Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

30 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 23 september 2014

    Wsw'ers uit beeld bij gemeenten

    Mensen in de sociale werkvoorziening (Wsw'ers) kunnen in praktijk nergens met hun klachten terecht, constateert waarnemend Nationale ombudsman Frank van Dooren. Hij roept gemeenten op hun verantwoordelijkheid te nemen.
    Lees meer
  2. Dossier 21 april 2015

    Dossier: Decentralisatie

    Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten er verantwoordelijk voor dat haar burgers voldoende toegang hebben tot de (jeugd)zorg, kunnen participeren op de arbeidsmarkt en maatschappelijke ondersteuning krijgen.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier va…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 22 september 2016

    Ombudsman vraagt 283 gemeenten naar klachten sociaal domein

    De Nationale ombudsman vraagt alle 283 bij hem aangesloten gemeenten hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk. De ombudsman onderzoekt hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken e…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 7 juni 2016

    Onderzoek klachten gemeentelijke zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de klachten en signalen van burgers over het zogeheten sociaal domein. Dit zijn zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk, taken die de Rijksoverheid bij gemeenten heeft neergelegd. Het gaat om de Participatie…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 12 april 2017

    Zes vuistregels: omdat de overheid er voor de burger is

    Vandaag heeft de Nationale ombudsman zijn jaarverslag 2016 aangeboden aan de Tweede Kamer. De ombudsman geeft de Tweede Kamer zes vuistregels mee. Nationale ombudsman Reinier van Zutphen: 'Er zijn 2,3 miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  7. Nieuwsbericht 21 april 2015

    Gemeenten leren van klachten van burgers

    Gemeenten investeren in een goede behandeling van klachten van burgers. Dit is een van de uitkomsten van het congres 'Terug aan tafel' dat de Nationale ombudsman onlangs organiseerde. Tijdens dit goed bezochte congres deelden enthousiaste gemeentelijke amb…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 9 november 2016

    Koudwatervrees voor geluidsopnamen

    Overheidsinstanties moeten het gesprek aangaan als burgers geluidsopnamen van een gesprek willen maken. Dit blijkt uit het zogeheten ' terugblikonderzoek ' van de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen. Hierin is onderzocht of en hoe overheidsinstanties…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Onderzoek 2 maart 2017

    2017/035 Onderzoek naar klachtbehandeling in het sociaal domein na de decentralisaties

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in zijn onderzoeksrapport 'Terug aan tafel, samen de klacht oplossen'. Hij vindt dat gemeenten op een actieve manier problemen moeten opsporen en met maatwerk oplossen.
    Lees meer
  10. Jaarverslag 18 februari 2016

    Burgerperspectief

    Een manier van kijken In dit verslag beschrijven we wat ons in 2015 is opgevallen in het contact tussen overheid en burgers. Onze analyse is dat in de meeste klachten de overheid de burger uit het oog is verloren. Wij geloven dat het perspectief van burger…
    Lees meer