Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

825 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 7 december 2017

    Ombudsvisie digitale overheid: overheid, communiceer met burgers op het netvlies

    "Ik ben het overzicht kwijt". "Ik begin er niet aan uit angst dat ik het niet snap en eraan vast zit". "Corrigeren werkt alleen maar voor volhouders". "Op de pc gaat alles veel makkelijker fout dan op papier". "Ze willen liever geen contact met je".
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 11 april 2018

    Overheid, denk in mogelijkheden! Ombudsman: praktijk voor burgerinitiatief weerbarstig

    Bianca woont haar hele leven al in een volkswijk. Als gevolg van de crisis ziet ze in 2014 de werkloosheid in haar wijk toenemen. Door financiële problemen kunnen mensen hun huisdieren niet goed voeden en verzorgen. Zo ontstaat het idee van de…
    Lees meer
  3. Dossier 4 januari 2018

    Digitalisering

    De maatschappij digitaliseert. De overheid gaat daarin mee. Voor veel burgers en overheidsinstanties is digitalisering een positieve ontwikkeling. Zo is contact makkelijk en snel gelegd. Informatie snel uitgewisseld. Maar er zit ook een andere kant aan…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 19 maart 2018

    Overheid, til klachtbehandeling naar een hoger niveau

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, roept overheden op de manier waarop zij klachten van burgers behandelen, verder te professionaliseren. De ombudsman heeft hiervoor zijn 'Ombudsvisie op professionele klachtbehandeling' ontwikkeld. Van Zutphen:…
    Lees meer
  5. Folder / brochure 18 oktober 2016

    Gaat het mis tussen u en de overheid? Dan staan wij voor u klaar

    Deze brochure bevat algemene informatie over het indienen van een klacht bij de Nationale ombudsman. Daarnaast vindt u in deze brochure een klachtenformulier. Deze kunt u invullen en opsturen als u een klacht heeft over een overheidsinstantie.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 12 april 2017

    Zes vuistregels: omdat de overheid er voor de burger is

    Vandaag heeft de Nationale ombudsman zijn jaarverslag 2016 aangeboden aan de Tweede Kamer. De ombudsman geeft de Tweede Kamer zes vuistregels mee.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Nieuwsbericht 20 april 2016

    Jaarverslag 2015: Overheid moet er zijn voor alle burgers

    De overheid moet er zijn voor alle burgers, het burgerperspectief. Op het moment dat de overheid zich onvoldoende verplaatst in de burger, dan gaat het mis. Dat is met name bij burgers die niet zelfredzaam zijn en juist afhankelijk zijn van de overheid om…
    Lees meer
  8. Jaarverslag 19 maart 2015

    Uw Nationale ombudsman dichtbij

    Het jaarverslag 2014 geeft een overzicht van alle activiteiten gericht op het dichter bij elkaar brengen van burger en overheid. U vindt hier het verslag aan de Tweede Kamer, verhalen van burgers, portretten van medewerkers, cijfers, jaarbrieven en een…
    Lees meer
  9. Onderzoek 7 december 2017

    Ombudsvisie op digitalisering overheid

    Iedereen moet zaken kunnen doen met de overheid. De overheid is hierbij aan zet. Burgers hebben tenslotte geen keuze. Je kunt maar bij één overheid terecht. Daarom is het uitgangspunt van de Nationale ombudsman: stel burgers centraal. Juist als het gaat om digitalisering van je dienstverlening. In zijn Ombudsvisie op digitalisering formuleert Nationale ombudsman 4 uitgangspunten die van belang zijn voor de overheid die digitaliseert.
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 17 juli 2017

    Ombudsman onderzoekt balanceren overheid recht op demonstratie

    De ombudsman gaat onderzoeken wat demonstranten in redelijkheid van burgemeesters en politie mogen verwachten als het gaat om hun recht op demonstratie. Met name de spanning tussen openbare orde en veiligheid en het recht op demonstratie, voor de overheid…
    Lees meer
    Onderwerpen: