Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

27 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 12 juli 2018

    Douane breidt informatieverstrekking over 100%-controles uit

    De Douane heeft de informatieverstrekking over onder meer het controleren van ruimbagage (bagage uit de laadruimte van een vliegtuig) bij 100%-controles op Schiphol verbeterd. De dienst maakt nu kenbaar dat hij bij de 100%-controles de ruimbagage voor…
    Lees meer
  2. Rapport 4 juni 2018

    2018/036 Douane controleert koffer bij 100% controle zonder aanwezigheid van de eigenaar

    Een man klaagt erover dat de Douane op Schiphol zijn koffer na een vlucht vanuit Curaçao in het kader van de 100%-controle heeft gecontroleerd zonder zijn aanwezigheid. De Nationale ombudsman oordeelt dat de Douane daartoe bevoegd was. Wel geeft hij de Douane mee dat volledige informatieverstrekking aan de reizigers bij deze controles van belang is. De Douane verbetert naar aanleiding daarvan de informatieverstrekking over koffercontroles bij de 100%-controle op de informatieborden bij de gates en ook op haar internetsite en app. De Nationale ombudsman heeft hier met instemming van kennisgenomen.
    Lees meer
  3. Rapport 19 mei 2017

    2017/063 Douane moet bij 100% controle informatieverstrekking over bevoegdheden en verplichtingen verbeteren

    Een man klaagt over de wijze waarop de Douane op Schiphol een 100% controle heeft uitgevoerd. Vanwege bepaalde controlebevoegdheden mocht de Douane naar het doel van de reis en het vliegticket vragen. De Nationale ombudsman vraagt de Douane wel om reizigers voortaan beter te informeren over de bevoegdheden van de Douane en de verplichtingen van de reiziger om daaraan te voldoen.
    Lees meer
  4. Column 18 augustus 2018

    Wat zit er in mijn koffer?

    Vincent* is twee weken naar zijn zus op Curaçao geweest. Zon, zee, strand en gezellig bijpraten. Het was een heerlijke vakantie. Maar weer thuis krijgt hij een vervelende verrassing. In zijn koffer vindt Vincent een brief van de Douane. Daarin staat dat de…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 22 augustus 2016

    Nationale ombudsman komt naar Noord-Holland!

    Heeft u een probleem met een overheidsinstantie zoals de Belastingdienst, het CJIB, de gemeente, UWV of DUO? En komt u er niet uit? Kom dan naar de Ombudsbus van de Nationale ombudsman. Van 14 t/m 16 september brengen we een bezoek aan de provincie Noord…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Rapport 21 juni 2012

    2012/0104: Man klaagt dat douane Surinaamse drank uit voor hem bestemde zending heeft verwijderd en vernietigd

    Man ontvangt een pakket uit Suriname, maar er ontbreekt een jerrycan podorosi (sap van de acai-bes). Die heeft de Douane eruit gehaald en gecontroleerd door er een gat in te maken. Daarna is de jerrycan met inhoud vernietigd omdat de podorosi na controle niet meer geschikt was voor consumptie. De Nationale ombudsman vindt dat iemand die onevenredig nadeel lijdt van een rechtmatige controle moet worden gecompenseerd. Hij heeft er met instemming kennis van genomen dat de Douane de schade gaat vergoeden.
    Lees meer
  7. Rapport 21 april 2011

    2011/117: Klacht over onderzoek Douane op Schiphol na verzuimen aangeven contant geld

    Verzoekers reizen met hun jonge kinderen van Spanje naar Peru via Schiphol. De Douane ontdekt bij de man en bij de vrouw elk meer dan €10.000 contant geld. Omdat ze hiervan aangifte hadden moeten doen, stelt de douane een uitgebreid onderzoek in. Daardoor missen zij hun aansluitende vlucht. De Nationale ombudsman oordeelt dat de Douane binnen de gegeven tijd een zorgvuldiger en minder belastende aanpak van het onderzoek en het verhoor had moeten kiezen en meer oog had moeten hebben voor de emoties van de kinderen en de ouders.
    Lees meer
  8. Rapport 1 juli 2011

    2011/200: Man klaagt over hardhandigheid tijdens 100%-controle douane Schiphol

    Een reiziger komt terug uit Suriname en landt op Schiphol. Hij moet door de 100%-controle. Hij moppert erover en begint te schelden als hij naar de betreffende rij wordt verwezen. De douanemedewerker pakt hem bij de arm. Daar is hij niet van gediend en dient daarover een klacht in. De klacht wordt volgens hem niet goed opgepakt omdat er geen getuigen worden gehoord. De Nationale ombudsman constateert dat in de ontstane situatie de handelwijze van de douane onnodig escalerend kan werken. De Douane merkt zelf op dat het verzoek om getuigen te horen onvoldoende aandacht heeft gekregen. De ombudsman is het daarmee eens.
    Lees meer
  9. Column 14 januari 2012

    Douane gaat buiten zijn boekje

    Henry* heeft – na een mooie vakantie in Cuba – nog maar net zijn eerste stappen op Nederlandse bodem gezet of zijn vakantiegevoel is in één klap verdwenen. Op Schiphol wordt hij aangesproken door een medewerker van de Douane die hem allerlei vragen stelt…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 10 november 2017

    2017/123 Geen aanwijzingen dat AIVD onbehoorlijk heeft gehandeld jegens studente

    Een studente met Nederlandse en Marokkaanse nationaliteit gaat met haar familie op vakantie in Turkije. Zij wordt op het vliegveld van Istanbul als enige van haar familie tegengehouden en mag het land niet in. Ook tijdens bezoeken aan Marokko wordt zij dagelijks bezocht door een politieman. Zij vermoedt dat de AIVD persoonsgegevens heeft doorgespeeld aan beide landen. De ombudsman heeft echter geen aanwijzingen gevonden dat de AIVD, ten aanzien van het doorspelen van persoonsgegevens van verzoekster aan de Turkse of Marokkaanse dienst of autoriteiten, onbehoorlijk heeft gehandeld.
    Lees meer