Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

23 resultaten gevonden

  1. Rapport 16 november 2017

    Rapportbrief: Gemeente Berkelland verbetert digitaal formulier verhuisaangifte

    Een inwoner van de Gemeente Berkelland doet digitaal verhuisaangifte via een formulier op de website van de gemeente. Doordat hij vervolgens geen huurtoeslag ontvangt, komt hij erachter dat zijn aangifte bij de gemeente niet is aangekomen. Na tussenkomst van de Nationale ombudsman past de gemeente het digitale formulier aan, zodat de burger voortaan zelf kan controleren of de aangifte wel bij de gemeente is aangekomen (2016.24459)
    Lees meer
  2. Rapport 22 november 2013

    2013/176: Digitale aangifte programma van Belastingdienst maakt ex-partner tot fiscale partner

    Sinds 1 juni 2011 is het fiscaal partnerschap gewijzigd. Man leeft dan al 12 jaar gescheiden van tafel en bed van zijn ex-echtgenote en op een ander adres, maar bij de digitale aangifte kan hij die gegevens niet vermelden. De Belastingdienst maakt zijn ex-partner tot fiscale partner. De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst in de klachtbehandeling beter naar de bewijsstukken van de man had moeten kijken. De Belastingdienst onderzoekt pas als de ombudsman het vraagt wat de oorzaak is en vindt die in het digitale aangifte programma. Hij doet de aanbeveling belastingplichtigen die dit overkomt, maatwerk te bieden en voor 2014 het aangifteprogramma aan te passen.
    Lees meer
  3. Column 29 maart 2014

    Een digitale kloof

    Herman* is meervoudig gehandicapt en onder andere doof. Hij wil aangifte op papier doen bij de Belastingdienst. Als hij een papieren aangiftebiljet vraagt, krijgt hij als antwoord dat hij voor het aanvragen van een papieren aangifteformulier de Belastingte…
    Lees meer
  4. Column 5 maart 2011

    Met het kluitje…

    Om mijn werk als Nationale ombudsman goed te kunnen doen, pas ik bij onderzoek altijd 'hoor en wederhoor' toe. Ik luister goed naar het verhaal van degene die een klacht bij mij heeft ingediend, maar ook naar het verhaal van de overheidsinstantie waarover…
    Lees meer
  5. Column 3 januari 2014

    Gescheiden van tafel en bed

    Ernst* doet digitaal aangifte van zijn inkomstenbelasting over 2011 en 2012. Als hij hierover bericht krijgt van de Belastingdienst, ziet hij tot zijn grote verbazing dat zij hem fiscaal partner hebben gemaakt van zijn ex-vrouw. Hoewel hij op papier nog we…
    Lees meer
  6. Column 21 juli 2012

    Opgelicht via marktplaats.nl

    Maarten* uit Haarlem wil een digitale camera om mee te nemen op vakantie. Hij hoeft geen spiksplinternieuwe, er zijn genoeg tweedehands camera's. Op marktplaats.nl ziet hij een semiprofessionele camera voor een betaalbare prijs. Volgens de aanbieder is de…
    Lees meer
  7. Column 12 augustus 2011

    Mail van uw overheid

    Rianne leest in een e-mailbericht van de gemeente dit: 'Als u aan dit bericht rechten wilt ontlenen, dient u aan de afzender een schriftelijke bevestiging te vragen van de inhoud van dit bericht.' Nadat ze de inhoud tot zich heeft laten doordringen, barst…
    Lees meer
  8. Rapport 2 maart 2011

    2011/068: Zw-uitkering wordt gestopt na onrechtmatige hersteldmelding door UWV-medewerker

    Vrouw constateerde dat haar Ziektewet-uitkering was stopgezet omdat een derde haar bij het UWV beter zou hebben gemeld. Met veel moeite heeft zij dit kunnen herstellen. Op een klacht daarover heeft het UWV aan de verzoekster onjuiste informatie verstrekt en later ook tijdens het onderzoek aan de Nationale ombudsman. Pas bij herhaald navragen door de Nationale ombudsman bleek het stopzetten door een fout van het UWV te zijn ontstaan. Het vertrouwen van de Nationale ombudsman in de zorgvuldige nakoming van de verplichtingen op grond van de Awb door het UWV is hierdoor geschaad. De ombudsman beveelt verder het UWV aan de vrouw passende excuses aan te bieden. Bovendien vindt de ombudsman dat het UWV hem moet informeren over de manier waarop onjuiste informatieverstrekking aan hem in de toekomst wordt voorkomen.
    Lees meer
  9. Rapport 5 maart 2009

    2009/043

    Verzoekers echtgenote is in 2007 overleden. Toen verzoeker over dat jaar langs digitale weg aangifte wilde doen, vroeg aangifteprogramma van de Belastingdienst hem de aangifte mede te ondertekenen met de Digid-code van zijn echtgenote.

    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 21 december 2007

    2007/319

    In mei 2001 deed verzoeker aangifte bij de politie van belaging via het internet, omdat zijn zakelijk emailaccount werd misbruikt waardoor hij dagelijks ongewenste porno-informatie kreeg toegestuurd.

    Lees meer
    Onderwerpen: