Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

18 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 25 november 2015

    Ombudsman onderzoekt verdwijnen blauwe envelop Belastingdienst

    De Nationale ombudsman start een onderzoek naar de verplichting om berichten van de Belastingdienst uitsluitend digitaal te ontvangen. De zogeheten blauwe envelop wordt stapsgewijs vervangen door digitaal verkeer. Hij heeft hier sinds begin november 475 si…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 5 april 2016

    Belastingdienst te snel met digitaliseren van blauwe envelop

    De Belastingdienst heeft de belangen van mensen die berichten niet digitaal kunnen of willen ontvangen uit het oog verloren. Dat constateert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. Bij het digitaliseren van het berichtenverkeer tussen de…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 17 januari 2017

    UWV en SVB moeten burgers beter informeren over digitalisering

    Het UWV en de SVB hebben burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven z…
    Lees meer
  4. Onderzoek 4 april 2016

    2016/030 Het verdwijnen van de blauwe envelop

    De overheid moet voor iedereen toegankelijk zijn en blijven. Bij digitalisering van overheidsdiensten moet de overheid ook oog houden voor mensen die moeite hebben met digitalisering. De Nationale ombudsman stelt dat deze mensen adequate ondersteuning moeten krijgen. Deze ondersteuning was bij de invoering van de Wet Elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst maar gedeeltelijk aanwezig. Daarnaast moeten mensen die geen hulp willen of kunnen vragen een bericht van de Belastingdienst op papier kunnen blijven krijgen. Bij de start van de digitalisering was dit niet mogelijk. Bij toekomstige digitaliseringsslagen moeten deze twee zaken vooraf geregeld zijn. Dat geldt voor de Belastingdienst en voor andere overheidsinstanties.
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 20 april 2016

    Jaarverslag 2015: Overheid moet er zijn voor alle burgers

    De overheid moet er zijn voor alle burgers, het burgerperspectief. Op het moment dat de overheid zich onvoldoende verplaatst in de burger, dan gaat het mis. Dat is met name bij burgers die niet zelfredzaam zijn en juist afhankelijk zijn van de overheid om…
    Lees meer
  6. Column 9 december 2017

    Overheid, digitaliseren doe je samen!

    "Ik begin er niet aan uit angst dat ik het niet snap en eraan vast zit"; "Op de pc gaat alles veel makkelijker fout dan op papier"; "Ze willen liever geen contact met je". Zomaar een paar uitspraken van mensen die met de ombudsman contact opnamen over de d…
    Lees meer
  7. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  8. Dossier 5 september 2015

    Dossier: Digitalisering

    De maatschappij is steeds meer aan het digitaliseren. De overheid gaat mee in die ontwikkeling. Dit heeft invloed op de relatie tussen burger en overheid en de manier waarop burger en overheid met elkaar communiceren. Voor veel burgers (en overheidsinstant…
    Lees meer
  9. Column 9 april 2016

    Papieren post blijft mogelijk

    Rosalie de la Cruz* is een alleenstaande vrouw die leeft van een minimum inkomen. Zij ontvangt daarnaast huur- en zorgtoeslag. Als er iets verandert in de toeslagen krijgt ze daar post over van de Belastingdienst. Op papier. Maar dan krijgt ze een bericht…
    Lees meer
  10. Column 21 februari 2015

    Nog even geduld...

    De bekende blauwe envelop ligt bij mevrouw Brouwer* in de brievenbus. Met een prettig bericht over de voorlopige aanslag inkomstenbelasting: ze krijgt € 980 terug. Als ze een paar dagen later haar bankrekeningoverzicht bekijkt, ziet ze tot haar schrik maar…
    Lees meer