Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

879 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 7 december 2017

    Ombudsvisie digitale overheid: overheid, communiceer met burgers op het netvlies

    "Ik ben het overzicht kwijt". "Ik begin er niet aan uit angst dat ik het niet snap en eraan vast zit". "Corrigeren werkt alleen maar voor volhouders". "Op de pc gaat alles veel makkelijker fout dan op papier". "Ze willen liever geen contact met je".
    Lees meer
  2. Tekstpagina 24 oktober 2018

    De digitale overheid: was vroeger alles beter?

    De wereld digitaliseert en de overheid gaat daarin mee. Zo regel je veel overheidszaken nu online. Dat heeft voor- en nadelen. Voor velen is het fijn om op welk moment dan ook zaken te kunnen doen met de overheid. Voor anderen is het best wennen om online…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 11 april 2018

    Overheid, denk in mogelijkheden! Ombudsman: praktijk voor burgerinitiatief weerbarstig

    Bianca woont haar hele leven al in een volkswijk. Als gevolg van de crisis ziet ze in 2014 de werkloosheid in haar wijk toenemen. Door financiële problemen kunnen mensen hun huisdieren niet goed voeden en verzorgen. Zo ontstaat het idee van de…
    Lees meer
  4. Dossier 4 januari 2018

    Digitalisering

    De maatschappij digitaliseert. De overheid gaat daarin mee. Voor veel burgers en overheidsinstanties is digitalisering een positieve ontwikkeling. Zo is contact makkelijk en snel gelegd. Informatie snel uitgewisseld. Maar er zit ook een andere kant aan…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 3 september 2018

    Overheid moet nabestaanden snel digitaal beter bedienen

    Liesbeth (68) krijgt steeds maar bericht dat er post van de Belastingdienst voor haar echtgenoot in zijn Berichtenbox zit. Maar hij is vorig jaar overleden. Ze belt verschillende keren met het nabestaandenloket van de Belastingdienst. Maar er komt geen…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 10 oktober 2018

    Ombudsman: Overheid geeft inburgeraars een valse start

    'De overheid maakt het inburgeraars moeilijk om mee te doen in de samenleving.' Dit stelt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn onderzoeksrapport 'Een valse start' over inburgering. Aan nieuwkomers worden allerlei ingewikkelde eisen gesteld en…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 21 november 2018

    ‘Overheid, borg dementiezorg!’

    Mensen met dementie en hun mantelzorgers lopen bij de overheid tegen onredelijke drempels op. Verder blijven ze verstoken van de benodigde ondersteuning met een casemanager. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen vandaag in zijn…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 15 november 2018

    Zorgen over gevoel van urgentie bij de overheid over gevolgen Q-koorts

    De overheid mist een gevoel van urgentie bij de aanpak van Q-koorts. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die zich niet bewust zijn van een Q-koortsbesmetting een groot risico lopen op ernstige gezondheidsklachten en zelfs kans op overlijden. De…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 19 maart 2018

    Overheid, til klachtbehandeling naar een hoger niveau

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, roept overheden op de manier waarop zij klachten van burgers behandelen, verder te professionaliseren. De ombudsman heeft hiervoor zijn 'Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling' ontwikkeld. Van Zutphen:…
    Lees meer
  10. Folder / brochure 18 oktober 2016

    Gaat het mis tussen u en de overheid? Dan staan wij voor u klaar

    Deze brochure bevat algemene informatie over het indienen van een klacht bij de Nationale ombudsman. Daarnaast vindt u in deze brochure een klachtenformulier. Deze kunt u invullen en opsturen als u een klacht heeft over een overheidsinstantie.
    Lees meer