Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

152 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 12 oktober 2018

    Veteranenombudsman: Maatwerk re-integratie gewonde veteranen ontbreekt

    Het UWV kan Defensie geen maatwerk bieden in langdurige re-integratietrajecten van (zwaar) gewonde veteranen. Dit is een van de conclusies van een onderzoek van de Veteranenombudsman naar de re-integratie van zieke of gewonde veteranen. Veteranenombudsman…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 8 mei 2018

    Ombudsman dringt bij justitie aan slachtoffers maatwerk te bieden

    De Nationale ombudsman vraagt justitie nogmaals om meer aandacht te besteden aan een goede uitvoering van het slachtofferbeleid. Hij vindt dat het OM toeschietelijker moet reageren als het slachtoffer ten onrechte uit het oog is verloren. De Nationale…
    Lees meer
  3. Rapport 12 december 2018

    2018/089 Politie levert bij staandehoudingen van man met PDD-NOS voldoende en behoorlijk maatwerk

    Een 23-jarige man met PDD NOS, een aan autisme verwante stoornis, komt vaak in aanraking met de politie. Volgens de vader van de man zijn de staandehoudingen zonder aanleiding en verslechtert dit juist het gedrag van zijn zoon. Maar volgens de politie pleegt de man regelmatig overtredingen en komen er meldingen binnen over zijn gedrag. De Nationale ombudsman heeft onderzocht of de politie behoorlijk heeft opgetreden en oordeelt dat de politie voldoende maatwerk heeft geleverd en zich open heeft gesteld om oplossingen te bieden.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 10 oktober 2018

    Ombudsman: Overheid geeft inburgeraars een valse start

    'De overheid maakt het inburgeraars moeilijk om mee te doen in de samenleving.' Dit stelt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn onderzoeksrapport 'Een valse start' over inburgering. Aan nieuwkomers worden allerlei ingewikkelde eisen gesteld en…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 20 december 2016

    Wet verhindert maatwerk

    Betrokken instanties zien geen maatwerkoplossing voor een vrouw wier andere inkomstenbronnen (deels) wegvallen door verhoging van haar uitkering met een toeslag voor hulpbehoevendheid. De nu geldende regels staan hierbij in de weg. Dit concluderen de…
    Lees meer
  6. Rapport 15 december 2016

    2016/116 Wet verhindert maatwerk bij hulpbehoevende vrouw

    Het UWV verhoogt in 2014 de uitkering van een vrouw met 371 euro per maand omdat zij veel extra kosten maakt vanwege haar hulpbehoevendheid. Maar door deze verhoging vallen andere inkomstenbronnen weg of worden verlaagd. Zij moet voortdurend met bezwaarschriften of anderszins aan instanties tonen dat haar inkomen deels bedoeld is voor zorg. De uitvoering van de wet leidt in haar situatie tot onacceptabele problemen; er is geen structurele maatwerkoplossing mogelijk. Dit concluderen de betrokken instanties Belastingdienst (Toeslagen), gemeente, UWV en CAK samen met de Nationale ombudsman.
    Lees meer
  7. Rapport 7 juni 2018

    2018/040 IND levert maatwerk bij spoedeisend geval zonder aanvrager daarover te informeren

    Vrouw vraagt een verblijfsvergunning aan. De IND beslist binnen zes maanden over zo'n aanvraag. De vrouw informeert tot tweemaal toe bij de IND naar de voortgang, want ze wil naar Marokko. Omdat de IND nog geen beslissing heeft genomen, koopt zij een terugkeervisum. Naderhand blijkt dat de IND twee dagen voor haar vertrek een beslissing heeft genomen. Uit onderzoek van de ombudsman blijkt dat de IND maatwerk heeft willen leveren om haar aanvraag te versnellen, maar haar daar niet over heeft geïnformeerd.
    Lees meer
  8. Rapport 12 september 2016

    2016/086 Belastingdienst/Toeslagen moet maatwerk bieden door vaste contactpersoon aan te wijzen

    Een vrouw valt onder de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) en heeft diverse schulden openstaan bij de Belastingdienst. Voor de vorderingen die buiten de schuldsanering vallen treft mevrouw een betalingsregeling. De vrouw raakt het overzicht kwijt als er diverse overboekingen van bedragen plaatsvinden en klaagt over onvoldoende duidelijkheid. De problemen zijn deels ontstaan door de geautomatiseerde processen van de Belastingdienst. Het is van belang dat de Belastingdienst maatwerk biedt. De Nationale ombudsman beveelt aan om in situaties als deze een vaste contactpersoon aan te wijzen.
    Lees meer
  9. Rapport 30 september 2015

    2015/144 Belastingdienst/Toeslagen moet maatwerk toepassen bij oplossen fout in adresregistratiesysteem

    Een vrouw woont alleen in een woning, maar ontvangt onterecht beschikkingen van Belastingdienst/Toeslagen waarin staat dat ze met iemand samenwoont. De vorige bewoonster heeft zich niet bij de gemeente uitgeschreven. De vrouw krijgt bericht dat ze geen recht op huurtoeslag heeft en over drie jaren in totaal ruim € 7.000 moet terugbetalen. Toeslagen wijzigt vervolgens in het eigen registratiesysteem voor 2014 de gegevens zodat duidelijk is dat zij alleen woont. Tijdens het onderzoek van de Nationale ombudsman erkent Toeslagen de fout in het adresregistratiesysteem en dat Toeslagen zelf in de beslissingen over het recht op huurtoeslag voor eerdere jaren deze fout ook had moeten corrigeren. Dat is volgens de ombudsman een kwestie van maatwerk. De vrouw hoeft uiteraard niets terug te betalen. De klacht is gegrond.
    Lees meer
  10. Rapport 5 december 2017

    2017/136 Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn moet maatwerk leveren bij kwijtscheldingsverzoeken

    Een vrouw klaagt over de handelswijze van het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn (GBLT). Zij gaan uit van haar financiële situatie in 2016 om de kwijtscheldingsaanvraag van 2014 en 2015 te beoordelen maar toen zat ze nog in de schuldsanering. De ombudsman vindt dat GBLT maatwerk moet leveren door te kijken of er bijzondere omstandigheden zijn om af te wijken van de regels zodat mensen niet weer of verder in de problemen komen.
    Lees meer