Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1191 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 28 september 2017

    Last van evenementen? Dit mag u van de gemeente verwachten!

    Janneke wil een driedaags food-, flower- en funkfestival organiseren. Ze heeft goede contacten met lokale, biologische boeren en kent nog een aantal hoog aangeschreven muzikanten. Net buiten het centrum ligt een prachtig groen park: de perfecte locatie…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 17 mei 2017

    Hebt u als woonwagenbewoner een klacht over de gemeente? Wat kunt u doen?

    De Nationale ombudsman ontving verschillende klachten en signalen van woonwagenbewoners over het tekort aan standplaatsen binnen hun gemeente. Woonwagenbewoners hebben een eigen cultuur waarbij het wonen in een woonwagen essentieel is. De ombudsman is…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 12 maart 2017

    Klacht over handhaving door de gemeente? Wij denken graag met u mee!

    Bij de Nationale ombudsman in beeld De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks meer dan honderd klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Voor de ombudsman aanleiding om in 2010 een onderzoek uit eigen beweging in te stellen naar de wijze waarop…
    Lees meer
  4. Rapport 14 november 2018

    2018/084 Gemeente Heerlen neemt geen actie naar aanleiding van een klacht van een man werkzaam in de sociale werkvoorziening

    Een man werkt bij een leer-werkbedrijf dat volgens hem de CAO niet naleeft. Hij kaart dit aan bij zijn formele werkgever, een gemeenschappelijke regeling van de gemeente Heerlen. Hij voelt zich daar niet serieus genomen en stapt naar de gemeente. Als hij zich daar ook niet serieus genomen voelt, dient hij een klacht in bij de Nationale ombudsman. Hij laat weten dat hij de klachtenprocedure van de gemeente niet duidelijk vindt. De ombudsman vindt dat de gemeente inderdaad in strijd heeft gehandeld met het vereiste van maatwerk en luisteren naar de burger.
    Lees meer
  5. Rapport 19 juni 2018

    2018/044 Gemeente Emmen handelt onvoldoende pro-actief na herhaaldelijke meldingen overlast

    Een vrouw heeft al jaren overlast van de hondenopvang die door haar buurvrouw wordt gerund. Ze vraagt de gemeente herhaaldelijk om hulp maar krijgt geen eenduidig antwoord. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw niet voldoende heeft meegenomen in het proces en haar onvoldoende heeft geïnformeerd over ondernomen acties, verrichte controles en de (on)mogelijkheden van de gemeente. Daardoor bleef het voor de vrouw onduidelijk wat zij al dan niet van de gemeente kon verwachten.
    Lees meer
  6. Rapport 19 april 2018

    2018/022 Gemeente Nijmegen handelt niet transparant in ontzamelingsprocedure van 664 kunstwerken

    Een vrouw is het niet eens met de gang van zaken bij het ontzamelen van een kunstcollectie door museum Y. De kunstenaar was haar oom. Eigenaar van de collectie is de gemeente Nijmegen. Deze geeft het museum toestemming de collectie te schenken aan een neef van de echtgenote van de kunstenaar die de familie niet kent. De vrouw vindt de klachtbehandeling van de gemeente hierover niet voldoende. De ombudsman oordeelt dat de gemeente de ontzamelingsprocedure beter had kunnen voorbereiden en transparanter had kunnen zijn en vindt de klachten dan ook gegrond.
    Lees meer
  7. Rapport 18 oktober 2018

    2018/078 Jeugdzorgaanbieder van gemeente Westerwolde burgers duidelijke toelichting geven op toestemmingsverklaring

    Een vrouw klaagt erover dat een medewerker van een jeugdzorgaanbieder de privacy van haar zoon heeft geschonden door informatie te delen met zijn school. De ombudsman geeft hier geen oordeel over omdat hierover niets is vastgelegd in de toestemmingsverklaringen. Ook klaagt de vrouw erover dat de gemeente en de jeugdzorgaanbieder naar elkaar verwijzen en over de klachtbehandeling bij de gemeente. Deze klachten zijn gegrond. De ombudsman vraagt de gemeente om voortaan in gesprekken met burgers een duidelijke toelichting te geven op de toestemmingsverklaring en de eventuele uitzonderingen hierop.
    Lees meer
  8. Rapport 24 oktober 2018

    2018/079 Gemeente Houten komt afspraak over voortzetten van mediationtraject niet na

    Een man en omwonenden hebben overlast van het Windpark Houten. Het door de gemeente gestartte mediationtraject wordt gestopt maar partijen gaan wel op zoek naar een oplossing. Ze spreken af om het traject weer te starten als iemand problemen in de samenwerking ervaart. De man beroept zich op deze afspraak, maar de gemeente komt deze niet na. De Nationale ombudsman vindt dat de overheid gemaakte afspraken moet nakomen. Aan de mediationtafel had de gemeente hun belemmeringen voor het verdere traject persoonlijk kunnen toelichten.
    Lees meer
  9. Rapport 3 april 2018

    2018/011 Gemeente Nijmegen informeert niet juist over plannen rondom de verondieping van de Zandse plas

    Een man klaagt over de wijze waarop de gemeente Nijmegen hem heeft geïnformeerd over de verondieping van de Zandse plas en de aard van het slib dat de gemeente daarvoor wil gebruiken. De man vroeg dit aan de gemeente omdat hij een bouwkavel nabij de plas wilde kopen. De ombudsman stelt een onderzoek in. En oordeelt dat van de gemeente verwacht had mogen worden dat was nagegaan wat de man onder vervuild slib verstond. Dan had de gemeente direct duidelijkheid kunnen scheppen. De ombudsman acht de klacht dan ook gegrond.
    Lees meer
  10. Rapport 16 juli 2018

    2018/053 Gemeente De Ronde Venen besteedt schuldhulpverlening uit en neemt onvoldoende verantwoordelijkheid als traject te lang stil ligt

    Een bewindvoerder klaagt namens een stel over de schuldhulpverlening die de gemeente De Ronde Venen heeft uitbesteed aan een gespecialiseerd bedrijf. Omdat er na twee jaar geen voortgang is, vinden zij de schuldhulpverlening onvoldoende professioneel en voortvarend en de gemeente neemt hiervoor volgens hen geen verantwoordelijkheid. Het stel heeft door de trage schuldhulpverlening extra kosten gemaakt en vraagt om een schadevergoeding. De Nationale ombudsman acht de klacht gegrond en doet de gemeente de aanbeveling om persoonlijk contact op te nemen met het stel om een schadevergoeding te bespreken.
    Lees meer