Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

10 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier va…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 7 juni 2016

    Onderzoek klachten gemeentelijke zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de klachten en signalen van burgers over het zogeheten sociaal domein. Dit zijn zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk, taken die de Rijksoverheid bij gemeenten heeft neergelegd. Het gaat om de Participatie…
    Lees meer
  3. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 12 april 2017

    Zes vuistregels: omdat de overheid er voor de burger is

    Vandaag heeft de Nationale ombudsman zijn jaarverslag 2016 aangeboden aan de Tweede Kamer. De ombudsman geeft de Tweede Kamer zes vuistregels mee. Nationale ombudsman Reinier van Zutphen: 'Er zijn 2,3 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Nieuwsbericht 22 september 2016

    Ombudsman vraagt 283 gemeenten naar klachten sociaal domein

    De Nationale ombudsman vraagt alle 283 bij hem aangesloten gemeenten hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk. De ombudsman onderzoekt hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken e…
    Lees meer
  6. Onderzoek 2 maart 2017

    2017/035 Onderzoek naar klachtbehandeling in het sociaal domein na de decentralisaties

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn onderzoeksrapport 'Terug aan tafel, samen de klacht oplossen'. Hij vindt dat gemeenten op een actieve manier problemen moeten opsporen en met maatwerk oplossen.
    Lees meer
  7. Rapport 15 november 2016

    2016/102 Bureau Jeugdzorg Noord-Holland zorgt niet voor tijdige verstrekken van indicatie pleegzorg

    Grootouders vangen hun kleinkinderen tijdelijk op vanwege problemen in de thuissituatie. Ze klagen er bij de Nationale ombudsman over dat het toenmalig Bureau Jeugdzorg te Haarlem (BJZ) niet zorgt voor een tijdige toekenning van een pleegzorgvergoeding. Een spoedindicatie pleegzorg is volgens BJZ niet noodzakelijk omdat de ouders zelf voor opvang zorgen. De ombudsman geeft geen oordeel over deze klacht omdat hij zelf niet kan afwegen of er wel of geen reden is voor afgifte indicatie. BJZ heeft niet voldoende (open) met grootouders gecommuniceerd waardoor het proces is vertraagd. Dit brengt echter niet mee dat achteraf kan worden vastgesteld dat de indicatie eerder had moeten worden afgegeven.
    Lees meer
  8. Tekstpagina 9 juli 2014

    Aan het juiste adres?

    Wij behandelen alleen klachten over de overheid De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid. Denk aan het UWV, de Belastingdienst, de politie, de Sociale Verzekeringsbank, het CJIB en de meeste gemeenten. We behandelen…
    Lees meer
  9. Rapport 6 juni 2002

    2002/185

    Verzoeker klaagt over de wijze waarop de Raad voor de Kinderbescherming, directie Noord West, heeft gehandeld vanaf augustus 1996 in het kader van de begeleiding en uithuisplaatsing van zijn twee adoptiekinderen.

    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 10 november 2003

    2003/405

    Verzoekster, wiens dochter onder toezicht is gesteld en uit huis is geplaatst, klaagt erover dat de Stichting Bureau Jeugdzorg Amsterdam (thans: Bureau Jeugdzorg Agglomeratie Amsterdam):

    Lees meer