Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

139 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 8 mei 2018

    Ombudsman dringt bij justitie aan slachtoffers maatwerk te bieden

    De Nationale ombudsman vraagt justitie nogmaals om meer aandacht te besteden aan een goede uitvoering van het slachtofferbeleid. Hij vindt dat het OM toeschietelijker moet reageren als het slachtoffer ten onrechte uit het oog is verloren. De Nationale…
    Lees meer
  2. Rapport 7 juni 2018

    2018/040 IND levert maatwerk bij spoedeisend geval zonder aanvrager daarover te informeren

    Vrouw vraagt een verblijfsvergunning aan. De IND beslist binnen zes maanden over zo'n aanvraag. De vrouw informeert tot tweemaal toe bij de IND naar de voortgang, want ze wil naar Marokko. Omdat de IND nog geen beslissing heeft genomen, koopt zij een terugkeervisum. Naderhand blijkt dat de IND twee dagen voor haar vertrek een beslissing heeft genomen. Uit onderzoek van de ombudsman blijkt dat de IND maatwerk heeft willen leveren om haar aanvraag te versnellen, maar haar daar niet over heeft geïnformeerd.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 20 december 2016

    Wet verhindert maatwerk

    Betrokken instanties zien geen maatwerkoplossing voor een vrouw wier andere inkomstenbronnen (deels) wegvallen door verhoging van haar uitkering met een toeslag voor hulpbehoevendheid. De nu geldende regels staan hierbij in de weg. Dit concluderen de…
    Lees meer
  4. Rapport 5 december 2017

    2017/136 Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn moet maatwerk leveren bij kwijtscheldingsverzoeken

    Een vrouw klaagt over de handelswijze van het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus-Tricijn (GBLT). Zij gaan uit van haar financiële situatie in 2016 om de kwijtscheldingsaanvraag van 2014 en 2015 te beoordelen maar toen zat ze nog in de schuldsanering. De ombudsman vindt dat GBLT maatwerk moet leveren door te kijken of er bijzondere omstandigheden zijn om af te wijken van de regels zodat mensen niet weer of verder in de problemen komen.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Rapport 12 september 2016

    2016/086 Belastingdienst/Toeslagen moet maatwerk bieden door vaste contactpersoon aan te wijzen

    Een vrouw valt onder de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) en heeft diverse schulden openstaan bij de Belastingdienst. Voor de vorderingen die buiten de schuldsanering vallen treft mevrouw een betalingsregeling. De vrouw raakt het overzicht kwijt als er diverse overboekingen van bedragen plaatsvinden en klaagt over onvoldoende duidelijkheid. De problemen zijn deels ontstaan door de geautomatiseerde processen van de Belastingdienst. Het is van belang dat de Belastingdienst maatwerk biedt. De Nationale ombudsman beveelt aan om in situaties als deze een vaste contactpersoon aan te wijzen.
    Lees meer
  6. Rapport 30 september 2015

    2015/144 Belastingdienst/Toeslagen moet maatwerk toepassen bij oplossen fout in adresregistratiesysteem

    Een vrouw woont alleen in een woning, maar ontvangt onterecht beschikkingen van Belastingdienst/Toeslagen waarin staat dat ze met iemand samenwoont. De vorige bewoonster heeft zich niet bij de gemeente uitgeschreven. De vrouw krijgt bericht dat ze geen recht op huurtoeslag heeft en over drie jaren in totaal ruim € 7.000 moet terugbetalen. Toeslagen wijzigt vervolgens in het eigen registratiesysteem voor 2014 de gegevens zodat duidelijk is dat zij alleen woont. Tijdens het onderzoek van de Nationale ombudsman erkent Toeslagen de fout in het adresregistratiesysteem en dat Toeslagen zelf in de beslissingen over het recht op huurtoeslag voor eerdere jaren deze fout ook had moeten corrigeren. Dat is volgens de ombudsman een kwestie van maatwerk. De vrouw hoeft uiteraard niets terug te betalen. De klacht is gegrond.
    Lees meer
  7. Rapport 2 november 2015

    2015/158 CJIB en CVOM schieten tekort door geen maatwerk te leveren bij boetes als gevolg van uitbuiting

    Een man wordt jarenlang uitgebuit door twee andere mannen. Zijn eigen auto wordt afgepakt en ook worden twee voertuigen op zijn naam gezet. Er komen verschillende boetes op zijn naam binnen. Na aangifte bij de politie van uitbuiting schrijft de schoonzus van de man meerdere malen met het CJIB en CVOM om een oplossing te vinden voor de boetes. De schoonzus klaagt bij de Nationale ombudsman dat er niet adequaat op de brieven is gereageerd en dat de boetes niet worden teruggedraaid. Beide instanties hebben volgens de ombudsman onvoldoende oog gehad voor de schrijnende omstandigheden. De overheid dient bereid te zijn om in voorkomende gevallen maatwerk te leveren en af te wijken van algemeen beleid als dat nodig is. Naar aanleiding van het onderzoek van de ombudsman worden de boetes alsnog terugbetaald en/of ingetrokken en worden excuses aangeboden.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 17 november 2009

    Maatwerk noodzakelijk voor vervoer gehandicapte leerlingen

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, constateert na onderzoek dat meer maatwerk noodzakelijk is voor het vervoer van gehandicapte kinderen naar school. Nu wordt het vervoer door veel gemeenten standaard ingevuld. Er is weinig aandacht voor de…
    Lees meer
  9. Rapport 15 december 2016

    2016/116 Wet verhindert maatwerk bij hulpbehoevende vrouw

    Het UWV verhoogt in 2014 de uitkering van een vrouw met 371 euro per maand omdat zij veel extra kosten maakt vanwege haar hulpbehoevendheid. Maar door deze verhoging vallen andere inkomstenbronnen weg of worden verlaagd. Zij moet voortdurend met bezwaarschriften of anderszins aan instanties tonen dat haar inkomen deels bedoeld is voor zorg. De uitvoering van de wet leidt in haar situatie tot onacceptabele problemen; er is geen structurele maatwerkoplossing mogelijk. Dit concluderen de betrokken instanties Belastingdienst (Toeslagen), gemeente, UWV en CAK samen met de Nationale ombudsman.
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 24 april 2018

    Ombudsman start onderzoek privacy in ketenoverleggen

    De Nationale ombudsman start een onderzoek rond privacy. Zijn focus ligt op de zogeheten ketenoverleggen tussen verschillende overheidsinstanties waarin gegevens van burgers worden gedeeld. Het gaat bijvoorbeeld om gemeenten die burgers helpen bij een…
    Lees meer