Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

17 resultaten gevonden

  1. Rapport 23 mei 2018

    2018/031 Gemeente Tilburg schiet tekort in goede informatieverstrekking tijdens traject schuldhulpverlening

    Een vrouw vraagt twee keer vlak na elkaar schuldhulpverlening aan bij de gemeente Tilburg. De gemeente beëindigt het tweede traject zonder een beëindigingsregeling te treffen. Ze klaagt erover dat de gemeente haar tijdens de klachtbehandeling onvoldoende informatie heeft verstrekt en te traag heeft gehandeld. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente inderdaad tekort is geschoten in de informatieverstrekking en in het tweede traject niet voortvarend heeft gehandeld. De klacht is deels gegrond.
    Lees meer
  2. Rapport 31 juli 2017

    2017/091 Gemeente Tilburg geeft inwoner waarschuwing wegens agressief gedrag

    Een inwoner van de Gemeente Tilburg belt de gemeente met een vraag over zijn paspoort. Een medewerker van de gemeente zegt dat hij telefonisch geen gegevens kan verstrekken en wordt vervolgens door de man uitgescholden. De gemeente geeft de man een waarschuwing zonder gesprek vooraf of toezending van het agressieprotocol. De ombudsman concludeert na onderzoek dat de gemeente passend heeft gereageerd, maar voorafgaand aan de waarschuwing een ordegesprek had moeten voeren. Hij adviseert publicatie van het agressieprotocol op de website van de gemeente.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 14 augustus 2017

    Nationale ombudsman komt naar Noord-Brabant

    Van 6 t/m 8 september brengt de Nationale ombudsman en zijn team een bezoek aan de provincie Noord-Brabant. Wij gaan graag met u in gesprek. Hoe ervaart u de dienstverlening van uw gemeente, Belastingdienst, politie, het UWV of een andere…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Column 15 september 2018

    Uit de schulden?

    Dorine* heeft het niet gemakkelijk. Ze is op een nare manier gescheiden. Het huis waar ze met haar gezin woonde, is met twee ton restschuld verkocht. Ze tobt met haar gezondheid en combineert de zorg voor haar kinderen met een deeltijdbaan. Al met al geeft…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Column 2 september 2017

    Op bezoek in Noord-Brabant

    Elke week schrijf ik in deze column over diverse problemen die mensen hebben met de overheid. Zo schreef ik over Marja* die door de politie werd meegenomen omdat de politie dacht dat zij een verward persoon was. Of het verhaal van Desi* die niet wist dat…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Rapport 29 december 2014

    2014/232 College van burgemeester en wethouders Tilburg had oordeel over ongewenste omgangsvormen leidinggevende deugdelijk moeten motiveren

    Een man dient bij de gemeente Tilburg een klacht in over ongewenste omgangsvormen van zijn leidinggevende. De externe klachtencommissie verklaart de klacht ongegrond omdat de leidinggevende niets te verwijten viel. De Nationale ombudsman is het met de man eens dat deze motivering niet juist was. Verwijtbaarheid speelt pas een rol voor de vraag of er een maatregel moet worden opgelegd nadat is vast komen te staan dat er ongewenste omgangsvormen waren.
    Lees meer
  7. Instantie 25 juli 2014

    Gemeente Tilburg

  8. Rapport 7 april 2015

    2015/075 Gemeente had man moeten inlichten dat er op korte termijn meer duidelijkheid komt over voortgang nieuwbouwproject

    Een man belt naar de gemeente en informeert naar de stand van zaken van de plannen voor een nieuwbouwproject. Hij is van plan om een huis te kopen dat grenst aan het plangebied. De gemeente geeft aan dat de realisatie van het plan afhankelijk is van het bestemmingsplan en de voorverkoop van de woningen. Zij geeft niet aan dat het plan niet door zal gaan. Kort na dit gesprek sluit de gemeente een samenwerkingsovereenkomst met twee private partijen en wordt de bestemmingsplanprocedure opgestart. De man dient een klacht in bij de gemeente omdat hij niet over deze onderhandelingen is geïnformeerd. De gemeente acht de klacht ongegrond en geeft aan dat alle informatie is verstrekt, die de gemeente redelijkerwijs mocht verstrekken. De ombudsman vindt dat de gemeente dit niet kan stellen. De gemeente had de man zodanige informatie moeten verstrekken dat hij erop voorbereid was dat mogelijk op korte termijn meer duidelijkheid zou ontstaan. De ombudsman vindt niet, dat de gemeente de man ook had kunnen en moeten laten weten dat de onderhandelingen zich op dat moment in de afrondende fase bevonden. Dat is immers vertrouwelijke informatie. Zolang de onderhandelingen nog niet zijn afgerond kan een mededeling daarover de onderhandelingspositie van partijen schaden.
    Lees meer
  9. Column 23 mei 2015

    400 nieuwe buren

    Rupert* houdt via woningwebsite Funda.nl het Tilburgse woningaanbod nauwlettend in de gaten. Hij zoekt een nieuw huis en heeft er al een paar bezichtigd. Die zijn het toch niet helemaal. Maar dan dient zich echt een parel van een woning aan. Rupert is…
    Lees meer
  10. Column 24 januari 2015

    Zand erover

    Hoezeer een gemeente ook haar best doet, wegwerkzaamheden leiden vaak tot overlast. Om deze overlast bij de kern aan te kunnen pakken, heeft de gemeente Tilburg de uitvoerder van haar werkzaamheden als aanspreekpunt aangewezen en de buurt hierover…
    Lees meer