Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

770 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 23 december 2015

    Politie verantwoordelijk voor automatische kentekencontroles

    Alleen de politie is verantwoordelijk voor de referentiebestanden waar gebruik van wordt gemaakt bij de controle op kentekens. Dit schrijft de Nationale ombudsman in een rapport naar aanleiding van een klacht van een man die veertien maal ten onrechte was…
    Lees meer
  2. Rapport 4 december 2017

    2017/133 Politie Den Haag houdt man ten onrechte aan door fout in politiesysteem

    Een man is nietsvermoedend op straat bezig met zijn auto. Hij wordt vervolgens met geweld aangehouden, maar staat door een fout ten onrechte gesignaleerd in het politiesysteem. De man klaagt erover dat de politie op straat niet naar hem luisterde en dat hij te makkelijk is meegenomen. De Nationale ombudsman vindt dat de politie zijn rijbewijs zorgvuldig had moeten controleren. Zo was het verschil in de gegevens duidelijk geworden. In plaats van het toepassen van geweld had de politie de man beter kunnen kalmeren.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 11 november 2010

    Ombudsman maakt zich zorgen over onjuiste gegevens in politiesysteem

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, roept de politie op om bij het maken van hun nieuwe informatiesysteem alleen op juistheid gecontroleerde informatie over te nemen uit het oude systeem, het HKS. Aanleiding is zijn onderzoek naar de klacht van ee…
    Lees meer
  4. Rapport 17 juli 2017

    2017/081 Belastingdienst Toeslagen zet huurtoeslag stop op basis van verkeerde gegevens in de BRP

    Een vrouw staat in de Basisregistratie Personen (BRP) op een verkeerd huisnummer ingeschreven. Haar huurtoeslag wordt stopgezet omdat de Belastingdienst Toeslagen uitgaat van de gegevens in de BRP. De vrouw woont al sinds 2013 in de woning maar de gemeente kan niet met terugwerkende kracht de BRP aanpassen. Daardoor ontvangt de vrouw geen huurtoeslag over deze periode. Na interventie door de ombudsman besluit de Belastingdienst Toeslagen de huurtoeslag alsnog vanaf 2013 toe te kennen.
    Lees meer
  5. Rapport 30 januari 2017

    2017/013 CAK slaagt er niet in problemen rondom vaststelling eigen bijdrage tijdig op te lossen

    Een vrouw met autisme woont in een instelling voor begeleid wonen. Zij moet hiervoor een hoge eigen bijdrage betalen aan het CAK. Ook heeft zij een pgb voor dagbesteding, daarvoor is zij geen eigen bijdrage verschuldigd, omdat zij al de hoge eigen bijdrage betaalt. Ze moet wel ieder jaar een paar maanden wachten totdat haar eigen bijdrage definitief is vastgesteld, maar in 2015 duurt het wel erg lang. De vader van de vrouw ontvangt vanaf januari 2015 diverse verkeerde facturen en beschikkingen van het CAK met daarin steeds verschillende bedragen. Het zorgkantoor heeft gegevens over het pgb van de vrouw aan het CAK aangeleverd, waardoor het het CAK de eigen bijdrage heeft gewijzigd. Het CAK verwijdert de foutieve gegevens, maar stuurt door een technische storing nog steeds foutieve facturen. Dit leidt tot veel zorgen en financiële onzekerheid. De vader klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat een burger mag verwachten dat onjuiste informatie tijdig wordt hersteld. De ontstane problemen zijn niet op korte termijn door het CAK opgelost. De ombudsman is inmiddels op de hoogte gesteld van de verbetermaatregelen bij het CAK.
    Lees meer
  6. Rapport 7 februari 2017

    2017/017 Onverwacht bezoek van schuldeisers en politie voor spookbewoners koophuis Dordrecht

    Man heeft huis gekocht in Dordrecht en doet bij de gemeente aangifte van verhuizing. De gemeente laat na hem te informeren over andere inschrijvingen op dat adres. Hij krijgt onverwacht bezoek van schuldeisers en de politie voor mensen die op zijn adres staan ingeschreven. Na zijn verzoek schrijft de gemeente de spookbewoners uit. De ombudsman doet de aanbeveling om bij aangifte van verhuizing altijd andere inschrijvingen op dat adres te controleren.
    Lees meer
  7. Rapport 30 januari 2017

    2017/012 CAK verwerkt wijzigingen in systeem niet tijdig en correct

    Een 87 jarige vrouw gaat na een verblijf in een verpleeghuis weer thuis wonen. Zij komt in aanmerking voor verlenging van de lage eigen bijdrage. Het verpleeghuis moet daarvoor een verklaring invullen, maar vult per abuis een foutieve periode in. Het CAK neemt die gegevens over in het systeem, waardoor er een hoge bijdrage wordt vastgesteld en in rekening wordt gebracht. Een nicht van de vrouw neemt direct contact op met het CAK. Het formulier zal worden aangepast, maar de automatische incasso is al onderweg. Een maand later komt er weer een factuur met de hoge bijdrage. Vervolgens maakt het CAK nog een administratieve fout, waardoor de vrouw ten onrechte een correctienota ontvangt en zij abusievelijk ruim 4600 euro krijgt teruggestort. Ook dit kon niet tijdig hersteld worden door het CAK. De nicht van de vrouw klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat de onjuiste informatie eerder gecorrigeerd had moeten worden en dat het CAK direct uit zichzelf maatwerk had moeten leveren. De ombudsman is inmiddels op de hoogte gesteld van de verbetermaatregelen door het CAK.
    Lees meer
  8. Rapport 8 september 2015

    2015/132 RVO moet contact opnemen met TNO over juiste gegevens elektrisch rijden

    Man klaagt dat de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de voordelen van elektrisch rijden rooskleuriger voorstelt dan deze in werkelijkheid zijn. De Nationale ombudsman vindt dat RVO contact had moeten opnemen met TNO om zekerheid te krijgen over de juiste weergave van de aan TNO ontleende gegevens op de website.
    Lees meer
  9. Rapport 23 december 2015

    2015/171 Onderzoek naar verantwoordelijkheid van Politie voor juistheid gegevens bij automatische kentekencontroles (ANPR)

    Een man wordt geregeld aangehouden door de politie omdat zijn rijbewijs staat gesignaleerd als ongeldig. Er blijkt niets aan de hand te zijn. In zijn zoektocht naar de fout ontdekt hij dat RDW, CBR en de gemeente een juiste registratie hebben van zijn rijbewijs. Pas na grondig onderzoek van de Nationale ombudsman wordt ontdekt dat er iets misgaat met de registratie van zijn rijbewijs als bestanden van het CBR en de Politie (ANPR) worden gekoppeld. Al die tijd was er onvoldoende contact geweest tussen het CBR en de Politie om samen te kijken waar het probleem zat. Dat moet voortaan beter, door een oplossingsgerichte ketensamenwerking.
    Lees meer
  10. Dossier 5 september 2015

    Dossier: Digitalisering

    De maatschappij is steeds meer aan het digitaliseren. De overheid gaat mee in die ontwikkeling. Dit heeft invloed op de relatie tussen burger en overheid en de manier waarop burger en overheid met elkaar communiceren. Voor veel burgers (en overheidsinstant…
    Lees meer