Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

127 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 6 juni 2018

    (Update 24 september 2018) Veteranenombudsman: klachtbehandeling Defensie nog steeds niet op orde

    De Veteranenombudsman vindt dat Defensie klachten nog steeds niet serieus en zorgvuldig behandelt. Veteranenombudsman Reinier van Zutphen: 'een positieve, open grondhouding naar klagers en klachten zie ik veel te weinig.' Hierdoor laat Defensie kansen…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 15 mei 2018

    Ombudsman kijkt of Defensie aanbevelingen klachtbehandeling heeft opgevolgd

    De Veteranenombudsman onderzoekt of Defensie klachten van veteranen beter behandelt. Eind 2016 heeft de Veteranenombudsman zich in een rapport(brief) kritisch uitgelaten over de klachtbehandeling door het Ministerie van Defensie. Hij wil weten of Defensie…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 12 oktober 2018

    Veteranenombudsman: Maatwerk re-integratie gewonde veteranen ontbreekt

    Het UWV kan Defensie geen maatwerk bieden in langdurige re-integratietrajecten van (zwaar) gewonde veteranen. Dit is een van de conclusies van een onderzoek van de Veteranenombudsman naar de re-integratie van zieke of gewonde veteranen. Veteranenombudsman…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 20 november 2017

    Herkent en behandelt Defensie integriteitsklachten voldoende?

    De Nationale ombudsman vraagt de minister van Defensie hoe wordt omgegaan met de behandeling van klachten over integriteit. Recentelijk werd bekend dat meldingen van drie militairen over uit de hand gelopen ontgroeningen niet serieus zijn genomen. In…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 15 december 2016

    Defensie gaat klachtbehandeling veteranen verbeteren

    Het Ministerie van Defensie heeft klachten van veteranen niet goed afgehandeld. Veteranen moesten te lang wachten op een reactie op hun klacht, hun klachten werden vaak niet herkend als klacht en de klachten werden niet goed geregistreerd. Dat concludeert…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 8 maart 2018

    Ombudsman onderzoekt re-integratie ziek defensiepersoneel

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de re-integratie van zieke medewerkers van Defensie. Zowel de Nationale ombudsman als de Veteranenombudsman ontvingen de afgelopen jaren tientallen klachten over het gebrek aan aandacht en begeleiding tijdens…
    Lees meer
  7. Onderzoek 5 juni 2018

    2018/033 Terugblik op de klachtbehandeling door Defensie

    De Veteranenombudsman constateert dat Defensie de behandeling van klachten onvoldoende heeft verbeterd. Klachten worden vooral bekeken vanuit het eigen perspectief en formeel benaderd. Er is nog steeds te weinig persoonlijk contact en Defensie behandelt klachten nog steeds onvoldoende voortvarend. Tot slot is het nog steeds niet mogelijk dat mondelinge klachten worden geregistreerd. Hierdoor blijft een deel van de klachten buiten beeld en heeft Defensie onvoldoende zicht op eventuele verbeterpunten.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 16 juni 2016

    Defensie voldoet niet aan zorgplicht bij Bosnië-veteraan

    Defensie heeft een veteraan onvoldoende begeleid na zijn ziekmelding. Hij heeft geen arbeidsongeschiktheidsuitkering toegekend gekregen en is ook niet in het kader van zijn re-integratie begeleid. Hierdoor is hij in grote problemen beland.…
    Lees meer
  9. Rapport 16 april 2018

    2018/021 Defensie voldoet niet aan zorgplicht voor ziek personeelslid Koninklijke Marechaussee rond uitzending

    Man werkt voor de Koninklijke Marechaussee (KMar). Hij beveiligt een bezoek van de minister aan vluchtelingenkampen en loopt daar een infectie op. Die leidt tot een chronische maag/darmziekte en hij wordt afgekeurd als militair. De ombudsman vindt dat Defensie niet voldaan heeft aan de zorgplicht door de man onvoldoende informatie te geven. De man heeft onvoldoende steun gekregen bij zijn re-integratie. Defensie heeft het dienstverband onvoldoende zorgvuldig beëindigd.
    Lees meer
  10. Rapport 12 april 2018

    Rapportbrief: Defensie voldoet eindelijk aan zorgplicht en biedt oplossing voor psychisch beschadigde veteraan

    Afghanistanveteraan komt in de knel met zichzelf na uitzending met veel vuurgevechten. Drank- en drugsgebruik, agressie, een scheiding en een restschuld na de verkoop van zijn huis. Defensie heeft hem na negen jaar nog steeds geen duidelijkheid gegeven over zijn medische toestand voor een Militair Invaliditeitspensioen. De keuringen en onzekerheid over zijn (financiële) situatie zorgen voor veel spanning en stress. Na tussenkomst van de veteranenombudsman heeft de minister van Defensie eindelijk aan haar zorgplicht voldaan en een wenselijke oplossing gevonden. (V2018.07941)
    Lees meer