Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

32 resultaten gevonden

  1. Rapport 9 mei 2017

    2017/059 UWV verzuimt om na ontvangst aanvraag deskundigenoordeel contact op te nemen met aanvrager

    Een vrouw vraagt een deskundigenoordeel aan bij het UWV maar klaagt over de informatieverstrekking. De uitkomst is gedeeld met haar werkgever en er is geen antwoord gegeven op haar vragen. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw via de informatie op het aanvraagformulier en de website had kunnen weten dat de uitkomst gedeeld wordt met werkgever en bedrijfsarts. De ombudsman vindt wel dat de arbeidsdeskundige contact met de vrouw had moeten opnemen om na te gaan waar het nu werkelijk om ging.
    Lees meer
  2. Rapport 23 april 2018

    2018/025 UWV pleegt onvoldoende hoor en wederhoor en betrekt ten onrechte geen verzekeringsarts bij deskundigenoordeel

    Als een werkgever en zijn werknemer het niet eens worden over de taken die de werknemer tijdens zijn re-integratie moet uitvoeren, schakelt de werknemer het UWV in voor een deskundigenoordeel. Het UWV concludeert dat de werkgever zijn re-integratieverplichting onvoldoende is nagekomen. De gemachtigde van de werkgever dient hierover een klacht in bij de Nationale ombudsman: er zou onvoldoende hoor en wederhoor hebben plaatsgevonden en het UWV zou ten onrechte geen verzekeringsarts bij de oordelen hebben betrokken. De Nationale ombudsman is het daarmee eens en acht de klacht gegrond.
    Lees meer
  3. Rapport 6 november 2017

    2017/120 UWV voert deskundigenoordeel op juiste wijze uit en behandelt klacht zorgvuldig

    De werkgever van een vrouw wil weten of zij na een periode van ziekte weer kan werken. Hij vraagt bij het UWV een deskundigenoordeel aan. In tegenstelling tot de bedrijfsarts oordeelt de verzekeringsarts dat zij werk kan doen dat past bij haar beperkingen. De vrouw is het oneens met de wijze waarop het UWV het oordeel heeft uitgevoerd en haar klacht heeft behandeld. De ombudsman vindt dat het UWV het deskundigenoordeel op de juiste wijze heeft uitgevoerd en ook in de klachtbehandeling de nodige stappen heeft doorlopen.
    Lees meer
  4. Rapport 18 april 2017

    2017/052 UWV moet informatie van bedrijfsarts delen met aanvrager van deskundigenoordeel

    Een man klaagt over de manier waarop het UWV zijn aanvraag van een deskundigenoordeel heeft behandeld. Hij vindt dat hij ten onrechte niet in de gelegenheid is gesteld om te reageren op de door de bedrijfsarts aan het UWV verstrekte informatie. Ook klaagt hij over de onbegrijpelijke motivering in de klachtafhandeling. De Nationale ombudsman vindt dat de verzekeringsarts de later ontvangen informatie van de bedrijfsarts nog aan de man had moeten voorleggen. De klacht over de klachtafhandeling is ook gegrond.
    Lees meer
  5. Rapport 4 juni 2015

    2015/091 UWV geeft deskundigenoordeel in re-integratiezaak over werkgever zonder hoor en wederhoor

    Een zieke werkneemster wil weten of haar werkgever voldoende doet om haar weer aan het werk te helpen. Ze vraagt het UWV om een deskundigenoordeel. Het UWV belt de contactpersoon bij haar werkgever op een ongelukkig moment. Er ontstaat een misverstand over wie wie zal terugbellen. Er volgt geen telefoongesprek meer. Het UWV komt vervolgens met het oordeel dat de werkgever onvoldoende doet. De werkgever klaagt hierover en ook over de manier waarop het UWV die klacht vervolgens behandelt. De ombudsman oordeelt dat het UWV onvoldoende hoor en wederhoor heeft toegepast en daarom schiet ook de motivering van het oordeel te kort.
    Lees meer
  6. Rapport 6 april 2017

    2017/048 UWV vraagt bij deskundigenoordeel ondanks uitdrukkelijk verzoek geen informatie op bij behandelaar

    Een vrouw vraagt bij het UWV een onafhankelijk deskundigenoordeel aan over haar re-integratie. Ze klaagt erover dat de verzekeringsarts, ondanks haar verzoek, geen informatie bij haar behandelaar heeft opgevraagd. Ook klaagt ze erover dat de arbeidsdeskundige vindt dat de re-integratie inspanningen van haar werkgever voldoende zijn. De ombudsman vindt dat de verzekeringsarts had moet melden dat er contact met de bedrijfsarts is geweest en welke informatie hij bij zijn beoordeling heeft gebruikt.
    Lees meer
  7. Rapport 13 november 2014

    2014/157 UWV onvoldoende transparant in procedure deskundigenoordeel bij ziekmelding

    Een man heeft zich ziek gemeld, maar de bedrijfsarts accepteert de ziekmelding niet. De man vraagt de verzekeringsarts van het UWV om een deskundigenoordeel. De verzekeringsarts vindt dat de man ziek is, maar overlegt niet met de bedrijfsarts en concludeert dat geen oordeel gegeven kan worden. Als de man daarna contact opneemt met het UWV, besluit het UWV alsnog een oordeel te geven: het de man was op het moment van de eerste ziekmelding niet volledig geschikt voor zijn werk. De werknemer hoeft voor dit oordeel niet nogmaals € 100 te betalen, omdat het UWV vindt tekort te zijn geschoten bij de eerste aanvraag van een oordeel. De werkgeefster wordt verrast door het feit dat het UWV de aanvraag opnieuw heeft opgepakt en nu ineens wel met een oordeel kan komen. Dat oordeel is negatief voor de werkgeefster, maar ook nu is er geen contact opgenomen met haar bedrijfsarts en er zijn geen stukken opgevraagd. Over het gebrek aan hoor en wederhoor en het ontbreken van een verklaring voor de hele gang van zaken klaagt de werkgeefster bij de Nationale ombudsman. Die overweegt dat de procedure en ook de klachtbehandeling erover zorgvuldig en transparant moeten verlopen, juist omdat tegen een deskundigenoordeel geen bezwaar gemaakt kan worden en in de klachtbehandeling slechts beperkt getoetst kan worden. Daarbij zijn hoor en wederhoor, een goede motivering en actieve informatieverstrekking belangrijke procedurele aspecten.
    Lees meer
  8. Rapport 24 maart 2014

    2014/021: Tijdelijke werknemer met rugproblemen klaagt over deskundigenoordeel UWV

    Man krijgt tijdens een tijdelijk contract last van zijn rug en meldt zich ziek. De bedrijfsarts stelt dat hij voor 50% weer kan werken, de man betwist dat en vraagt een deskundigenoordeel aan bij het UWV Amsterdam. De verzekeringsarts onderzoekt hem en concludeert dat hij rugsparende werkzaamheden kan verrichten omdat er hulpmiddelen op de werkvloer zijn. De man heeft de indruk dat het onderzoek maar vier minuten heeft geduurd. Als zijn advocaat daarover klaagt neemt de verzekeringsarts contact met haar op en legt alles nog eens fijntjes uit. Een goede reactie op de klacht komt er niet. De Nationale ombudsman oordeelt dat het UWV de klacht niet zorgvuldig heeft behandeld. Wel vindt hij dat het deskundigenoordeel goed tot stand is gekomen. Uit de aantekeningen van de verzekeringsarts blijkt dat er een gedegen lichamelijk onderzoek heeft plaatsgevonden en een aantal zaken met de man zijn doorgesproken. Dat heeft langer dan vier minuten geduurd, maar blijkbaar heeft de man zich onvoldoende gehoord gevoeld. Dat leidde tot de klacht.
    Lees meer
  9. Rapport 3 oktober 2014

    2014/130 UWV had bij deskundigenoordeel de werkneemster kunnen uitnodigen voor gesprek met verzekeringsarts

    Ruim een jaar nadat medewerkster bij overheidsinstantie op haar werk is uitgevallen vanwege klachten veroorzaakt door elektromagnetische straling op de werkplek stelt de bedrijfsarts dat zij vanuit huis kan re-integreren. Haar werkgever vraagt dan aan het UWV of hij voldoende doet aan re-integratie van verzoekster en of zij vanaf kantoor kan re-integreren. De arbeidsdeskundige van het UWV consulteert de verzekeringsarts. Die stelt na overleg met de bedrijfsarts dat verzoekster meer kan dan vier uur vanuit huis re-integreren en dat de bedrijfsarts de belastbaarheid beter in kaart moet brengen. De werkgever heeft te weinig gedaan aan de re-integratie. De vrouw klaagt dat de verzekeringsarts haar niet heeft gesproken en dat haar informatie over ziekteverloop en contacten met de bedrijfsarts niet in de klachtafhandeling is meegewogen. Het UWV doet haar klacht af als niet medisch objectiveerbaar. Het UWV zegt de ingebrachte stukken bestudeerd te hebben en gehandeld te hebben volgens de geldende protocollen. De vrouw benadert de Nationale ombudsman. Die is het met haar eens; het UWV heeft onvoldoende gemotiveerd gereageerd en had haar kunnen uitnodigen voor een toelichtend gesprek met de verzekeringsarts en/of de arbeidsdeskundige.
    Lees meer
  10. Rapport 11 december 2014

    2014/205 UWV geeft tweemaal een deskundigenoordeel zonder de werkgever te horen

    Een werknemer die is uitgevallen door spanningsklachten verschijnt niet op een gesprek met zijn werkgever over re-integratie. De werkgever zet de loonbetaling stop. De werknemer vraagt aan het UWV of hij zijn eigen werk weer volledig kan doen. Het eerste deskundigenoordeel luidt dat de werknemer nog niet in staat is te hervatten in passend werk en dat de loonstop daarom niet correct is. De werkgever klaagt dan bij het UWV dat het oordeel al klaar is voordat hij documenten heeft kunnen laten zien waaruit blijkt dat de loonstop wel terecht is. De werkgever vraagt dan een deskundigenoordeel aan over de vraag of zijn werknemer voldoende doet om weer aan het werk te gaan. Het oordeel luidt dat de werknemer in staat is om weinig stresserend werk te doen. Zijn re-integratie-inspanningen zijn voldoende als hij per direct de afspraken rond het hervatten in passend werk opvolgt. Dat oordeel is alweer klaar voordat de werkgever is gehoord. Ook is er geen contact gezocht met de bedrijfsarts. Daarna klaagt de werkgever bij de Nationale ombudsman. Die stelt na onderzoek vast dat het beide keren is misgegaan met het horen van de werkgever, ook bij een korte behandeltermijn moet er contact zijn geweest voor er een oordeel wordt gegeven.
    Lees meer