Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

226 resultaten gevonden

  1. Rapport 11 april 2016

    Brief: Belastingdienst wijst terecht verzoek om betalingsregeling af

    Een exploitant van een café heeft een belastingschuld opgelopen. De Belastingdienst weigert een betalingsregeling omdat het oude belastingschulden betreft. Lopende verplichtingen worden nagekomen en de onderneming is levensvatbaar. De Nationale ombudsman vindt de afwijzing een redelijke beslissing. De Belastingdienst geeft aan op welke manier wordt getoetst of mag worden afgeweken van het reguliere beleid. Het was wel beter geweest om in de oorspronkelijke beslissing al een dergelijke belangenafweging op te nemen. De Belastingdienst laat weten binnen de organisatie aandacht hiervoor te vragen. (2015.11883)
    Lees meer
  2. Rapport 3 juni 2015

    2015/082 UWV mag man die te laat betaalt houden aan betalingsregeling en dwangbevel sturen met hoge kosten

    Een man moet te veel ontvangen WW-uitkering terugbetalen aan het UWV. Het UWV treft een betalingsregeling en de man betaalt maandelijks 557 euro terug. Dat doet hij wel in de betreffende maand, maar niet altijd voor de afgesproken dag, de 13e van de maand. Het UWV wijst hem daarop in een aanmaning. Na een tweede te late betaling stuurt het UWV hem een dwangbevel met hoge invorderingskosten. De man klaagt hierover, want hij heeft juist meer overgemaakt dan was afgesproken. Hij vindt het dwangbevel een absurde reactie, ook al kwamen enkele betalingen iets te laat binnen. Hij vindt dat het UWV hem had moeten informeren dat extra aflossingen niet in mindering worden gebracht op verplichte aflossingen. Volgens de Nationale ombudsman heeft het UWV juist gehandeld en is het UWV duidelijk geweest over de betalingsregeling en de aanmaning. De man had alle gelegenheid daarmee rekening te houden bij het doen van zijn verdere betalingen. Hij had eerder kunnen navragen of extra aflossen mogelijk was. Ook heeft de man nagelaten contact op te nemen naar aanleiding van de aanmaning. Het UWV is de man ter wille geweest door hem voor zijn restantschuld opnieuw een betalingsregeling aan te bieden. De ombudsman vindt de klacht niet gegrond.
    Lees meer
  3. Rapport 12 december 2014

    2014/210 Belastingdienst/Toeslagen kan financiële nood voorkomen door snel beslissen over betalingsregeling en beslagvrije voet

    Een man komt in de financiële problemen doordat de Belastingdienst/Toeslagen de maandelijkse zorg- en huurtoeslag heeft verrekend met een vordering wegens te veel ontvangen zorg- en huurtoeslag. De man krijgt een bewindvoerder, die een persoonlijke betalingsregeling voor de man aanvraagt. Er volgt een ontvangstbevestiging, maar geen beslissing over de aanvraag. De bewindvoerder vraagt dan om de beslagvrije voet toe te passen, maar ook daarop komt geen reactie. Na tussenkomst van de Nationale ombudsman besluit de Belastingdienst/Toeslagen dat de man gewoon recht had op toepassing van de beslagvrije voet en de toeslagen. Maar de correctie met terugwerkende kracht laat nog wel lang op zich wachten en pas een halfjaar later, na diverse keren contact zoeken, wordt de persoonlijke betalingsregeling toegekend. De bewindvoerder is over deze afwikkeling niet meer gebeld, terwijl persoonlijk contact gezien de voorgeschiedenis op zijn plaats was geweest.
    Lees meer
  4. Column 21 juni 2014

    Onduidelijkheid over beslagvrije voet bij betalingsregeling

    Elsie* heeft het niet breed. Als alleenstaande moeder van twee kinderen kan ze de touwtjes financieel net aan elkaar knopen. Dan wordt ze geconfronteerd met iets uit het verleden. Toen ze nog getrouwd was, heeft ze samen met haar ex-man een lening afgeslot…
    Lees meer
  5. Rapport 29 december 2014

    2014/229 Directeur Belastingdienst had eerder gegeven akkoord sanering en betalingsregeling voor onderneming voldoende moeten onderzoeken

    Een onderneming heeft als gevolg van het verlies van een grote opdrachtgever een belastingschuld van circa € 400.000. Een medewerker van de Belastingdienst Haaglanden gaat telefonisch akkoord met een sanering en betalingsregeling. Later is de regeling toch niet toegestaan. De onderneming gaat hiertegen in beroep, maar de directeur van de Belastingdienst wijst dit af. De onderneming klaagt bij de Nationale ombudsman dat de directeur hierbij niet is ingegaan op de eerdere instemming met de voorgestelde sanering en betalingsregeling. De ombudsman vindt dat de directeur wel een oordeel had kunnen geven door onderzoek te doen naar de zeer gedetailleerde feiten en omstandigheden die de onderneming had aangevoerd om haar stelling te onderbouwen. Nog tijdens het onderzoek van de ombudsman heeft een overleg tussen de Belastingdienst, de onderneming en haar gemachtigde geleid tot een voor beide partijen bevredigende oplossing.
    Lees meer
  6. Rapport 9 december 2014

    2014/202 Belastingdienst/Toeslagen beslist na 23 maanden pas op bezwaarschrift over toestaan persoonlijke betalingsregeling

    Een man dient bij de Belastingdienst/Toeslagen een bezwaarschrift in tegen de afwijzing van zijn verzoek om een persoonlijke betalingsregeling voor de belastingschuld die hij moet terugbetalen. Hij hoort niets, ook niet als de rechter de Belastingdienst/Toeslagen opdraagt om binnen twee weken een beslissing te nemen en dat er een dwangsom van maximaal € 15.000 volgt als dit niet gebeurt. De man hoort niets ondanks zijn aandringen op een beslissing . Pas na inschakeling van de Nationale ombudsman krijgt de man een beslissing te horen op het bezwaarschrift. De Belastingdienst/Toeslagen verrekent wel de hele dwangsom, die ze moet betalen met de schuld. De totale afwikkeling van het bezwaar heeft 23 maanden geduurd en dat is veel te lang.
    Lees meer
  7. Rapport 16 september 2013

    2013/119: Deurwaarder stelt betalingsregeling voor, terwijl inkomen lager is dan beslagvrije voet

    Inwoonster van Dordrecht heeft verschillende schulden waarvoor een Gerechtsdeurwaarder & Incasso kantoor uit Dordrecht is ingeschakeld. Haar inkomen is lager dan de beslagvrije voet, maar de deurwaarder legt beslag op haar uitkering van het UWV van €50 per maand. De Nationale ombudsman vindt dat de deurwaarder zo de wettelijke bescherming van het bestaansminimum heeft ondermijnd.
    Lees meer
  8. Rapport 25 april 2016

    2016/041 Belastingdienst/Toeslagen moet maatwerk leveren door te voorzien in ruimhartige betalingsregeling

    Belastingdienst kent gezin van 2008 tot en met 2014 een kindgebonden budget (voorlopig voorschot) toe. Als het gezin daar geen recht meer op heeft, vordert de Belastingdienst de toeslagen terug. De schulden lopen hoog op als de definitieve beschikkingen lang op zich laten wachten. De Belastingdienst weigert verdere tegemoetkoming omdat de familie niet tijdig en in de juiste vorm een inkomenswijziging heeft doorgegeven. De Nationale ombudsman vindt dat Toeslagen uit eigen beweging had moeten voorzien in een ruimhartige betalingsregeling. De klacht is gegrond.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 6 december 2016

    3x leren over behoorlijke invordering door de RBG

    De Regionale Belasting Groep (RBG) zorgt voor maatwerk en persoonlijk contact bij de invordering van de aanslag voor waterzuiveringsheffing. Dit blijkt na onderzoek van de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen. De ombudsman onderzocht de invordering doo…
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 2 augustus 2017

    Rapportbrief: Zorginstituut Nederland schakelt te snel een deurwaarder in

    Een man woont in België en werkt in Nederland. Hij heeft een betalingsregeling met het Zorginstituut Nederland voor een openstaand bedrag aan premie voor zijn zorgverzekering. Er gaat iets mis met de automatische incasso en het Zorginstituut stuurt vervolgens voor de betaling van de laatste twee bedragen afzonderlijke brieven. Door problemen met de postbezorging ontvangt de man slechts de betalingsherinneringen voor één van de bedragen. Hij betaalt het bedrag meteen. Het Zorginstituut schakelt een deurwaarder in voor de inning van het laatste bedrag. De deurwaarder legt beslag op het inkomen van de man en brengt daarvoor extra kosten in rekening. Het Zorginstituut erkent uiteindelijk achteraf dat het persoonlijk contact had moeten opnemen met de man alvorens een deurwaarder in te schakelen. (2016.45150)
    Lees meer