Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

19 resultaten gevonden

  1. Rapport 10 april 2018

    2018/018 Gemeente Velsen stuurt dwangbevel niet ook naar bewindvoerder

    Een bewindvoerder beheert de financiën van een man met schulden die dat niet zelf kan. Hij krijgt van de gemeente Velsen bericht over een belastingaanslag die nog open staat en uitstel van betaling. De bewindvoerder reageert niet op die brief. Vervolgens krijgt de cliënt een dwangbevel per post thuisbezorgd. De bewindvoerder krijgt hiervan geen kopie. Volgens de gemeente is dit technisch niet mogelijk. Daarover dient hij een klacht bij de ombudsman in. De ombudsman vindt het van belang dat de bewindvoerder op de hoogte is van alles wat de bewindvoering aangaat. Door het dwangbevel niet naar de bewindvoerder te sturen, heeft de gemeente gehandeld in strijd met het vereiste van maatwerk.
    Lees meer
  2. Rapport 3 juni 2015

    2015/082 UWV mag man die te laat betaalt houden aan betalingsregeling en dwangbevel sturen met hoge kosten

    Een man moet te veel ontvangen WW-uitkering terugbetalen aan het UWV. Het UWV treft een betalingsregeling en de man betaalt maandelijks 557 euro terug. Dat doet hij wel in de betreffende maand, maar niet altijd voor de afgesproken dag, de 13e van de maand. Het UWV wijst hem daarop in een aanmaning. Na een tweede te late betaling stuurt het UWV hem een dwangbevel met hoge invorderingskosten. De man klaagt hierover, want hij heeft juist meer overgemaakt dan was afgesproken. Hij vindt het dwangbevel een absurde reactie, ook al kwamen enkele betalingen iets te laat binnen. Hij vindt dat het UWV hem had moeten informeren dat extra aflossingen niet in mindering worden gebracht op verplichte aflossingen. Volgens de Nationale ombudsman heeft het UWV juist gehandeld en is het UWV duidelijk geweest over de betalingsregeling en de aanmaning. De man had alle gelegenheid daarmee rekening te houden bij het doen van zijn verdere betalingen. Hij had eerder kunnen navragen of extra aflossen mogelijk was. Ook heeft de man nagelaten contact op te nemen naar aanleiding van de aanmaning. Het UWV is de man ter wille geweest door hem voor zijn restantschuld opnieuw een betalingsregeling aan te bieden. De ombudsman vindt de klacht niet gegrond.
    Lees meer
  3. Rapport 8 oktober 2018

    Rapportbrief: Belastingdienst waarborgt vermindering dwangbevelkosten na vermindering belastingaanslag

    Wat als iemand naast het bedrag van zijn belastingaanslag ook dwangbevelkosten moeten betalen, maar het bedrag van de belastingaanslag wordt verminderd? De dwangbevelkosten moeten dan ook verlaagd worden, maar doet de Belastingdienst dit automatisch of moet de belastingbetaler daar zelf op letten? Met het risico dat als je niet oplet je als belastingbetaler teveel dwangbevelkosten betaalt. (2018.03623)
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 6 december 2016

    3x leren over behoorlijke invordering door de RBG

    De Regionale Belasting Groep (RBG) zorgt voor maatwerk en persoonlijk contact bij de invordering van de aanslag voor waterzuiveringsheffing. Dit blijkt na onderzoek van de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen. De ombudsman onderzocht de invordering…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Column 17 juni 2017

    Waar blijft mijn antwoord?

    Bob* is de trotse vader van dochter Lizzy*. Hij en zijn vrouw hebben allebei een baan. Lizzy gaat drie dagen per week naar de kinderopvang. De ouders van Bob zijn allebei gepensioneerd en bieden aan op hun kleindochter te passen.
    Lees meer
  6. Rapport 4 december 2014

    2014/187 DUO kan misverstand over aanmaning beter oplossen door persoonlijk contact; even bellen

    Een man krijgt een dwangbevel voor een achterstallige maandelijkse aflossing van zijn studieschuld en betaalt deze, ook de bijkomende kosten voor de deurwaarder. Hij belt de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en krijgt de bevestiging dat hij nu alle betalingen heeft voldaan. Om voortaan op tijd te betalen regelt hij een automatische betalingsregeling. Een halfjaar later krijgt hij weer een dwangbevel, nu voor een achterstallige betaling van bijna een jaar daarvoor. Door de incassokosten en de kosten van het exploot is het bedrag opgelopen van 45 euro naar 149 euro. DUO stelt dat de man niet heeft gereageerd op aanmaningen en dat niet na te gaan is wat medewerkers hem tijdens zijn telefoontjes hebben gezegd. De Nationale ombudsman oordeelt dat er een misverstand was ontstaan doordat de man aanmaningen kreeg maar van DUO had gehoord dat er geen betalingen meer open stonden. DUO had dit misverstand beter snel kunnen oplossen zonder een deurwaarder in te schakelen door de man te bellen. DUO is de man tegemoet gekomen door alsnog de incassokosten voor zijn rekening te nemen. De Nationale ombudsman heeft daarom besloten geen oordeel te geven over deze zaak en benadrukt dat persoonlijk contact voorafgaand aan invorderingsmaatregelen loont.
    Lees meer
  7. Rapport 10 mei 2012

    2012/078: Vrouw klaagt dat CVZ niet adequaat heeft gereageerd op brief bewindvoerder

    Zorgverzekeraar heeft vrouw bij het College voor Zorgverzekeringen afgemeld als wanbetaler. Op grond van de wanbetalersregeling was zij aan het CVZ nog een bedrag van €525,85 aan bestuurlijke premie schuldig (die wordt geïnd door het CJIB). Haar bewindvoerder vraagt het CVZ om informatie over het bedrag. Daar reageert het CVZ niet op en het CJIB vaardigt een dwangbevel uit. De Nationale ombudsman vindt dat het CVZ contact had moeten opnemen met de bewindvoerder. Wel vindt hij dat het CVZ de incassokosten niet voor zijn rekening had hoeven nemen omdat de brieven van het CVZ en het CJIB voldoende duidelijk zijn geweest.
    Lees meer
  8. Video 25 juni 2012

    Column: Reageer op je brieven

    Elke zaterdag verschijnt er een column van de Nationale ombudsman in landelijke krant De Telegraaf. In zijn column schrijft hij over klachten die hij heeft gekregen en hoe hij deze heeft opgelost. In deze video: de Nationale ombudsman spreekt over zijn…
    Lees meer
  9. Rapport 22 juni 2015

    2015/098 Belastingdienst moet onjuiste overheidsvordering niet twee keer doen

    Man is onder bewind gesteld en heeft belastingschuld van €746. De Belastingdienst legt beslag op zijn beheerrekening waardoor hij te weinig leefgeld over houdt. Dat is niet de bedoeling, ook volgens de Belastingdienst. Er volgt een toezegging dat het geld wordt teruggestort en de vordering stopgezet. Helaas is dat laatste niet gebeurd. Er volgt een nieuwe overheidsvordering. Opnieuw moet het geld worden teruggestort en de vordering stopgezet. De Nationale ombudsman vindt deze gang van zaken onjuist en zorgwekkend. De Belastingdienst maakt excuses aan de gedupeerde man en zijn bewindvoerder.
    Lees meer
  10. Rapport 12 juni 2014

    2014/057: UWV wil correspondentie over loonbeslag niet voorzien van woord 'Vertrouwelijk' i.v.m. privacy man

    Man stopte een betalingsregeling met het UWV toen hij terugbetaald had wat hij netto aan uitkering had ontvangen. Het UWV vaardigde daarop een dwangbevel uit en liet vervolgens loonbeslag leggen. De werkgever verzocht het UWV om op correspondentie over het loonbeslag het woord "vertrouwelijk" te vermelden, anders werden brieven geopend door werknemers die hier niets mee van doen hebben. Het UWV weigerde. De man klaagde over het schenden van de privacy door het UWV. De Nationale ombudsman vindt het niet behoorlijk dat het UWV de zorg voor privacy-waarborging geheel bij de werkgever legt. De stelling van het UWV dat het aanpassen van de correspondentie te kostbaar is, overtuigt de Nationale ombudsman niet. Veel werkgevers hebben te maken met loonbeslagen bij hun werknemers, de impact daarvan is groot ook op de privacy van de werknemers. Dan lijkt het een haalbare oplossing om de enveloppen van de loonbeslag correspondentie van de melding "vertrouwelijk" te voorzien.
    Lees meer