Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

75 resultaten gevonden

  1. Rapport 4 oktober 2017

    2017/106 Gemeente Aalten treedt onvoldoende de-escalerend op bij overlastkwestie café

    Begin 2012 opende café Malle Babbel in Aalten haar deuren. Het café trok veel klanten, veelal jongeren. Door het grote aantal bezoekers ontstond er (geluids)overlast. De overbuurvrouw van het café meldde dit bij het café en ook bij de gemeente. Naar aanleiding daarvan isoleerde de eigenaar het café. De overlast bleef echter, vier jaar lang werden er geluidsmetingen gedaan en overleg gevoerd tussen de partijen. Zowel de café eigenaar als de overbuurvrouw wendden zich in 2016 los van elkaar tot de Nationale ombudsman om te klagen over de wijze waarop de gemeente in deze situatie met hen omging. In een beschouwend rapport biedt de Nationale ombudsman inzicht in de tegenover elkaar staande perspectieven van beide verzoekers. Door specifieke momenten te bekijken en te beschrijven wat er is gebeurd, vormt zich een goed beeld waardoor op deze momenten de situatie kon escaleren en wat daaruit geleerd kan worden.
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 20 augustus 2009

    Politie-inval in café Het Vervolg te zwaar middel

    De grootscheepse politie-inval tijdens een Afrikaans feest in café Het Vervolg in Amsterdam in juni 2007 stond in geen verhouding tot het doel, namelijk het aanhouden van mensen die illegaal in Nederland verbleven en zich bezighielden met internetfraude. H…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 31 maart 2017

    Helder handhaven door de bril van de burger

    In het rapport ´de kunst van handhaven´ concludeert de Nationale ombudsman dat behoorlijk handhaven een complexe aangelegenheid is, omdat het in de kern om botsende belangen gaat. Iedereen kent de voorbeelden: een café blijft te lang open en omwonenden erv…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 21 mei 2015

    Succesvol tweede Ombudscafé

    Op dinsdag 19 mei vond het tweede Ombudscafé plaats. Onze nieuwe ombudsman Reinier van Zutphen maakte hier kennis met circa 40 cafébezoekers. De bijeenkomst ging over de vraag wat zij de nieuwe ombudsman, nu amper 50 dagen in functie, wilden meegegeven. We…
    Lees meer
  5. Rapport 27 juli 2017

    2017/090 Politie Zeeland-West-Brabant gebruikt wapenstok tegen personen die geen bedreiging vormen

    In een café in Oosterhout is vlak voor sluitingstijd een vechtpartij. De politie komt ter plaatste. De situatie wordt grimmiger als een agent valt en wordt geschopt door een omstander. Er komt assistentie en de straat wordt ontruimd. Verzoekers klagen erover dat de straat was ontruimd terwijl de verdachten al waren aangehouden. Ook klagen ze erover dat de politie disproportioneel geweld heeft gebruikt door met de wapenstok in te slaan op personen die geen bedreiging vormden. De Nationale ombudsman vindt de ontruiming aanvaardbaar. Het geweldgebruik met de wapenstok vindt hij niet professioneel.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 25 november 2014

    Kom naar het Ombudscafé op dinsdag 9 december

    Wat maakte u mee in 2014? Kom naar het Ombudscafé en blik met ons terug op een jaar lang burger-overheid contact. Waar lopen mensen tegenaan en wat ging er juist goed? We zijn benieuwd naar uw ervaringen. Er is live muziek en er staat een hapje en een dran…
    Lees meer
  7. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  8. Column 21 januari 2017

    Geef burgers kans om stem te laten horen

    Weet u het nog? In juni vorig jaar vertelde ik u over Tonnie*. Bij Tonnie in de buurt worden regelmatig evenementen georganiseerd. Leuk natuurlijk, maar soms kunnen evenementen voor behoorlijk wat overlast zorgen voor omwonenden. Daarom wil ze graag goed o…
    Lees meer
  9. Rapport 22 december 2016

    2016/123 Gemeente Apeldoorn heeft onvoldoende oog voor omwonenden door late besluitvorming bij evenementen

    Bij een man in de buurt worden regelmatig evenementen georganiseerd. Als hij hoort dat er een evenement in een café om de hoek wordt georganiseerd vraag hij de gemeente om hem tijdig te informeren over de vergunningverlening. De gemeente laat weten dat de vergunning nog niet is verleend en op reguliere wijze bekend zal worden gemaakt. Uiteindelijk vindt de bekendmaking plaats na het evenement. De man voelt zich niet serieus genomen. De Nationale ombudsman is het met de man eens. Hij beveelt de gemeente aan om het besluitvormingsproces rondom evenementen zo in te richten dat omwonenden tijdig op de hoogte zijn en eventueel bezwaar kunnen indienen.
    Lees meer
  10. Rapport 27 maart 2015

    2015/058 Gemeente Valkenswaard had klacht als bezwaar moeten behandelen

    Een vrouw wil gaan werken bij de nieuwe eigenaar van een café dat vroeger haar eigendom was. Maar de gemeente Valkenswaard wil de exploitatievergunning op advies van het landelijk bureau Bibob alleen afgeven onder de voorwaarde voor onbeperkte duur dat de vrouw er niet mag werken. Nadat de vrouw een klacht indient wil de gemeente de voorwaarde wel aanpassen mits de vergunninghouder een herzieningsverzoek indient, wat hij niet wil uit angst de vergunning te verliezen. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente de klacht van de vrouw als bezwaar had moeten behandelen, zodat de vrouw de voorwaarde had kunnen laten herbeoordelen en eventueel aan een rechter had kunnen voorleggen.
    Lees meer