Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

20 resultaten gevonden

  1. Rapport 31 mei 2018

    2018/034 Belastingdienst weigert beslagvrije voet te corrigeren vanaf de eerste meldingsdatum

    Een vrouw klaagt erover dat de Belastingdienst in eerste instantie niet reageert op haar verzoek om een eerder vastgestelde beslagvrije voet te hanteren en later weigert om deze met terugwerkende kracht te corrigeren. Op aanraden van de deurwaarder stuurde ze daarover een brief naar het belastingkantoor. De vrouw heeft haar verzoek volgens de Belastingdienst onvoldoende onderbouwd. De Nationale ombudsman is het daarmee niet eens, mede omdat de Belastingdienst ook geen berekening heeft meegestuurd bij het wijzigen van de beslagvrije voet, en acht de klacht gegrond.
    Lees meer
  2. Rapport 5 november 2010

    2010/319: Man staat twintig jaar ten onrechte met gevarenclassificatie geregistreerd in politiesysteem

    Verzoeker klaagt erover dat hij al ruim twintig jaar geheel ten onrechte in informatiesystemen van de politie geregistreerd staat als harddrugsgebruiker en alcoholist. Hij is dit bij toeval te weten gekomen.

    Lees meer
  3. Rapport 16 november 2017

    2017/128 CAK blijft facturen sturen zonder toelichting en duidelijke overzichten

    Een man ontvangt zorg en moet daarvoor aan het CAK een eigen bijdrage betalen. Geheel onverwacht wordt hij overvallen door een groot aantal facturen en aanmaningen die niet juist zijn. Het CAK laat weten dat dit komt door een storing in het systeem en dat hij de facturen niet hoeft te betalen. Toch ontvangt hij weer facturen, ook nu zonder toelichting of duidelijk overzicht. De Nationale ombudsman oordeelt dat de informatieverstrekking van het CAK aan de man tekort is geschoten en voor veel verwarring heeft gezorgd.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  4. Rapport 8 november 2017

    2017/122 UWV moet ontvanger WIA-uitkering persoonlijk waarschuwen bij te hoge nabetaling door fout in betaalsysteem

    Een man ontvangt een nabetaling van zijn WIA-uitkering en omdat onvoldoende loonheffing wordt ingehouden, moet hij deze terugbetalen.. Het betaalsysteem van het UWV houdt geen rekening met loonheffing bij nabetaling. Dat kan niet handmatig worden gecorrigeerd. De ombudsman vindt dat medewerkers van het UWV de berekening zorgvuldig moeten toetsen. Bij grote verschillen moeten zij de uitkeringsontvanger persoonlijk waarschuwen voor fiscale gevolgen.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Column 19 maart 2016

    Een verhuizing met grote gevolgen

    Marjolein* is blij met haar mooie huurwoning in de gemeente Leusden. Maar ze gaat nu verhuizen omdat Jan* (de eigenaar) weer in het huis wil gaan wonen. Als ze aan haar keukentafel de administratie bijwerkt, slaat de schrik haar om het hart. Haar toeslagen…
    Lees meer
  6. Rapport 1 april 2015

    2015/063 Belastingdienst weigerde terecht vergoeding adviseurskosten aangifte vennootschapsbelasting

    Een BV vindt dat de Belastingdienst meermaals dezelfde vragen stelt over een in de aangifte vennootschapsbelasting opgevoerde herinvesteringsreserve en wil een vergoeding voor de kosten van de belastingadviseur. De Nationale ombudsman begrijpt dat de Belastingdienst hiervoor geen aanleiding ziet omdat er sprake was van normale adviseurswerkzaamheden en in de bezwaarfase niet om vergoeding is verzocht in het bezwaarschrift. Wel heeft de Belastingdienst ten onrechte nagelaten te reageren op de brief van de adviseur van de BV. De Belastingdienst zegt dit te betreuren.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 11 november 2010

    Ombudsman maakt zich zorgen over onjuiste gegevens in politiesysteem

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, roept de politie op om bij het maken van hun nieuwe informatiesysteem alleen op juistheid gecontroleerde informatie over te nemen uit het oude systeem, het HKS. Aanleiding is zijn onderzoek naar de klacht van…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 28 oktober 2008

    Nationale ombudsman onderzocht opschoonactie RDW

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, heeft vandaag vier rapporten uitgebracht over de 'opschoonactie' van de Dienst Wegverkeer (RDW). Eerder dit jaar ontving hij bijna 90 klachten van mensen die plotseling geconfronteerd werden met boetes. Die…
    Lees meer
  9. Column 13 september 2009

    Opeenstapeling van fouten

    Als er eenmaal iets mis gaat, dan gaan daarna vaak andere dingen ook fout. Kent u dat? Het verhaal van Mieke begint met een foutje, maar heeft tot gevolg dat daarna fout op fout wordt gestapeld. Probeer daar maar eens uit te komen…Het lukt Mieke niet en…
    Lees meer
  10. Rapport 7 april 2015

    2015/071 Belastingdienst moet handelwijze aanpassen en belastingplichtigen in gelijke situatie hetzelfde behandelen

    Twee eigenaren van woonappartementen in een rijksmonument menen recht te hebben op aftrek van onderhoudskosten voor het monumentale pand. Ze klagen over de gang van zaken en informatieverstrekking met betrekking tot het wel/niet aftrekbaar zijn van die kosten en de verschillen in behandeling van de belastingaanslagen van diverse bewoners op het punt van de aftrekbaarheid van die kosten. De Belastingdienst heeft nagelaten om het organisatorisch mogelijk te maken dat alle bewoners van het monumentenpand op hetzelfde tijdstip over gelijke informatie beschikten met betrekking tot de aftrekbaarheid van onderhoudskosten. De Nationale ombudsman verwijst naar het oordeel in een eerder rapport 2014/059 over dit onderwerp voor een ander monumentaal pand. Volgens de Nationale ombudsman is er geen sprake van nieuwe jurisprudentie en derhalve geen reden om niet aan het verzoek van verzoekers tegemoet te komen.
    Lees meer