Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

36 resultaten gevonden

  1. Vraagstuk 17 december 2018

    Ik kan de boete van een bekeuring niet betalen

    Hebt u een bekeuring gekregen, maar kunt u de boete niet betalen? Dat is erg vervelend, zeker als u net krap bij kas zit. De bekeuring krijgt u van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB).

    Lees meer
  2. Vraagstuk 17 december 2018

    De informatie op mijn bekeuring klopt niet

    Hebt u een bekeuring gekregen, maar klopt de informatie niet die daarop staat? Dat is erg vervelend. De bekeuring krijgt u van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). Soms maakt het CJIB een schrijffout in een naam of adres.

    Lees meer
  3. Vraagstuk 17 december 2018

    Ik ben het niet eens met een bekeuring

    Hebt u een bekeuring gekregen, maar bent u het hier niet mee eens? Dan kunt u bezwaar maken tegen de bekeuring. Dit heet: in beroep gaan. Let goed op dat u dit op tijd doet. In de bekeuring staat vóór welke datum u in beroep kunt gaan.

    Lees meer
  4. Vraagstuk 17 december 2018

    De informatie over mijn studieschuld is niet duidelijk

    Is de informatie van DUO over uw studieschuld niet duidelijk? En weet u daardoor niet wat het bedrag is dat u nog moet betalen? Dat is vervelend.

    Lees meer
  5. Column 3 november 2018

    Op de bon geslingerd

    Ria* heeft een eigen auto waar ze netjes motorrijtuigenbelasting voor betaalt. Sinds vijf jaar wordt ze achtervolgd door verkeersboetes van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) voor auto's die niet op haar naam staan. Ook krijgt ze berichten van…
    Lees meer
  6. Tekstpagina 29 oktober 2018

    Help!? Ik krijg boetes voor een auto die ik niet bezit

    Net zoals mensen wel eens fouten maken, doen computersystemen dat ook. Het overkwam Sanne. Telkens vindt zij een verkeersboete in haar brievenbus. Het vreemde: het kenteken op de prent komt helemaal niet overeen met haar auto. Sanne weet ook zeker dat zij…
    Lees meer
  7. Rapport 11 oktober 2017

    2017/114 Belastingdienst, RDW en CJIB achtervolgen vrouw jaren met onterechte boetes

    Een vrouw krijgt al jaren ten onrechte boetes van auto's die niet op haar naam staan. Na contact met de Belastingdienst, de RDW en het CJIB hoeft ze niets te betalen. Ze krijgt wel nog steeds nieuwe boetes. De gegevens van de kentekenhouder blijken niet te kloppen. Haar naam en geboortedatum komen nauw overeen met die van de kentekenhouder. De kentekens worden van haar naam gehaald. De ombudsman vindt wel dat dit te lang heeft geduurd. Ook is het niet zorgvuldig om de vrouw zomaar aan te schrijven op basis van twee overeenkomende gegevens.
    Lees meer
  8. Rapport 17 oktober 2016

    2016/094 OM en CJIB moeten slachtoffers proactief informeren bij vertraging inning schadevergoeding

    Onderzoek uit eigen beweging naar de informatieverstrekking door het OM en het CJIB over vertraging bij de uitvoering van de schadevergoedingsmaatregel. Door een technisch probleem komen vonnissen vanuit het OM niet aan bij het CJIB. Een grote groep slachtoffers die recht hebben op schadevergoeding zijn niet op een behoorlijke wijze hierover geïnformeerd. De Nationale ombudsman vindt dat er onvoldoende oog is voor de slachtoffers. Hij vraagt de minister om een concrete werkwijze te ontwikkelen zodat slachtoffers in de toekomst proactief worden geïnformeerd als er vertraging ontstaat.
    Lees meer
  9. Rapport 10 augustus 2015

    2015/122 CJIB moet dakloze via bekend postadres informeren over vrijheidsstraf

    Dakloze man heeft een taakstraf niet uitgevoerd en daarom is de taakstraf omgezet in vervangende hechtenis. Het CJIB stuurt een officieel bericht daarover aan zijn postadres bij de gemeente. Het CJIB laat hem niet weten dat hij als dakloze nu door de politie wordt gezocht. Hij staat gesignaleerd in het opsporingsregister van de politie (OPS). Dat heeft nare gevolgen. Zijn uitkering wordt meteen gestopt en na drie maanden komt hij er achter dat hij zich aan detentie heeft onttrokken en heeft hij een schuld aan het UWV. De Nationale ombudsman doet de aanbeveling dat het CJIB tijdig een veroordeelde met postadres informeert over de procedure over de tenuitvoerlegging van een vrijheidsstraf.
    Lees meer
  10. Rapport 7 mei 2015

    2015/080 CJIB is voor burgers nog steeds goed bereikbaar ondanks afschaffing van fax

    Sinds 1 mei 2013 is het CJIB voor burgers niet meer bereikbaar per fax. Een man dient een klacht in bij het CJIB omdat er een betaling niet is geaccepteerd wegens het niet vermelden van een betalingskenmerk. In dit kader stuurt de man een brief per fax naar het CJIB. Als dit niet meer mogelijk blijkt, klaagt hij hierover en zodoende ook over de slechte bereikbaarheid. De Nationale ombudsman doet navraag en daaruit blijkt dat de klacht wel in behandeling was en de man ontvangt kort daarna een reactie van het CJIB. De ombudsman vindt het acceptabel dat veiligheid en efficiency redenen zijn om de fax niet meer te gebruiken. Naast schriftelijk en telefonisch contact kan de burger ook via de website contact opnemen. De mogelijkheden om op digitaal gebied contact met burgers te leggen worden in de loop van het jaar aanzienlijk uitgebreid. De klacht is ongegrond.
    Lees meer