Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

21 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 23 september 2014

    Wsw'ers uit beeld bij gemeenten

    Mensen in de sociale werkvoorziening (Wsw'ers) kunnen in praktijk nergens met hun klachten terecht, constateert waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren. Hij roept gemeenten op hun verantwoordelijkheid te nemen.
    Lees meer
  2. Dossier 21 april 2015

    Dossier: Decentralisatie

    Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten er verantwoordelijk voor dat haar burgers voldoende toegang hebben tot de (jeugd)zorg, kunnen participeren op de arbeidsmarkt en maatschappelijke ondersteuning krijgen.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 22 september 2016

    Ombudsman vraagt 283 gemeenten naar klachten sociaal domein

    De Nationale ombudsman vraagt alle 283 bij hem aangesloten gemeenten hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk. De ombudsman onderzoekt hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 7 juni 2016

    Onderzoek klachten gemeentelijke zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de klachten en signalen van burgers over het zogeheten sociaal domein. Dit zijn zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk, taken die de Rijksoverheid bij gemeenten heeft neergelegd. Het gaat om de…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 15 januari 2018

    Nationale ombudsman geeft reactie op advies-Scheltema over integrale geschilbeslechting sociaal domein

    De Nationale ombudsman heeft de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een brief gestuurd met zijn reactie op het advies van de regeringscommissaris over integrale geschilbeslechting in het sociaal domein. De decentralisatie in het sociaal…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 21 april 2015

    Gemeenten leren van klachten van burgers

    Gemeenten investeren in een goede behandeling van klachten van burgers. Dit is een van de uitkomsten van het congres 'Terug aan tafel' dat de Nationale ombudsman onlangs organiseerde. Tijdens dit goed bezochte congres deelden enthousiaste gemeentelijke…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 12 april 2017

    Zes vuistregels: omdat de overheid er voor de burger is

    Vandaag heeft de Nationale ombudsman zijn jaarverslag 2016 aangeboden aan de Tweede Kamer. De ombudsman geeft de Tweede Kamer zes vuistregels mee.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Nieuwsbericht 9 november 2016

    Koudwatervrees voor geluidsopnamen

    Overheidsinstanties moeten het gesprek aangaan als burgers geluidsopnamen van een gesprek willen maken. Dit blijkt uit het zogeheten ' terugblikonderzoek ' van de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen. Hierin is onderzocht of en hoe overheidsinstanties…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Jaarverslag 18 februari 2016

    Burgerperspectief

    Een manier van kijken In dit verslag beschrijven we wat ons in 2015 is opgevallen in het contact tussen overheid en burgers. Onze analyse is dat in de meeste klachten de overheid de burger uit het oog is verloren. Wij geloven dat het perspectief van…
    Lees meer