Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

316 resultaten gevonden

  1. Rapport 27 december 2016

    2016/125 RDW moet juiste informatie verstrekken over de kosten van een keuring

    Een man klaagt erover dat de RDW hem over de kosten van een keuring niet duidelijk heeft voorgelicht. De werkelijke kosten van de keuring waren veel hoger dan het richtbedrag dat RDW heeft gegeven. De ombudsman beveelt de RDW aan een deel van de kosten die boven het richtbedrag uitgingen terug te betalen. Daarnaast vindt de ombudsman dat de RDW ervoor moet zorgen dat burgers een juiste indicatie van de kosten van een keuring kunnen krijgen.
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 18 februari 2019

    Het nieuwe abonnementstarief Wmo: vallen sommige mensen buiten de boot? Nationale ombudsman vraagt minister VWS om opheldering

    De Nationale ombudsman ontvangt sinds enkele weken klachten en signalen van burgers over de invoering van een nieuw, vast abonnementstarief eigen bijdragen van €17,50 voor hulp en ondersteuning vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo). Er is…
    Lees meer
  3. Vraagstuk 20 december 2018

    Er is beslag gelegd op mijn bankrekening

    Heeft de gerechtsdeurwaarder beslag gelegd op uw bankrekening? En hebt u daardoor geen geld? Dat is erg vervelend. Als u een schuld hebt, mag de deurwaarder dit doen om het geld te innen. Er zijn ook extra kosten aan zo'n bankbeslag verbonden.

    Lees meer
  4. Onderwerp 17 december 2018

    Betalen

    Hebt u een vraag voor het CJIB over het betalen van een boete? Vindt u de kosten bijvoorbeeld te hoog, of lukt het u niet om te betalen? Op deze pagina helpen wij u verder.

    Lees meer
  5. Vraagstuk 17 december 2018

    Er wordt geld ingehouden op mijn huurtoeslag

    Moet u een bedrag aan de Belastingdienst terugbetalen? Bijvoorbeeld omdat u te veel toeslag hebt gehad? Dan krijgt u daarover bericht. Als de Belastingdienst het gevraagde geld dan niet krijgt, kunnen zij het inhouden op uw huurtoeslag.

    Lees meer
  6. Vraagstuk 17 december 2018

    Er wordt geld ingehouden op mijn kinderopvangtoeslag

    Moet u een bedrag aan de Belastingdienst terugbetalen? Dan krijgt u daarover bericht. Als de Belastingdienst het gevraagde geld dan niet krijgt, kunnen zij het inhouden op uw kinderopvangtoeslag.

    Lees meer
  7. Vraagstuk 17 december 2018

    Ik vind dat het CJIB te veel administratiekosten berekent

    Vindt u dat het CJIB te veel administratiekosten berekent bij een verkeersboete? Het CJIB mag administratiekosten in rekening brengen bij verkeersboetes. En hoeveel deze kosten mogen zijn, ligt vast in de wet.

    Lees meer
  8. Vraagstuk 17 december 2018

    Er wordt geld ingehouden op mijn zorgtoeslag

    Moet u een bedrag aan de Belastingdienst terugbetalen? Bijvoorbeeld omdat u te veel toeslag hebt gehad? Dan krijgt u daarover bericht. Als de Belastingdienst het gevraagde geld dan niet krijgt, kunnen zij het inhouden op uw zorgtoeslag.

    Lees meer
  9. Rapport 29 december 2015

    2015/185 DUO had kunnen voorkomen dat studente alsnog kosten voor onterechte beslaglegging moet betalen

    DUO laat wegens openstaande schulden een deurwaarder een beslag leggen op de bankrekening van een studente. Door gewijzigd beleid blijkt het beslag onterecht maar ondanks betaling in termijnen worden er toch deurwaarderskosten in rekening gebracht. De Nationale ombudsman vind dat DUO de studente en de deurwaarder had moeten inlichten dat de deurwaarderskosten niet voor rekening van de verzoekster zouden komen.
    Lees meer
  10. Rapport 4 september 2012

    2012/140: Vrouw maakt onnodige kosten voor rijlessen en -examen zonder recht op NL rijbewijs

    Nederlandse vrouw woont net over de grens in Duitsland en wil in Nederland haar rijbewijs halen. Nadat de RDW haar heeft verteld dat dit kan, volgt zij rijlessen en doet rij-examen. Maar dan blijkt dat zij toch geen Nederlands rijbewijs kan krijgen. De Nationale ombudsman vindt dat de RDW onjuiste informatie heeft gegeven. Inmiddels heeft de RDW dit aangepast. De ombudsman doet de aanbeveling om met de vrouw in gesprek te gaan om de gemaakte kosten te vergoeden.
    Lees meer