Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1208 resultaten gevonden

  1. Instantiegroep 17 december 2018

    Gemeente

    De gemeente zorgt dat mensen ín die gemeente goed kunnen leven en werken. Een gemeente heeft daarbij veel verschillende taken. Zo zorgt de gemeente bijvoorbeeld voor de openbare ruimte en veiligheid.

    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 28 september 2017

    Last van evenementen? Dit mag u van de gemeente verwachten!

    Janneke wil een driedaags food-, flower- en funkfestival organiseren. Ze heeft goede contacten met lokale, biologische boeren en kent nog een aantal hoog aangeschreven muzikanten. Net buiten het centrum ligt een prachtig groen park: de perfecte locatie…
    Lees meer
  3. Vraagstuk 2 januari 2019

    Ik heb een vergunning aangevraagd, maar hoor niets van de gemeente

    Hebt u een vergunning aangevraagd, maar krijgt u geen reactie van de gemeente? Dat is vervelend, zeker als u nu niet weet waar u aan toe bent. De gemeente moet wel binnen een bepaalde tijd een beslissing nemen.

    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 17 mei 2017

    Hebt u als woonwagenbewoner een klacht over de gemeente? Wat kunt u doen?

    De Nationale ombudsman ontving verschillende klachten en signalen van woonwagenbewoners over het tekort aan standplaatsen binnen hun gemeente. Woonwagenbewoners hebben een eigen cultuur waarbij het wonen in een woonwagen essentieel is. De ombudsman is…
    Lees meer
  5. Vraagstuk 2 januari 2019

    De gemeente heeft mijn paspoort ingenomen

    Is uw paspoort ingenomen door de gemeente? Dat kan de gemeente doen, als uw paspoort ongeldig is verklaard. Uw naam en gegevens zijn dan opgenomen in het Register Paspoortsignaleringen (RPS).

    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 12 maart 2017

    Klacht over handhaving door de gemeente? Wij denken graag met u mee!

    Bij de Nationale ombudsman in beeld De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks meer dan honderd klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Voor de ombudsman aanleiding om in 2010 een onderzoek uit eigen beweging in te stellen naar de wijze waarop…
    Lees meer
  7. Tekstpagina 17 december 2018

    Heeft u hulp nodig bij problematische schulden? Dit mag u verwachten van de gemeente

    Op de foto zien we mw. Nieke Monninkhoff, jurist, in gesprek met een cliënt. Heeft u schulden? Grote kans van wel. Want strikt genomen vallen ook een hypotheek, studielening en een openstaand bedrag op de creditcard hieronder. Als u uw schulden gewoon kunt…
    Lees meer
  8. Vraagstuk 2 januari 2019

    Ik krijg van de gemeente geen hulp voor mijn kind

    Hebt u bij de gemeente hulp gevraagd voor uw kind, maar krijgt u die niet? Dat is erg vervelend, zeker als uw kind hulp nodig heeft.

    Lees meer
  9. Rapport 19 juni 2018

    2018/044 Gemeente Emmen handelt onvoldoende pro-actief na herhaaldelijke meldingen overlast

    Een vrouw heeft al jaren overlast van de hondenopvang die door haar buurvrouw wordt gerund. Ze vraagt de gemeente herhaaldelijk om hulp maar krijgt geen eenduidig antwoord. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw niet voldoende heeft meegenomen in het proces en haar onvoldoende heeft geïnformeerd over ondernomen acties, verrichte controles en de (on)mogelijkheden van de gemeente. Daardoor bleef het voor de vrouw onduidelijk wat zij al dan niet van de gemeente kon verwachten.
    Lees meer
  10. Rapport 19 april 2018

    2018/022 Gemeente Nijmegen handelt niet transparant in ontzamelingsprocedure van 664 kunstwerken

    Een vrouw is het niet eens met de gang van zaken bij het ontzamelen van een kunstcollectie door museum Y. De kunstenaar was haar oom. Eigenaar van de collectie is de gemeente Nijmegen. Deze geeft het museum toestemming de collectie te schenken aan een neef van de echtgenote van de kunstenaar die de familie niet kent. De vrouw vindt de klachtbehandeling van de gemeente hierover niet voldoende. De ombudsman oordeelt dat de gemeente de ontzamelingsprocedure beter had kunnen voorbereiden en transparanter had kunnen zijn en vindt de klachten dan ook gegrond.
    Lees meer