Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

29 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 8 februari 2018

    Van privacy tot inburgering, big data en participatie burgers bij grote infrastructurele projecten

    Nationale ombudsman presenteert onderzoeksagenda 2018 De Nationale ombudsman onderzoekt in 2018 onder andere de digitale formulieren van de overheid, de participatie van burgers bij grote infrastructurele projecten in hun woonomgeving, inburgering, schuldh…
    Lees meer
  2. Tekstpagina 31 januari 2018

    Onderzoeksagenda 2018

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 19 december 2017

    Ombudsman vraagt minister van Infrastructuur en Waterstaat om informatie over betrekken burgers bij besluitvorming Lelystad Airport

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft de minister van Infrastructuur & Waterstaat een brief gestuurd met het verzoek om hem te informeren over inspraak en participatie van burgers met betrekking tot de besluitvorming rond Lelystad Airport. Zor…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 28 september 2017

    Van een koude kermis thuiskomen

    Voor de een is het vooral leuk of lucratief; voor de ander geeft het vooral overlast. In de gemeente bestaan verschillende wensen rondom evenementen. Daar waar verschillende en botsende belangen bestaan, is het voor de gemeente lastig om het voor iedereen…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Column 13 december 2008

    Inspraak kan beter!

    Inwoners voelen zich vaak betrokken bij hun directe omgeving. Gemeente kiezen daarom soms zelf voor toepassing van inspraak. En bepaalde beslissingen mag een gemeente niet eens nemen, zonder inwoners inspraak te bieden. Zo startte ook de gemeente Purmerend…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 31 maart 2017

    Helder handhaven door de bril van de burger

    In het rapport ´de kunst van handhaven´ concludeert de Nationale ombudsman dat behoorlijk handhaven een complexe aangelegenheid is, omdat het in de kern om botsende belangen gaat.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 12 december 2017

    Klachten Stichting Keelbos over homo-ontmoetingsplaatsen gegrond

    Stichting Platform Keelbos is een belangenorganisatie voor homo-ontmoetingsplaatsen (HOP's) en bezoekers. De stichting heeft de afgelopen jaren een aantal klachten bij de Nationale ombudsman ingediend over verschillende overheidsinstanties en de wijze waar…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Nieuwsbericht 20 september 2016

    Verbeter gesprek tussen gemeenten en burgers over omstreden bestemming

    Gemeenten moeten zich beter voorbereiden op de communicatie met burgers bij omstreden bestemmingen als een asielzoekerscentrum (azc). Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn rapportage 'Omstreden bestemming' over de herbestemming van de leegstaande…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 18 mei 2017

    Ombudsman onderzoekt klachten Stichting Platform Keelbos over Homo ontmoetingsplaatsen

    De Nationale ombudsman opent een onderzoek naar twee klachten van de Stichting Platform Keelbos over Homo Ontmoetingsplaatsen (HOP’s). De Stichting Platform Keelbos heeft een aantal klachten bij de Nationale ombudsman ingediend over verschillende overheids…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Nieuwsbericht 6 april 2017

    Een fundament met scheuren: stop met bouwen op wantrouwen en neem Groningers serieus

    In een oproep aan het nieuwe kabinet laten de Nationale ombudsman en Kinderombudsman weten dat het fundament van vertrouwen tussen overheid en inwoners in het Groninger aardgasgebied inmiddels grote scheuren vertoont.
    Lees meer