Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

86 resultaten gevonden

  1. Rapport 16 november 2017

    2017/128 CAK blijft facturen sturen zonder toelichting en duidelijke overzichten

    Een man ontvangt zorg en moet daarvoor aan het CAK een eigen bijdrage betalen. Geheel onverwacht wordt hij overvallen door een groot aantal facturen en aanmaningen die niet juist zijn. Het CAK laat weten dat dit komt door een storing in het systeem en dat hij de facturen niet hoeft te betalen. Toch ontvangt hij weer facturen, ook nu zonder toelichting of duidelijk overzicht. De Nationale ombudsman oordeelt dat de informatieverstrekking van het CAK aan de man tekort is geschoten en voor veel verwarring heeft gezorgd.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  2. Rapport 30 januari 2017

    2017/013 CAK slaagt er niet in problemen rondom vaststelling eigen bijdrage tijdig op te lossen

    Een vrouw met autisme woont in een instelling voor begeleid wonen. Zij moet hiervoor een hoge eigen bijdrage betalen aan het CAK. Ook heeft zij een pgb voor dagbesteding, daarvoor is zij geen eigen bijdrage verschuldigd, omdat zij al de hoge eigen bijdrage betaalt. Ze moet wel ieder jaar een paar maanden wachten totdat haar eigen bijdrage definitief is vastgesteld, maar in 2015 duurt het wel erg lang. De vader van de vrouw ontvangt vanaf januari 2015 diverse verkeerde facturen en beschikkingen van het CAK met daarin steeds verschillende bedragen. Het zorgkantoor heeft gegevens over het pgb van de vrouw aan het CAK aangeleverd, waardoor het het CAK de eigen bijdrage heeft gewijzigd. Het CAK verwijdert de foutieve gegevens, maar stuurt door een technische storing nog steeds foutieve facturen. Dit leidt tot veel zorgen en financiële onzekerheid. De vader klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat een burger mag verwachten dat onjuiste informatie tijdig wordt hersteld. De ontstane problemen zijn niet op korte termijn door het CAK opgelost. De ombudsman is inmiddels op de hoogte gesteld van de verbetermaatregelen bij het CAK.
    Lees meer
  3. Rapport 30 januari 2017

    2017/012 CAK verwerkt wijzigingen in systeem niet tijdig en correct

    Een 87 jarige vrouw gaat na een verblijf in een verpleeghuis weer thuis wonen. Zij komt in aanmerking voor verlenging van de lage eigen bijdrage. Het verpleeghuis moet daarvoor een verklaring invullen, maar vult per abuis een foutieve periode in. Het CAK neemt die gegevens over in het systeem, waardoor er een hoge bijdrage wordt vastgesteld en in rekening wordt gebracht. Een nicht van de vrouw neemt direct contact op met het CAK. Het formulier zal worden aangepast, maar de automatische incasso is al onderweg. Een maand later komt er weer een factuur met de hoge bijdrage. Vervolgens maakt het CAK nog een administratieve fout, waardoor de vrouw ten onrechte een correctienota ontvangt en zij abusievelijk ruim 4600 euro krijgt teruggestort. Ook dit kon niet tijdig hersteld worden door het CAK. De nicht van de vrouw klaagt over de gang van zaken bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat de onjuiste informatie eerder gecorrigeerd had moeten worden en dat het CAK direct uit zichzelf maatwerk had moeten leveren. De ombudsman is inmiddels op de hoogte gesteld van de verbetermaatregelen door het CAK.
    Lees meer
  4. Vraag 31 augustus 2014

    Ik heb een klacht over het CAK

    Bent u ontevreden over de dienstverlening van het CAK? Dan kunt u een klacht bij hen indienen.
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 20 juli 2017

    Vrouw blijft dupe van complexe regeling

    Staatssecretaris van Financiën en de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bieden geen oplossing voor een vrouw wier andere inkomstenbronnen (deels) wegvallen door verhoging van haar uitkering met een toeslag voor hulpbehoevendheid. Nationale ombud…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 20 december 2016

    Wet verhindert maatwerk

    Betrokken instanties zien geen maatwerkoplossing voor een vrouw wier andere inkomstenbronnen (deels) wegvallen door verhoging van haar uitkering met een toeslag voor hulpbehoevendheid. De nu geldende regels staan hierbij in de weg. Dit concluderen de insta…
    Lees meer
  7. Column 2 december 2017

    Goochelen met rekeningen

    De 85-jarige Bert* woont nog zelfstandig en krijgt tijdelijk een zorgverlener over de vloer die hem helpt bij het aantrekken van zijn steunkousen. Voor deze zorg betaalt hij een eigen bijdrage aan het CAK. Vanaf februari komt de zorgverlener niet meer. Toc…
    Lees meer
  8. Rapport 20 april 2016

    2016/039 CAK en zorgkantoor Achmea werken onvoldoende samen met ketenpartners om onterechte facturen voor eigen bijdrage te voorkomen

    Een man met een beperking krijgt een PGB. Na zijn verhuizing verandert het indicatiebesluit maar toch krijgt hij facturen voor de eigen bijdrage. Hij dient een klacht in over het CAK en zorgkantoor Achmea omdat deze handelen op basis van het oude indicatiebesluit dat inmiddels overschreven is door een nieuw besluit. Zij werken onvoldoende samen met alle partners in deze zorgketen om te voorkomen dat er ten onrechte een eigen bijdrage in rekening wordt gebracht. De Nationale ombudsman doet de aanbeveling dat er in het geval van ketenproblematiek een vast contactpersoon wordt aangewezen bij de instantie waar de burger aanklopt. Ook geeft hij het CAK, CIZ en de betrokken zorgkantoren in overweging de onderlinge informatie-uitwisseling op orde te brengen.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 2 mei 2010

    Ombudsman helpt CAK aan duidelijke brieven

    In de toekomst hebben de beschikkingen van het CAK een heldere boodschap en zijn ze duidelijk, persoonlijk en compact. Dit is het resultaat van het onderzoek 'Zorg voor duidelijke brieven! Hoe kan het CAK tot duidelijke beschikkingen komen?' van de Nationa…
    Lees meer
  10. Rapport 23 oktober 2017

    2017/117 Echtpaar in wanbetalersregeling houdt minder geld over voor aflossing schulden

    Een echtpaar wordt door hun zorgverzekeraar aangemeld als wanbetaler. Aan het Zorginstituut/CAK moeten zij een bestuursrechtelijke premie betalen. Deze blijkt voor hen hoger dan in de Zorgverzekeringswet staat. De ombudsman benadrukt dat de bestuursrechtelijke premie is verlaagd met de bedoeling dat er meer financiële ruimte komt voor wanbetalers. Zodat zij hun schuld bij de zorgverzekeraar kunnen aflossen en uit de duurdere wanbetalersregeling kunnen komen. Hij vraagt het Zorginstituut/CAK om maatwerk.
    Lees meer