Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1178 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 28 september 2017

    Last van evenementen? Dit mag u van de gemeente verwachten!

    Janneke wil een driedaags food-, flower- en funkfestival organiseren. Ze heeft goede contacten met lokale, biologische boeren en kent nog een aantal hoog aangeschreven muzikanten. Net buiten het centrum ligt een prachtig groen park: de perfecte locatie…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 17 mei 2017

    Hebt u als woonwagenbewoner een klacht over de gemeente? Wat kunt u doen?

    De Nationale ombudsman ontving verschillende klachten en signalen van woonwagenbewoners over het tekort aan standplaatsen binnen hun gemeente. Woonwagenbewoners hebben een eigen cultuur waarbij het wonen in een woonwagen essentieel is. De ombudsman is…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 12 maart 2017

    Klacht over handhaving door de gemeente? Wij denken graag met u mee!

    Bij de Nationale ombudsman in beeld De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks meer dan honderd klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Voor de ombudsman aanleiding om in 2010 een onderzoek uit eigen beweging in te stellen naar de wijze waarop…
    Lees meer
  4. Rapport 19 juni 2018

    2018/044 Gemeente Emmen handelt onvoldoende pro-actief na herhaaldelijke meldingen overlast

    Een vrouw heeft al jaren overlast van de hondenopvang die door haar buurvrouw wordt gerund. Ze vraagt de gemeente herhaaldelijk om hulp maar krijgt geen eenduidig antwoord. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw niet voldoende heeft meegenomen in het proces en haar onvoldoende heeft geïnformeerd over ondernomen acties, verrichte controles en de (on)mogelijkheden van de gemeente. Daardoor bleef het voor de vrouw onduidelijk wat zij al dan niet van de gemeente kon verwachten.
    Lees meer
  5. Rapport 19 april 2018

    2018/022 Gemeente Nijmegen handelt niet transparant in ontzamelingsprocedure van 664 kunstwerken

    Een vrouw is het niet eens met de gang van zaken bij het ontzamelen van een kunstcollectie door museum Y. De kunstenaar was haar oom. Eigenaar van de collectie is de gemeente Nijmegen. Deze geeft het museum toestemming de collectie te schenken aan een neef van de echtgenote van de kunstenaar die de familie niet kent. De vrouw vindt de klachtbehandeling van de gemeente hierover niet voldoende. De ombudsman oordeelt dat de gemeente de ontzamelingsprocedure beter had kunnen voorbereiden en transparanter had kunnen zijn en vindt de klachten dan ook gegrond.
    Lees meer
  6. Rapport 3 april 2018

    2018/011 Gemeente Nijmegen informeert niet juist over plannen rondom de verondieping van de Zandse plas

    Een man klaagt over de wijze waarop de gemeente Nijmegen hem heeft geïnformeerd over de verondieping van de Zandse plas en de aard van het slib dat de gemeente daarvoor wil gebruiken. De man vroeg dit aan de gemeente omdat hij een bouwkavel nabij de plas wilde kopen. De ombudsman stelt een onderzoek in. En oordeelt dat van de gemeente verwacht had mogen worden dat was nagegaan wat de man onder vervuild slib verstond. Dan had de gemeente direct duidelijkheid kunnen scheppen. De ombudsman acht de klacht dan ook gegrond.
    Lees meer
  7. Rapport 16 juli 2018

    2018/053 Gemeente De Ronde Venen besteedt schuldhulpverlening uit en neemt onvoldoende verantwoordelijkheid als traject te lang stil ligt

    Een bewindvoerder klaagt namens een stel over de schuldhulpverlening die de gemeente De Ronde Venen heeft uitbesteed aan een gespecialiseerd bedrijf. Omdat er na twee jaar geen voortgang is, vinden zij de schuldhulpverlening onvoldoende professioneel en voortvarend en de gemeente neemt hiervoor volgens hen geen verantwoordelijkheid. Het stel heeft door de trage schuldhulpverlening extra kosten gemaakt en vraagt om een schadevergoeding. De Nationale ombudsman acht de klacht gegrond en doet de gemeente de aanbeveling om persoonlijk contact op te nemen met het stel om een schadevergoeding te bespreken.
    Lees meer
  8. Rapport 4 september 2018

    2018/064 Gemeente Deventer weigert persoonsgebonden budget voor huishoudelijke hulp uit te betalen

    Een vrouw klaagt dat de gemeente haar niet uitbetaalt voor de huishoudelijke hulp die zij heeft verleend aan haar inmiddels overleden vader. Zijn persoonsgebonden budget ( pgb) blijkt maanden geleden al te zijn stopgezet. De brief van de gemeente hierover werd door haar vader niet goed begrepen. De gemeente blijft bij haar besluit in verband met de gemeentelijke accountancyregels. De ombudsman vindt dat de gemeente zich niet moet laten leiden door de argumenten van de accountant, zonder zelf naar de situatie te kijken. Hij vraagt de gemeente de beslissing te heroverwegen en om burgers voortaan beter te informeren over de verschillende vormen van pgb en wat zij moeten doen als zij van pgb-vorm willen veranderen.
    Lees meer
  9. Rapport 17 september 2018

    2018/073 Gemeente Bronckhorst stelt man terecht niet in gelegenheid om in te spreken bij commissievergadering

    Een man klaagt erover dat zijn verzoek om te spreken tijdens een commissievergadering van de gemeente is afgewezen. Het gemeentebestuur is niet het aanspreekpunt voor het specifieke onderwerp en verwijst hem door naar de gemeente die hierover gaat. De man is het hier niet mee eens. Hij wordt twee maal uitgenodigd voor een gesprek over de klacht maar gaat hier niet op in. De Nationale ombudsman vindt de werkwijze van de gemeente burger- en oplossingsgericht en de doorverwijzing voldoende inhoudelijk gemotiveerd. De klacht van de man is dan ook niet gegrond.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 8 mei 2018

    2018/028 Gemeente Nijmegen verstrekt ten onrechte persoonsgegevens en geeft hier onvoldoende duidelijkheid over

    Een man ontvangt begin en eind 2016 een op naam gestelde brief. De gemeente Nijmegen heeft hiervoor persoonsgegevens uit de BRP verstrekt. De klacht wordt gegrond verklaard door de gemeente, maar het blijft onduidelijk aan wie en op welke grond de gegevens zijn verstrekt. De ombudsman vindt dat een gemeente die persoonsgegevens verstrekt (op verzoek) aan een burger duidelijkheid moet kunnen geven. Pas tijdens het onderzoek van de ombudsman is dat gebeurd. Ook zijn de regels van de privacywetgeving van toepassing. De gemeente heeft in deze zaak niet behoorlijk gehandeld.
    Lees meer