Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

46 resultaten gevonden

  1. Rapport 19 september 2018

    2018/075 LBIO verklaart klacht ongegrond zonder vooraf naar vrouw te luisteren

    Een moeder klaagt erover dat het LBIO haar verzoek om de alimentatie te verhogen niet juist heeft behandeld. In de brief die het LBIO aan de vader stuurde stonden verkeerde bedragen, en het LBIO heeft geen actie genomen om dat recht te zetten. Vervolgens heeft het LBIO de bemiddeling stopgezet. Toen zij daarover een klacht indiende bij het LBIO, werd die ongegrond verklaard zonder dat ze gehoord was. De Nationale ombudsman vindt dat het LBIO onvoldoende naar de vrouw heeft geluisterd en haar klacht niet behoorlijk behandeld heeft. Hij acht de klacht dan ook deels gegrond.
    Lees meer
  2. Rapport 14 november 2018

    2018/084 Gemeente Heerlen neemt geen actie naar aanleiding van een klacht van een man werkzaam in de sociale werkvoorziening

    Een man werkt bij een leer-werkbedrijf dat volgens hem de CAO niet naleeft. Hij kaart dit aan bij zijn formele werkgever, een gemeenschappelijke regeling van de gemeente Heerlen. Hij voelt zich daar niet serieus genomen en stapt naar de gemeente. Als hij zich daar ook niet serieus genomen voelt, dient hij een klacht in bij de Nationale ombudsman. Hij laat weten dat hij de klachtenprocedure van de gemeente niet duidelijk vindt. De ombudsman vindt dat de gemeente inderdaad in strijd heeft gehandeld met het vereiste van maatwerk en luisteren naar de burger.
    Lees meer
  3. Rapport 25 januari 2017

    2017/011 UWV moet beter luisteren naar de burger en de juiste informatie verstrekken

    Een politieagent wil na een scooterongeluk en lang revalideren weer aan het werk. De verzekeringsarts schrijft in het verslag dat hij nog veel beperkingen heeft en nog niet kan werken en dat dit met hem is afgesproken. De man weet van niets. Het lukt hem na vele pogingen niet om dit oordeel van tafel te krijgen. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet serieus is genomen door hem niet de kans te geven om op het oordeel te reageren. Ook is er geen informatie opgevraagd bij zijn behandelaars en is hij onvoldoende geadviseerd over het deskundigenoordeel. De ombudsman dringt er bij het UWV op aan bij twijfel of onduidelijkheid in de aanvraag van een deskundigenoordeel altijd contact op te nemen met de aanvrager.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 5 september 2016

    Nederland ergert zich aan gebrek aan deskundigheid ambtenaren

    De grootste ergernis over het contact met de overheid is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen. Een andere grote ergernis is dat mensen vaak niet weten waar ze aan toe zijn. Bijna de helft van de Nederlanders heeft wel…
    Lees meer
  5. Rapport 9 augustus 2016

    2016/071 RDW moet beter samenwerken met politie en luisteren naar echtpaar in zaak gestolen motoren

    Een echtpaar krijgt een brief van de RDW dat hun motoren niet verzekerd zijn en hen een boete kan worden opgelegd. Maar de motoren zijn gestolen. Via de politie in Nederland kom het paar bij de RDW. maar hier worden van het kastje naar de muur gestuurd. Ze dienen een klacht in over de handelswijze en klachtafhandeling door de RDW. De Nationale ombudsman vindt dat de RDW beter had kunnen samenwerken met de politie en ook beter had kunnen luisteren naar het echtpaar in de klachtafhandeling.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Column 25 augustus 2018

    U bent hier niet meer welkom

    Omdat hij bijna twee jaar ziek is, vraagt Stanly* een WIA-uitkering aan bij het UWV. Na een beoordeling door de verzekeringsarts heeft hij nog een gesprek met de arbeidsdeskundige. Dit gesprek loopt allesbehalve prettig. Stanly wordt uiteindelijk door de…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Rapport 16 juli 2018

    2018/056 Wat kan ik nog meer doen om de verkoop van mijn auto tegen te houden?

    Als zijn zoon erin rijdt, neemt de politie de auto van een man in beslag. De man dient via zijn advocaat meerdere verzoeken in om de auto terug te krijgen en de officier van Justitie beslist tot teruggave. Toch wordt de auto een paar dagen later door Domeinen Roerende Zaken verkocht. Omdat de auto onterecht verkocht is, biedt Domeinen Roerende Zaken de man de opbrengst van de verkoop aan. Daarmee gaat hij niet akkoord, en hij dient hierover een klacht in bij de Nationale ombudsman. De ombudsman doet de aanbeveling om de vervangingswaarde van de auto te vergoeden een financiële tegemoetkoming te verstrekken voor de WA-verzekering, de motorrijtuigenbelasting en de huur van een auto in de periode dat de man niet over zijn eigen auto kon beschikken.
    Lees meer
  8. Rapport 31 oktober 2017

    2017/118 Ministerie van Buitenlandse Zaken moet communicatie beter afstemmen op de situatie en persoon

    Een jongen van 13 jaar die in Tsjechië woont, vraagt een verlenging aan van zijn Nederlandse paspoort. Hij krijgt geen reactie maar wel een brief dat hij helemaal geen Nederlander is en onmiddellijk zijn paspoort moet inleveren. De Nationale ombudsman vindt dat het ministerie van Buitenlandse Zaken in dit soort zaken meer aandacht moet hebben voor persoonlijk contact en zeker als het minderjarige personen betreft
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Rapport 23 oktober 2017

    2017/117 Echtpaar in wanbetalersregeling houdt minder geld over voor aflossing schulden

    Een echtpaar wordt door hun zorgverzekeraar aangemeld als wanbetaler. Aan het Zorginstituut/CAK moeten zij een bestuursrechtelijke premie betalen. Deze blijkt voor hen hoger dan in de Zorgverzekeringswet staat. De ombudsman benadrukt dat de bestuursrechtelijke premie is verlaagd met de bedoeling dat er meer financiële ruimte komt voor wanbetalers. Zodat zij hun schuld bij de zorgverzekeraar kunnen aflossen en uit de duurdere wanbetalersregeling kunnen komen. Hij vraagt het Zorginstituut/CAK om maatwerk.
    Lees meer
  10. Rapport 13 september 2017

    2017/101 LBIO luistert niet naar argumenten van man over betaling partneralimentatie

    De ex-partner van een man schakelt het LBIO in wegens niet betaalde partneralimentatie. Het LBIO vraagt de man om reactie maar gaat niet in op zijn argumenten. Hij schakelt de Nationale ombudsman in. Het LBIO gaat het achterstandsoverzicht nogmaals bekijken maar geeft de man in de tussentijd niet de gelegenheid om de achterstand rechtstreeks aan zijn ex-partner te betalen. Dit leidt tot loonbeslag en opslagkosten. De ombudsman vindt dat het LBIO excuses moet aanbieden en de opslagkosten moet terugbetalen.
    Lees meer