Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

13 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 23 oktober 2008

    Man dertien jaar lang slachtoffer van identiteitsfraude

    Door fraude met zijn identiteit stond een man dertien jaar onterecht geregistreerd als harddrugscrimineel in informatiesystemen van de overheid. Een drugsverslaafde bleek zich voor hem uit te geven. De man is slachtoffer van het falende registratiesysteem…
    Lees meer
  2. Column 28 april 2018

    Mijn ID, Jouw ID

    Gisteren vierden we Koningsdag. Een feestelijke dag waarop we massaal de vrijmarkten afstruinen en ook een dag waarop op allerlei plekken feesten worden georganiseerd. Twee jaar geleden geniet Bas* volop van alle feesten met zijn vrienden. Zijn vriend Luuk…
    Lees meer
  3. Dossier 4 januari 2018

    Digitalisering

    De maatschappij digitaliseert. De overheid gaat daarin mee. Voor veel burgers en overheidsinstanties is digitalisering een positieve ontwikkeling. Zo is contact makkelijk en snel gelegd. Informatie snel uitgewisseld. Maar er zit ook een andere kant aan…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 2 september 2009

    Hulp voor slachtoffer fraude met gestolen identiteitskaart

    Diefstal van een nieuw aangevraagde identiteitskaart uit een postcontainer bracht een man in ernstige problemen. Zo werd een bedrijf op zijn naam ingeschreven bij de Kamer van Koophandel dat vervolgens schulden maakte, BKR Tiel registreerde schulden op…
    Lees meer
  5. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda 2017

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  6. Column 13 februari 2016

    Proef op de som

    Marnix* zingt in een koor. Hij doet dat met veel toewijding en is actief betrokken bij het koorbestuur. Hij gaat naar de Kamer van Koophandel (KvK) om zich in te schrijven als vicevoorzitter van het bestuur. Die vraagt hiervoor een kopie van zijn paspoort.…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 23 september 2009

    Ombudsman biedt bemiddeling aan bij identiteitsfraudezaak

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, heeft bemiddeling aangeboden tussen de minister van Justitie en de heer K. wiens identiteit jarenlang misbruikt werd door een ander. Door de identiteitsfraude stond deze man onterecht geregistreerd als…
    Lees meer
  8. Column 5 maart 2011

    Met het kluitje…

    Om mijn werk als Nationale ombudsman goed te kunnen doen, pas ik bij onderzoek altijd 'hoor en wederhoor' toe. Ik luister goed naar het verhaal van degene die een klacht bij mij heeft ingediend, maar ook naar het verhaal van de overheidsinstantie waarover…
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 18 maart 2009

    Nationale ombudsman signaleert in verslag over 2008: Burger raakt verstrikt in complexe overheidsmachine

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, maakt zich ernstig zorgen over een opkomende trend die hij signaleert in de relatie tussen burger en overheid. De overheid wordt steeds complexer. Goede samenwerking tussen overheidsorganisaties wordt…
    Lees meer
  10. Rapport 24 februari 2011

    2011/063: Verzoeker klaagt dat politie bij verkeerscontrole stopteken geeft op onveilige plek

    Voormalig slachtoffer van identiteitsfraude wordt voor een verkeerscontrole in Amsterdam staande gehouden op een plaats waar de verkeerssituatie gevaarlijk was. Vanwege zijn ervaringen met eerdere aanhoudingen die verband hielden met de identiteitsfraude stond hij meteen op scherp. De ombudsman heeft begrip voor deze reactie. Daarna escaleerde de situatie. De Nationale ombudsman kan zich de irritatie van de politieambtenaren, die niet op de hoogte waren van de achtergrond van de man, voorstellen, maar het onheus taalgebruik van een agent op het bureau acht hij niet professioneel. De politie dient door zijn gedrag escalatie te voorkomen.
    Lees meer