Tweede Kamer zes vuistregels mee.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden.
    Lees meer
  8. Column 6 augustus 2016

    Privacy van e-mails

    Else* is enorm teleurgesteld. Ze heeft zojuist te horen gekregen dat ze niet is aangenomen bij het bedrijf waar zij heeft gesolliciteerd. En dat terwijl haar werkregisseur bij de gemeente haar nog wel heeft aanbevolen voor deze functie. Ze had zo gehoopt…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Rapport 8 mei 2018

    2018/028 Gemeente Nijmegen verstrekt ten onrechte persoonsgegevens en geeft hier onvoldoende duidelijkheid over

    Een man ontvangt begin en eind 2016 een op naam gestelde brief. De gemeente Nijmegen heeft hiervoor persoonsgegevens uit de BRP verstrekt. De klacht wordt gegrond verklaard door de gemeente, maar het blijft onduidelijk aan wie en op welke grond de gegevens zijn verstrekt. De ombudsman vindt dat een gemeente die persoonsgegevens verstrekt (op verzoek) aan een burger duidelijkheid moet kunnen geven. Pas tijdens het onderzoek van de ombudsman is dat gebeurd. Ook zijn de regels van de privacywetgeving van toepassing. De gemeente heeft in deze zaak niet behoorlijk gehandeld.
    Lees meer
  10. Rapport 25 april 2018

    2018/027 Hoe is het mogelijk?

    Vrouw ontvangt een brief dat haar aanslag waterschapsbelasting 'klaar staat in de Berichtenbox op MijnOverheid'. Zij heeft zich nooit aangemeld voor MijnOverheid en vraagt Logius hoe dit kan en om het MijnOverheid-account terug te draaien. De Nationale ombudsman oordeelt dat Logius in de klachtbehandeling de vrouw serieus heeft genomen door een en ander uit te zoeken, maar de bejegening verdient geen schoonheidsprijs. Eerder onderzoek van de ombudsman (2017/098) brengt de knelpunten van burgers bij MijnOverheid in beeld.
    Lees meer
    Onderwerpen: