Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

116 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 23 februari 2017

    Minder burgers ten onrechte gegijzeld na verbetermaatregelen

    Mensen met openstaande boetes die geen geld hebben om te betalen, worden nauwelijks meer gegijzeld als dwangmiddel. Terwijl in 2014 nog 200.000 vorderingen tot gijzeling werden gedaan, is dat aantal in 2016 (van juli 2015-december 2016) teruggelopen tot 78…
    Lees meer
  2. Rapport 11 oktober 2017

    2017/114 Belastingdienst, RDW en CJIB achtervolgen vrouw jaren met onterechte boetes

    Een vrouw krijgt al jaren ten onrechte boetes van auto's die niet op haar naam staan. Na contact met de Belastingdienst, de RDW en het CJIB hoeft ze niets te betalen. Ze krijgt wel nog steeds nieuwe boetes. De gegevens van de kentekenhouder blijken niet te kloppen. Haar naam en geboortedatum komen nauw overeen met die van de kentekenhouder. De kentekens worden van haar naam gehaald. De ombudsman vindt wel dat dit te lang heeft geduurd. Ook is het niet zorgvuldig om de vrouw zomaar aan te schrijven op basis van twee overeenkomende gegevens.
    Lees meer
  3. Rapport 23 februari 2017

    2017/025 Fouten bij het CJIB leiden tot lange gijzeling

    Een man is meer dan een jaar in gijzeling genomen. Het CJIB had nagelaten na 180 dagen gijzeling contact met de man op te nemen om een betalingsregeling te treffen. Nadat de Nationale ombudsman contact opnam, heeft het CJIB de gemaakte fouten erkend en is de klacht naar tevredenheid opgelost. De maatregelen die het CJIB inmiddels heeft genomen, moeten ervoor zorgen dat dit soort langdurige en zinloze gijzelingen in de toekomst niet meer voorkomen.
    Lees meer
  4. Rapport 17 oktober 2016

    2016/094 OM en CJIB moeten slachtoffers proactief informeren bij vertraging inning schadevergoeding

    Onderzoek uit eigen beweging naar de informatieverstrekking door het OM en het CJIB over vertraging bij de uitvoering van de schadevergoedingsmaatregel. Door een technisch probleem komen vonnissen vanuit het OM niet aan bij het CJIB. Een grote groep slachtoffers die recht hebben op schadevergoeding zijn niet op een behoorlijke wijze hierover geïnformeerd. De Nationale ombudsman vindt dat er onvoldoende oog is voor de slachtoffers. Hij vraagt de minister om een concrete werkwijze te ontwikkelen zodat slachtoffers in de toekomst proactief worden geïnformeerd als er vertraging ontstaat.
    Lees meer
  5. Column 31 december 2016

    Gegijzeld tijdens de feestdagen?

    Maureen* is een alleenstaande moeder met drie jonge kinderen. Ze heeft schulden. Ook aan het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) voor een verkeersboete. Haar ex-vriend kreeg die boete, maar de auto stond op haar naam. Dus de boete ook. Die is inmiddel…
    Lees meer
  6. Rapport 10 augustus 2015

    2015/122 CJIB moet dakloze via bekend postadres informeren over vrijheidsstraf

    Dakloze man heeft een taakstraf niet uitgevoerd en daarom is de taakstraf omgezet in vervangende hechtenis. Het CJIB stuurt een officieel bericht daarover aan zijn postadres bij de gemeente. Het CJIB laat hem niet weten dat hij als dakloze nu door de politie wordt gezocht. Hij staat gesignaleerd in het opsporingsregister van de politie (OPS). Dat heeft nare gevolgen. Zijn uitkering wordt meteen gestopt en na drie maanden komt hij er achter dat hij zich aan detentie heeft onttrokken en heeft hij een schuld aan het UWV. De Nationale ombudsman doet de aanbeveling dat het CJIB tijdig een veroordeelde met postadres informeert over de procedure over de tenuitvoerlegging van een vrijheidsstraf.
    Lees meer
  7. Rapport 7 mei 2015

    2015/080 CJIB is voor burgers nog steeds goed bereikbaar ondanks afschaffing van fax

    Sinds 1 mei 2013 is het CJIB voor burgers niet meer bereikbaar per fax. Een man dient een klacht in bij het CJIB omdat er een betaling niet is geaccepteerd wegens het niet vermelden van een betalingskenmerk. In dit kader stuurt de man een brief per fax naar het CJIB. Als dit niet meer mogelijk blijkt, klaagt hij hierover en zodoende ook over de slechte bereikbaarheid. De Nationale ombudsman doet navraag en daaruit blijkt dat de klacht wel in behandeling was en de man ontvangt kort daarna een reactie van het CJIB. De ombudsman vindt het acceptabel dat veiligheid en efficiency redenen zijn om de fax niet meer te gebruiken. Naast schriftelijk en telefonisch contact kan de burger ook via de website contact opnemen. De mogelijkheden om op digitaal gebied contact met burgers te leggen worden in de loop van het jaar aanzienlijk uitgebreid. De klacht is ongegrond.
    Lees meer
  8. Rapport 23 december 2015

    2015/178 Zorginstituut Nederland heeft ten onrechte geen mogelijkheid voor broninhouding en biedt onvoldoende ruimte voor een goede oplossing

    Een werknemer van een bedrijf staat aangemeld als wanbetaler bij het Zorginstituut Nederland (ZINL). Hij ontvangt acceptgiro's om zijn zorgverzekeringspremie, vermeerderd met boete, te betalen. Hij stopt met betalen en het CJIB zet een deurwaarder in die bij de werkgever loonbeslag legt. De werkgever vindt het onjuist dat hem niet is gevraagd om de premie van het salaris in te houden. Dit zou ZINL en de werknemer de extra kosten hebben bespaard. In het systeem van ZINL kan dit niet ingevoerd worden. Een eerdere mutatie in het systeem heeft veroorzaakt dat er nu niets meer kan worden gewijzigd. De Nationale ombudsman vindt het niet behoorlijk dat er niet alsnog broninhouding toegepast kon worden. Zo wordt er onvoldoende ingespeeld op bijzondere situaties en was er ook geen acceptabele oplossing voor de werkgever.
    Lees meer
  9. Column 14 november 2015

    Wel willen, maar niet kunnen

    Fiona* heeft een heel goede vriend, Jaap*. Met hem gaat het al jaren niet goed. Hij leeft inmiddels op straat zonder enig inkomen. Hij heeft schulden. Een groot deel van die schulden zijn veroorzaakt door een auto die hij niet meer heeft. Want toen Jaap de…
    Lees meer
  10. Rapport 29 oktober 2015

    2015/159 CVOM en rechtbank Zeeland-Westbrabant zijn niet verantwoordelijk voor adreswijziging bij meerdere beroepschriften op dezelfde naam

    Een man stuurt naar aanleiding van twee ontvangen boetebeschikkingen een beroepschrift naar de CVOM. Hij vermeldt daarop zijn huidige huisadres. Hij verhuist ruim een jaar later en stuurt een adreswijziging naar de CVOM en vermeldt het CJIB nummer van een andere boeteschikking. Hij gaat ervan uit dat deze adreswijziging ook voor de andere beschikkingen wordt aangepast. Dit blijkt niet het geval. De rechtbank stuurt vervolgens een oproep naar zijn oude adres en vermeldt een onvolledig huisnummer. De man ontvangt daardoor geen oproep, maar krijgt de uitspraak van de kantonrechter alsnog via zijn oude huisbaas. De Nationale ombudsman vindt het begrijpelijk dat de CVOM niet het adres voor alle boetebeschikkingen van één persoon wijzigt. Bepaalde boetebeschikkingen kunnen ook door een advocaat of gemachtigde worden aangevochten. Daarnaast vindt hij dat de rechtbank er op moet kunnen vertrouwen dat de CVOM de juiste adresgegevens doorgeeft.
    Lees meer