Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

122 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 20 november 2017

    Herkent en behandelt Defensie integriteitsklachten voldoende?

    De Nationale ombudsman vraagt de minister van Defensie hoe wordt omgegaan met de behandeling van klachten over integriteit. Recentelijk werd bekend dat meldingen van drie militairen over uit de hand gelopen ontgroeningen niet serieus zijn genomen. In decem…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 15 december 2016

    Defensie gaat klachtbehandeling veteranen verbeteren

    Het Ministerie van Defensie heeft klachten van veteranen niet goed afgehandeld. Veteranen moesten te lang wachten op een reactie op hun klacht, hun klachten werden vaak niet herkend als klacht en de klachten werden niet goed geregistreerd. Dat concludeert…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 8 maart 2018

    Ombudsman onderzoekt re-integratie ziek defensiepersoneel

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de re-integratie van zieke medewerkers van Defensie. Zowel de Nationale ombudsman als de Veteranenombudsman ontvingen de afgelopen jaren tientallen klachten over het gebrek aan aandacht en begeleiding tijdens…
    Lees meer
  4. Rapport 16 april 2018

    2018/021 Defensie voldoet niet aan zorgplicht voor ziek personeelslid Koninklijke Marechaussee rond uitzending

    Man werkt voor de Koninklijke Marechaussee (KMar). Hij beveiligt een bezoek van de minister aan vluchtelingenkampen en loopt daar een infectie op. Die leidt tot een chronische maag/darmziekte en hij wordt afgekeurd als militair. De ombudsman vindt dat Defensie niet voldaan heeft aan de zorgplicht door de man onvoldoende informatie te geven. De man heeft onvoldoende steun gekregen bij zijn re-integratie. Defensie heeft het dienstverband onvoldoende zorgvuldig beëindigd.
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 16 juni 2016

    Defensie voldoet niet aan zorgplicht bij Bosnië-veteraan

    Defensie heeft een veteraan onvoldoende begeleid na zijn ziekmelding. Hij heeft geen arbeidsongeschiktheidsuitkering toegekend gekregen en is ook niet in het kader van zijn re-integratie begeleid. Hierdoor is hij in grote problemen beland. Veteranenombudsm…
    Lees meer
  6. Rapport 12 april 2018

    Rapportbrief: Defensie voldoet eindelijk aan zorgplicht en biedt oplossing voor psychisch beschadigde veteraan

    Afghanistanveteraan komt in de knel met zichzelf na uitzending met veel vuurgevechten. Drank- en drugsgebruik, agressie, een scheiding en een restschuld na de verkoop van zijn huis. Defensie heeft hem na negen jaar nog steeds geen duidelijkheid gegeven over zijn medische toestand voor een Militair Invaliditeitspensioen. De keuringen en onzekerheid over zijn (financiële) situatie zorgen voor veel spanning en stress. Na tussenkomst van de veteranenombudsman heeft de minister van Defensie eindelijk aan haar zorgplicht voldaan en een wenselijke oplossing gevonden. (V2018.07941)
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 2 februari 2016

    Veteranenombudsman start onderzoek naar klachtbehandeling Defensie

    De Veteranenombudsman Reinier van Zutphen start een onderzoek naar de manier waarop het Ministerie van Defensie klachten behandelt van veteranen. Rode draad in de klachten die hij ontvangt van veteranen zijn klachten over de lange behandelingsduur.
    Lees meer
  8. Rapport 9 december 2015

    2015/169 Defensie laat na klacht over onderzoek behoorlijk nieuw onderzoek doen

    Ministerie van Defensie stelt een commissie in om onderzoek te doen naar het proces van verwerving van dienstmaterieel en naar de rol en positie van een medewerker van Defensie in dit proces. De medewerker klaagt over het rapport van de commissie. Dit leidt tot een tweede onderzoek. De man klaagt er vervolgens bij de Nationale ombudsman over dat Defensie voor dit tweede onderzoek geen inzage heeft gegeven in een aantal persoonsvertrouwelijke documenten. De ombudsman is van oordeel dat deze informatie niets meer aan het tweede onderzoek zou toevoegen. De klacht is niet gegrond.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 17 november 2017

    Zorg voor ex-partners veteranen

    Ex-partners van veteranen kunnen zich in de steek gelaten voelen door Defensie. De Veteranenombudsman ontving klachten van ex-partners die stellen dat Defensie onvoldoende oog en waardering heeft voor de rol die zij hebben gespeeld. Ex-partners kunnen geen…
    Lees meer
  10. Rapport 16 juni 2016

    2016/049 Defensie begeleidt veteraan onvoldoende na ziekmelding

    Defensie heeft een veteraan onvoldoende begeleid na zijn ziekmelding. Hij heeft geen arbeidsongeschiktheidsuitkering toegekend gekregen en is ook niet in het kader van zijn re-integratie begeleid. Hierdoor is hij in grote problemen beland. Veteranenombudsman Reinier van Zutphen vindt de klachten van de veteraan gegrond. De minister heeft een bijzondere zorgplicht voor veteranen die als gevolg van hun inzet zorg nodig hebben. Hierin is Defensie tekort geschoten. Hij doet de minister van Defensie de aanbeveling met de veteraan in gesprek te gaan om te kijken hoe het vertrouwen kan worden hersteld.
    Lees meer