Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

107 resultaten gevonden

  1. Rapport 7 september 2017

    2017/099 RDW laat motordealer aanvragen indienen die kansloos zijn omdat hij in België woont

    Een man dient, op basis van informatie die hem telefonisch door de RDW is verstrekt, een gecombineerde aanvraag in voor motordealers. Alle aanvragen worden afgekeurd omdat hij in België woont. Hij moet elke aanvraag apart betalen. Ook op de website van de RDW stond niet als voorwaarde genoemd dat hij in Nederland moet wonen. De ombudsman vindt dat de RDW duidelijker moet wijzen op de voorwaarden en kosten bij afwijzing van de aanvraag.
    Lees meer
  2. Rapport 11 oktober 2017

    2017/114 Belastingdienst, RDW en CJIB achtervolgen vrouw jaren met onterechte boetes

    Een vrouw krijgt al jaren ten onrechte boetes van auto's die niet op haar naam staan. Na contact met de Belastingdienst, de RDW en het CJIB hoeft ze niets te betalen. Ze krijgt wel nog steeds nieuwe boetes. De gegevens van de kentekenhouder blijken niet te kloppen. Haar naam en geboortedatum komen nauw overeen met die van de kentekenhouder. De kentekens worden van haar naam gehaald. De ombudsman vindt wel dat dit te lang heeft geduurd. Ook is het niet zorgvuldig om de vrouw zomaar aan te schrijven op basis van twee overeenkomende gegevens.
    Lees meer
  3. Rapport 18 juli 2017

    2017/083 RDW moet contact opnemen met Zweedse instantie om probleem met kentekenbewijs op te lossen

    Een man wil een in België gekochte auto doorvoeren via Nederland en in Zweden laten registreren. De Zweedse instantie verlangt voor de registratie van de auto het Belgische kentekenbewijs. Dat is door de RDW ingehouden na afgifte van een zogenaamd transitokentekenbewijs, dat door Zweden niet wordt erkend. De man kan daardoor zijn auto in Zweden niet laten registreren. De ombudsman vindt dat de RDW direct contact moet opnemen met de Zweedse instantie om het probleem gezamenlijk op te lossen.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Rapport 27 december 2016

    2016/126 RDW stuurt twee facturen voor één keuring en reageert niet op bezwaar

    Een man stuurt een keuringsaanvraag voor zijn camper naar de RDW. De camper wordt gekeurd en hij ontvangt twee facturen terwijl hij om één keuring had gevraagd. De RDW reageert inhoudelijk niet op zijn bezwaar. De ombudsman constateert dat de informatieverstrekking op verschillende momenten niet goed is gelopen. De RDW heeft tijdens het onderzoek laten weten dat zij de tweede factuur zal crediteren en de kosten zal terugbetalen.
    Lees meer
  5. Rapport 27 december 2016

    2016/125 RDW moet juiste informatie verstrekken over de kosten van een keuring

    Een man klaagt erover dat de RDW hem over de kosten van een keuring niet duidelijk heeft voorgelicht. De werkelijke kosten van de keuring waren veel hoger dan het richtbedrag dat RDW heeft gegeven. De ombudsman beveelt de RDW aan een deel van de kosten die boven het richtbedrag uitgingen terug te betalen. Daarnaast vindt de ombudsman dat de RDW ervoor moet zorgen dat burgers een juiste indicatie van de kosten van een keuring kunnen krijgen.
    Lees meer
  6. Rapport 9 augustus 2016

    2016/071 RDW moet beter samenwerken met politie en luisteren naar echtpaar in zaak gestolen motoren

    Een echtpaar krijgt een brief van de RDW dat hun motoren niet verzekerd zijn en hen een boete kan worden opgelegd. Maar de motoren zijn gestolen. Via de politie in Nederland kom het paar bij de RDW. maar hier worden van het kastje naar de muur gestuurd. Ze dienen een klacht in over de handelswijze en klachtafhandeling door de RDW. De Nationale ombudsman vindt dat de RDW beter had kunnen samenwerken met de politie en ook beter had kunnen luisteren naar het echtpaar in de klachtafhandeling.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Nieuwsbericht 12 november 2015

    Gijzelingen: Burgers zonder geld ten onrechte gevangen gezet

    Mensen die boetes niet konden betalen omdat ze te krap bij kas zaten, zijn ten onrechte van hun vrijheid beroofd. Dit concludeert Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn rapport 'Gegijzeld door het systeem '. De ombudsman onderzocht het opsluiten v…
    Lees meer
  8. Tekstpagina 5 april 2017

    Medewerkers vertellen

    Interviews met klachtbehandelaars over hun werk bij de Nationale ombudsman 'Dankzij ons directe ingrijpen en medewerking van de betrokken instanties werd de schuldhulp uitgebreid en is de gijzeling voorkomen.' Jamal Libari In de tien jaar dat ik hier werk,…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Rapport 10 juli 2015

    2015/117 Kan een gerepareerde auto herkeurd worden?

    Man koopt tweedehands auto bij garagebedrijf. De auto krijgt een nieuwe APK, maar de auto gaat na een paar weken rammelen. Na acht maanden blijkt het bodyframe volledig doorgeroest. De man laat de auto repareren en gaat bij de RDW in beroep tegen de keuring. De RDW weigert een herkeuring omdat de man de auto al heeft laten repareren. Dat is een verrassing voor de man, omdat de RDW dat niet op het keuringsformulier heeft staan. De RDW gaat de informatie op het formulier en de website aanpassen, Dat is prima. Maar de Nationale ombudsman vindt dat, ook al is de auto gerepareerd, de RDW in dit geval de auto prima nogmaals had kunnen laten keuren.
    Lees meer
  10. Instantie 25 juli 2014

    RDW (Dienst wegverkeer)

    Als u nog geen klacht hebt ingediend bij de RDW dan moet u daar eerst zelf een klacht indienen. U kunt een klacht indienen als u niet tevreden bent over de dienstverlening van de RDW. Kijk voor de klachtenregeling en -procedure op de site van RDW. Bij de R…
    Lees meer