Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

33 resultaten gevonden

  1. Rapport 16 november 2017

    2017/128 CAK blijft facturen sturen zonder toelichting en duidelijke overzichten

    Een man ontvangt zorg en moet daarvoor aan het CAK een eigen bijdrage betalen. Geheel onverwacht wordt hij overvallen door een groot aantal facturen en aanmaningen die niet juist zijn. Het CAK laat weten dat dit komt door een storing in het systeem en dat hij de facturen niet hoeft te betalen. Toch ontvangt hij weer facturen, ook nu zonder toelichting of duidelijk overzicht. De Nationale ombudsman oordeelt dat de informatieverstrekking van het CAK aan de man tekort is geschoten en voor veel verwarring heeft gezorgd.
    Lees meer
  2. Rapport 27 december 2016

    2016/126 RDW stuurt twee facturen voor één keuring en reageert niet op bezwaar

    Een man stuurt een keuringsaanvraag voor zijn camper naar de RDW. De camper wordt gekeurd en hij ontvangt twee facturen terwijl hij om één keuring had gevraagd. De RDW reageert inhoudelijk niet op zijn bezwaar. De ombudsman constateert dat de informatieverstrekking op verschillende momenten niet goed is gelopen. De RDW heeft tijdens het onderzoek laten weten dat zij de tweede factuur zal crediteren en de kosten zal terugbetalen.
    Lees meer
  3. Rapport 20 april 2016

    2016/039 CAK en zorgkantoor Achmea werken onvoldoende samen met ketenpartners om onterechte facturen voor eigen bijdrage te voorkomen

    Een man met een beperking krijgt een PGB. Na zijn verhuizing verandert het indicatiebesluit maar toch krijgt hij facturen voor de eigen bijdrage. Hij dient een klacht in over het CAK en zorgkantoor Achmea omdat deze handelen op basis van het oude indicatiebesluit dat inmiddels overschreven is door een nieuw besluit. Zij werken onvoldoende samen met alle partners in deze zorgketen om te voorkomen dat er ten onrechte een eigen bijdrage in rekening wordt gebracht. De Nationale ombudsman doet de aanbeveling dat er in het geval van ketenproblematiek een vast contactpersoon wordt aangewezen bij de instantie waar de burger aanklopt. Ook geeft hij het CAK, CIZ en de betrokken zorgkantoren in overweging de onderlinge informatie-uitwisseling op orde te brengen.
    Lees meer
  4. Tekstpagina 7 mei 2015

    Voor leveranciers

    Zaken doen met de Nationale ombudsman Hier leest u hoe de Nationale ombudsman te werk gaat bij het verlenen van opdrachten en het aangaan van contracten met leveranciers. Deze aanpak geldt ook voor de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman. Inkoopbeleid…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 9 augustus 2017

    Stopt de Belastingdienst uw kinderopvangtoeslag tijdens een controle? Dit kunt u doen:

    De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat burgers bij een controle door de Belastingdienst/Toeslagen hun rechten en plichten goed kennen. Daarom hier op een rij wat u kunt doen en moet weten als de Belastingdienst uw kinderopvangtoeslag stopt tijdens…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 23 maart 2016

    Burger weet niet waar hij aan toe is bij eigen bijdrage Wmo

    Burgers krijgen nauwelijks of geen informatie van hun gemeente over de hoogte van de eigen bijdrage voor hun ondersteuning. Hierdoor worden zij maanden later overvallen door soms zeer hoge facturen die zij niet zomaar kunnen betalen. Dit concludeert de…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 29 januari 2010

    Onderzoek naar begrijpelijkheid van beschikkingen CAK

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, start een onderzoek naar de begrijpelijkheid van beschikkingen die burgers ontvangen van het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Aanleiding voor dit onderzoek zijn klachten van burgers die de ombudsman…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 17 december 2014

    Wijzigingen persoonsgebonden budget per 1 januari 2015

    Vanaf 1 januari 2015 gaat er iets veranderen voor mensen met een persoonsgebonden budget (pgb). Tot die datum ontvangen mensen zelf het budget, maar vanaf januari gaat de SVB het budget beheren en de zorgverleners uitbetalen.
    Lees meer
  9. Column 12 augustus 2017

    Te harde actie

    Cari* heeft een dochtertje dat naar de kinderopvang gaat. In 2014 hoort ze van de Belastingdienst dat haar kinderopvangtoeslag stopgezet wordt. Haar dochtertje is dan 1 jaar oud.
    Lees meer
  10. Video 30 juni 2014

    ZZP'er Robert over het betaalgedrag van de overheid

    Robert is een zzp-er, een zelfstandige zonder personeel. Hij heeft jaren gewerkt in de consultancysector. Daarna is hij voor zichzelf begonnen. In 2013 deed hij een opdracht voor een gemeente. Eén van de voorwaarden was de betalingstermijn van dertig dagen…
    Lees meer