Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

2297 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 28 september 2017

    Last van evenementen? Dit mag u van de gemeente verwachten!

    Janneke wil een driedaags food-, flower- en funkfestival organiseren. Ze heeft goede contacten met lokale, biologische boeren en kent nog een aantal hoog aangeschreven muzikanten. Net buiten het centrum ligt een prachtig groen park: de perfecte locatie voo…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 17 mei 2017

    Hebt u als woonwagenbewoner een klacht over de gemeente? Wat kunt u doen?

    De Nationale ombudsman ontving verschillende klachten en signalen van woonwagenbewoners over het tekort aan standplaatsen binnen hun gemeente. Woonwagenbewoners hebben een eigen cultuur waarbij het wonen in een woonwagen essentieel is. De ombudsman is vori…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 12 maart 2017

    Klacht over handhaving door de gemeente? Wij denken graag met u mee!

    Bij de Nationale ombudsman in beeld De Nationale ombudsman ontvangt jaarlijks meer dan honderd klachten over de wijze van handhaving door gemeenten. Voor de ombudsman aanleiding om in 2010 een onderzoek uit eigen beweging in te stellen naar de wijze waarop…
    Lees meer
  4. Rapport 27 september 2017

    2017/104 Gemeente Leidschendam-Voorburg wijst aanvraag kwijtschelding af wegens ontbrekend bankafschrift

    Een vrouw vraagt de Gemeente Leidschendam-Voorburg om kwijtschelding gemeentebelastingen. De gemeente laat weten dat er nog informatie ontbreekt. De vrouw stuurt nogmaals stukken toe. Er ontbreekt nog steeds een bankafschrift, maar de gemeente communiceert dit niet duidelijk. Het verzoek om kwijtschelding wordt vanwege onvoldoende informatie afgewezen. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw alsnog de gelegenheid moet geven het ontbrekende bankafschrift op te sturen.
    Lees meer
  5. Rapport 16 november 2017

    Rapportbrief: Gemeente Berkelland verbetert digitaal formulier verhuisaangifte

    Een inwoner van de Gemeente Berkelland doet digitaal verhuisaangifte via een formulier op de website van de gemeente. Doordat hij vervolgens geen huurtoeslag ontvangt, komt hij erachter dat zijn aangifte bij de gemeente niet is aangekomen. Na tussenkomst van de Nationale ombudsman past de gemeente het digitale formulier aan, zodat de burger voortaan zelf kan controleren of de aangifte wel bij de gemeente is aangekomen (2016.24459)
    Lees meer
  6. Rapport 10 januari 2017

    Rapportbrief: Gemeente Gemert-Bakel informeert burger niet actief over verloop en duur handhavingstraject

    Een man woont om de hoek van een autobedrijf. Hij ervaart overlast omdat de auto's op de openbare weg en het fietspad worden gezet. Hij meldt de overlast bij de gemeente. Daaruit blijkt dat het bedrijf illegale activiteiten verricht. De man verzoekt om handhaving, maar de gemeente doet niets. Een paar jaar later krijgt de eigenaar een gedoogbeschikking voor vijf jaar op voorwaarde dat een andere locatie zou worden gezocht. De gemeente gaat uiteindelijk handhaven als de man na 5 jaar weer contact opneemt. De man leest vervolgens jaren later in een nieuwsblad dat er een vergunning verleend wordt. De vergunning is inmiddels gegeven omdat hij niet in bezwaar is gegaan. De Nationale ombudsman vindt dat de man niet goed is geïnformeerd gedurende het handhavingstraject en dat er onvoldoende voortvarend is gehandeld. Hij doet de gemeente een aantal aanbevelingen voor toekomstige handhavingsverzoeken. (2016.15183).
    Lees meer
  7. Rapport 4 oktober 2017

    2017/106 Gemeente Aalten treedt onvoldoende de-escalerend op bij overlastkwestie café

    Begin 2012 opende café Malle Babbel in Aalten haar deuren. Het café trok veel klanten, veelal jongeren. Door het grote aantal bezoekers ontstond er (geluids)overlast. De overbuurvrouw van het café meldde dit bij het café en ook bij de gemeente. Naar aanleiding daarvan isoleerde de eigenaar het café. De overlast bleef echter, vier jaar lang werden er geluidsmetingen gedaan en overleg gevoerd tussen de partijen. Zowel de café eigenaar als de overbuurvrouw wendden zich in 2016 los van elkaar tot de Nationale ombudsman om te klagen over de wijze waarop de gemeente in deze situatie met hen omging. In een beschouwend rapport biedt de Nationale ombudsman inzicht in de tegenover elkaar staande perspectieven van beide verzoekers. Door specifieke momenten te bekijken en te beschrijven wat er is gebeurd, vormt zich een goed beeld waardoor op deze momenten de situatie kon escaleren en wat daaruit geleerd kan worden.
    Lees meer
  8. Rapport 15 november 2016

    2016/101 Gemeente Utrecht informeert niet eenduidig en begrijpelijk over gewijzigde regelgeving Wmo

    Vrouw krijgt huishoudelijke hulp via de gemeente. Ze wordt gekort op haar uren huishoudelijke hulp als gevolg herindicatie en gewijzigde regelgeving van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De gemeente bevestigt de vrouw dat ze in aanmerking komt voor een subsidieregeling ('Van Rijnpotje') en verwijst haar naar de zorgaanbieder. De vrouw raakt in verwarring als ze van de gemeente een algemene brief over het gewijzigde beleid ontvangt. Hier gaan ze niet in op de contacten die de vrouw heeft gehad. Ze klaagt erover dat ze onjuist is geïnformeerd over de wijzigingen en haar mogelijkheden. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de vrouw had moeten voorzien van eenduidige en begrijpelijke informatie.
    Lees meer
  9. Rapport 22 december 2016

    2016/123 Gemeente Apeldoorn heeft onvoldoende oog voor omwonenden door late besluitvorming bij evenementen

    Bij een man in de buurt worden regelmatig evenementen georganiseerd. Als hij hoort dat er een evenement in een café om de hoek wordt georganiseerd vraag hij de gemeente om hem tijdig te informeren over de vergunningverlening. De gemeente laat weten dat de vergunning nog niet is verleend en op reguliere wijze bekend zal worden gemaakt. Uiteindelijk vindt de bekendmaking plaats na het evenement. De man voelt zich niet serieus genomen. De Nationale ombudsman is het met de man eens. Hij beveelt de gemeente aan om het besluitvormingsproces rondom evenementen zo in te richten dat omwonenden tijdig op de hoogte zijn en eventueel bezwaar kunnen indienen.
    Lees meer
  10. Rapport 12 juni 2017

    2017/070 Gemeente Meerssen moet verkeersbesluit nemen om weg af te sluiten

    Gemeente Meerssen sluit bij wijze van een proef een weg af. Een man klaagt erover bij de Nationale ombudsman dat er hier vooraf geen verkeersbesluit is genomen. De ombudsman begrijpt het belang om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar vindt dat de gemeente ondanks de onveilige situatie wel een verkeersbesluit had moeten nemen. Door op deze manier te handelen wordt de burger een rechtsgang ontnomen.
    Lees meer