Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

58 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 28 september 2017

    Van een koude kermis thuiskomen

    Voor de een is het vooral leuk of lucratief; voor de ander geeft het vooral overlast. In de gemeente bestaan verschillende wensen rondom evenementen. Daar waar verschillende en botsende belangen bestaan, is het voor de gemeente lastig om het voor iedereen…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Nieuwsbericht 31 maart 2017

    Helder handhaven door de bril van de burger

    In het rapport ´de kunst van handhaven´ concludeert de Nationale ombudsman dat behoorlijk handhaven een complexe aangelegenheid is, omdat het in de kern om botsende belangen gaat. Iedereen kent de voorbeelden: een café blijft te lang open en omwonenden erv…
    Lees meer
  3. Column 13 december 2008

    Inspraak kan beter!

    Inwoners voelen zich vaak betrokken bij hun directe omgeving. Gemeente kiezen daarom soms zelf voor toepassing van inspraak. En bepaalde beslissingen mag een gemeente niet eens nemen, zonder inwoners inspraak te bieden. Zo startte ook de gemeente Purmerend…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 20 september 2016

    Verbeter gesprek tussen gemeenten en burgers over omstreden bestemming

    Gemeenten moeten zich beter voorbereiden op de communicatie met burgers bij omstreden bestemmingen als een asielzoekerscentrum (azc). Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn rapportage 'Omstreden bestemming' over de herbestemming van de leegstaande…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 18 mei 2017

    Ombudsman onderzoekt klachten Stichting Platform Keelbos over Homo ontmoetingsplaatsen

    De Nationale ombudsman opent een onderzoek naar twee klachten van de Stichting Platform Keelbos over Homo Ontmoetingsplaatsen (HOP’s). De Stichting Platform Keelbos heeft een aantal klachten bij de Nationale ombudsman ingediend over verschillende overheids…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Nieuwsbericht 6 april 2017

    Een fundament met scheuren: stop met bouwen op wantrouwen en neem Groningers serieus

    In een oproep aan het nieuwe kabinet laten de Nationale ombudsman en Kinderombudsman weten dat het fundament van vertrouwen tussen overheid en inwoners in het Groninger aardgasgebied inmiddels grote scheuren vertoont. Terwijl er de komende jaren nog heel v…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 12 april 2017

    Zes vuistregels: omdat de overheid er voor de burger is

    Vandaag heeft de Nationale ombudsman zijn jaarverslag 2016 aangeboden aan de Tweede Kamer. De ombudsman geeft de Tweede Kamer zes vuistregels mee. Nationale ombudsman Reinier van Zutphen: 'Er zijn 2,3 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  9. Rapport 20 februari 2017

    2017/022 Staatssecretaris Infrastructuur en Milieu informeert niet over mogelijke inspraakprocedure

    Een man leest in een krant een artikel over een mogelijke verlenging van de startbaan van luchthaven Maastricht. De provincie Limburg hoopt dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu snel een gedoogbesluit hierover neemt. De man vraagt de staatssecretaris om een negatief besluit te nemen en hem hiervan een bericht te zenden. Hij heeft eerder vergeefs beroep ingesteld hiertegen. Volgens de staatssecretaris is er geen verzoek om een gedoogbesluit ontvangen en is een besluit niet aan de orde. De man klaagt er bij de Nationale ombudsman over dat hij niet is geïnformeerd over de inspraakprocedure en dat zijn klacht niet is behandeld. De ombudsman vindt dat de staatssecretaris navraag had moeten doen over zijn klacht. Ze zegt toe om voortaan telefonisch contact op te nemen en de burger beter te informeren.
    Lees meer
  10. Onderzoek 31 maart 2017

    2017/045 De kunst van handhaven

    Behoorlijk handhaven, dat is een complexe aangelegenheid omdat het in de kern om botsende belangen gaat. Iedereen kent de voorbeelden: een café blijft te lang open en omwonenden ervaren overlast, buren bouwen zonder vergunning een schuurtje dat te dicht op de erfgrens staat, een evenement in de buurt zorgt voor dagenlange geluidsoverlast. De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks een substantieel aantal klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Net verschenen is het rapport ´de kunst van handhaven´, met daarin drie lessen voor gemeenten.
    Lees meer