Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

74 resultaten gevonden

  1. Rapport 28 december 2017

    2017/150 Hulpvaardige actie van het CBR bij theorie-examen bromfietsrijbewijs heeft verkeerde uitwerking

    Een jongen met concentratieproblemen slaagt uiteindelijk na drie examens voor zijn theorie-examen bromfietsrijbewijs. Het CBR zou hem tijdens het eerste examen ongevraagd oordopjes hebben aangeboden. Het CBR laat weten dat dit niet het geval is. Ook is hij bij een ander examen aangesproken op de wijze waarop hij het examen aflegde. Zij moeder klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat ze zijn concentratieproblemen voorafgaande of na het examen hadden moeten melden. Het valt het CBR niet te verwijten dat een hulpvaardige actie een verkeerde uitwerking heeft gehad.
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 19 september 2016

    Klacht over uw rijexaminator? Dit kunt u doen:

    Regelmatig ontvangt de Nationale ombudsman klachten over het gedrag van rijexaminatoren tijdens een rijexamen. Denk aan examinatoren die te laat komen, de persoon die examen doet uit zijn concentratie halen door bepaald gedrag of niet respectvol zijn. Mens…
    Lees meer
  3. Rapport 6 juni 2017

    2017/067 CBR moet informatie over gevolgen van depressie voor rijgeschiktheid beter vindbaar maken op website

    Een vrouw wil haar rijbewijs verlengen. Vanwege suikerziekte controleert het CBR of zij nog rijgeschikt is. Ze vult op een verklaring in dat ze vanwege een depressie een psychiater bezocht. Ze is verbaasd als blijkt dat iemand pas een jaar nadat een depressie in remissie is, rijgeschikt wordt verklaard. Deze informatie staat niet op de website van het CBR. Ze vraagt een herkeuring aan, maar het CBR laat per brief weten dat een herkeuring geen zin lijkt te hebben. De Nationale ombudsman vindt dat de informatie op de website inderdaad tekort schiet. Ook is het niet passend dat de vrouw wordt geïnformeerd met een brief. Hij vraagt het CBR om persoonlijk contact met de vrouw op te nemen en de informatie op de website beter vindbaar te maken.
    Lees meer
  4. Rapport 7 december 2016

    2016/111 CBR heeft terecht verzoek om schadevergoeding afgewezen

    Man zakt tweemaal voor zijn praktijkexamen, een special examen na het vier keer niet halen van het normale rijexamen. Hij twijfelt aan de juistheid van de beoordeling. Nadat hij uit de media heeft vernomen dat de examinator wordt beticht van grootschalige fraude bij praktijkexamens dient hij alsnog een klacht in. En vraagt hij schadevergoeding. Het CBR weigert hem de kosten van de praktijkexamens te vergoeden. Tijdens het onderzoek van de ombudsman heeft het CBR alsnog aanvullend onderzoek gedaan of de man ten onrechte is gezakt. De ombudsman vindt het redelijk dat het CBR op grond van dit onderzoek de schade niet vergoedt.
    Lees meer
  5. Rapport 22 november 2016

    2016/104 CBR verbetert informatieverstrekking over mentorexamens

    Een vrouw doet rijexamen, maar het blijkt een mentorexamen te zijn. Twee personen van het CBR rijden mee, zonder haar eigen rijinstructeur. Ze klaagt erover dat ze hier niet over is geïnformeerd. Om fraude te voorkomen horen kandidaten dit pas op de dag zelf. Deze informatie staat volgens de vrouw niet duidelijk op het mededelingenbord. Het CBR laat weten dat de informatieverstrekking over het meerijden niet op alle locaties op dezelfde wijze gebeurt. De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat de kandidaat van te voren wordt geïnformeerd over wat hij kan verwachten. Het CBR laat weten dat de informatieverstrekking over mentorexamens wordt verbeterd en vergoedt daarom uit coulance de kosten van haar examen. Ook gaat het CBR kijken of de instructeur bij een mentorexamen voortaan kan meerijden.
    Lees meer
  6. Rapport 27 december 2016

    2016/127 Politie en CBR moeten burger beter informeren bij twijfel aan rijvaardigheid

    Een man rijdt vanwege werkzaamheden tegen de rijrichting in omdat hij naar eigen zeggen de borden verkeerd begreep. De politie vermoedt dat er sprake is van onvoldoende rijvaardigheid en stuurt een mededeling naar het CBR. De man moet van het CBR een test ondergaan naar zijn rijvaardigheid. De Nationale ombudsman start een onderzoek dat zich richt zich op de vraag of de man voldoende werd geïnformeerd en gelegenheid kreeg om zijn kant van het verhaal te vertellen. Hij concludeert dat de burger hier te zeer buiten spel wordt gezet.
    Lees meer
  7. Rapport 19 september 2016

    2016/074 Verbeterpunten voor CBR bij behandeling van klachten over examinatoren

    Regelmatig ontvangt de Nationale ombudsman klachten over het gedrag van rijexaminatoren tijdens een rijexamen. Denk aan examinatoren die te laat komen, de persoon die examen doet uit zijn concentratie halen door bepaald gedrag of niet respectvol zijn.

    Lees meer
  8. Rapport 31 mei 2016

    2016/053 Onderzoek naar de handelwijze van het CBR bij een ruil van examinatoren

    Nerveuze rijschoolleerling doet voor de vierde keer haar rij-examen. Vlak van tevoren blijkt dat de examinatoren van kandidaat zijn gewisseld omdat een andere rij-examenkandidaat daar om had gevraagd. Haar examinator doet een mentorexamen, waardoor er een derde persoon in de auto zit. De Nationale ombudsman vindt dat het CBR het belang van de leerlinge onvoldoende heeft meegewogen. Hij heeft er met instemming kennis van genomen dat het CBR de leerlinge een nieuw examen vergoedt en de regels om te ruilen aanscherpt.
    Lees meer
  9. Rapport 21 maart 2016

    2016/027 CBR wacht te lang met beslissing over op te leggen maatregel

    Een man klaagt over het feit dat het CBR hem pas zeven maanden na zijn aanhouding informeert over de opgelegde maatregel. De Nationale ombudsman is van mening dat het CBR de man had moeten informeren over de reden waarom de beslissing over de op te leggen maatregel aangehouden werd en acht de klacht gegrond.
    Lees meer
  10. Rapport 16 januari 2017

    2017/005 Auto met een alcoholslot. Weg is pech!

    Domeinen en Openbaar Ministerie verkopen een in beslag genomen auto waar een alcoholslot is ingebouwd. De ombudsman vindt dat het Openbaar Ministerie de verkoop had moeten opschorten. Domeinen heeft de auto voor meer geld verkocht dan de taxatiewaarde en dit geld aan verzoeker overgemaakt. Hij is daarmee voldoende gecompenseerd voor de extra kosten die hij heeft moeten maken. Wel had domeinen hem beter moeten informeren.
    Lees meer