Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

106 resultaten gevonden

  1. Vraagstuk 17 december 2018

    Ik krijg geen betalingsregeling bij het CJIB

    Moet u een bedrag betalen aan het CJIB, maar lukt dat niet in een keer? Dan kan een betalingsregeling helpen. Lukt het niet om een regeling af te spreken? Dat is erg vervelend.

    Lees meer
  2. Vraagstuk 17 december 2018

    Mijn betalingsregeling is stopgezet omdat ik niet kan betalen

    Had u een betalingsregeling met het CJIB, en is deze stopgezet? Dat is erg vervelend. Het kan zijn dat het bedrag dat u elke maand moet betalen te hoog voor u is. U kunt het CJIB dan vragen om de betalingsregeling aan te passen.

    Lees meer
  3. Rapport 28 mei 2018

    Rapportbrief: Belastingdienst beslist terecht tot weigering betalingsregeling voor aanslag vennootschapsbelasting

    Wat als een onderneming geen betalingsregeling wordt toegestaan omdat niet kan worden voldaan aan de terechte eis om een zekerheid te stellen? De Nationale ombudsman vindt dat er dan geen discussie is over de vraag of de betalingsregeling terecht is afgewezen. Het gaat dan om de vraag of dat betekent dat dan wordt overgegaan tot dwanginvordering. Aan die laatste beslissing moet een belangenafweging vooraf gaan door de ontvanger.
    Lees meer
  4. Vraagstuk 17 januari 2019

    Ik wil of kan een rekening van het CAK niet betalen

    Hebt u bericht gekregen dat u geld moet betalen aan het CAK? Dit kan dan gaan om de eigen bijdrage. Maar ook om een correctie of een verrekening, bijvoorbeeld als achteraf blijkt dat u te weinig hebt betaald.

    Lees meer
  5. Rapport 11 april 2016

    Brief: Belastingdienst wijst terecht verzoek om betalingsregeling af

    Een exploitant van een café heeft een belastingschuld opgelopen. De Belastingdienst weigert een betalingsregeling omdat het oude belastingschulden betreft. Lopende verplichtingen worden nagekomen en de onderneming is levensvatbaar. De Nationale ombudsman vindt de afwijzing een redelijke beslissing. De Belastingdienst geeft aan op welke manier wordt getoetst of mag worden afgeweken van het reguliere beleid. Het was wel beter geweest om in de oorspronkelijke beslissing al een dergelijke belangenafweging op te nemen. De Belastingdienst laat weten binnen de organisatie aandacht hiervoor te vragen. (2015.11883)
    Lees meer
  6. Vraagstuk 17 december 2018

    Ik moet huurtoeslag terugbetalen

    Heeft de Belastingdienst u laten weten dat u huurtoeslag moet terugbetalen? U hebt dan waarschijnlijk meer toeslag gekregen dan waar u recht op hebt. Dat is vervelend.

    Lees meer
  7. Vraagstuk 17 december 2018

    Ik moet kinderopvangtoeslag terugbetalen

    Heeft de Belastingdienst u laten weten dat u kinderopvangtoeslag moet terugbetalen? U hebt dan waarschijnlijk meer toeslag gekregen dan waar u recht op hebt. Dat is vervelend.

    Lees meer
  8. Vraagstuk 17 december 2018

    Ik kan mijn studieschuld niet terugbetalen

    Lukt het u niet om uw studieschuld terug te betalen aan DUO? Dat is erg vervelend, zeker als u al krap bij kas zit. DUO kan u op verschillende manieren helpen.

    Lees meer
  9. Vraagstuk 17 december 2018

    Ik moet zorgtoeslag terugbetalen

    Heeft de Belastingdienst u laten weten dat u zorgtoeslag moet terugbetalen? U hebt dan waarschijnlijk meer toeslag gekregen dan waar u recht op hebt. Dat is vervelend.

    Lees meer
  10. Rapport 3 juni 2015

    2015/082 UWV mag man die te laat betaalt houden aan betalingsregeling en dwangbevel sturen met hoge kosten

    Een man moet te veel ontvangen WW-uitkering terugbetalen aan het UWV. Het UWV treft een betalingsregeling en de man betaalt maandelijks 557 euro terug. Dat doet hij wel in de betreffende maand, maar niet altijd voor de afgesproken dag, de 13e van de maand. Het UWV wijst hem daarop in een aanmaning. Na een tweede te late betaling stuurt het UWV hem een dwangbevel met hoge invorderingskosten. De man klaagt hierover, want hij heeft juist meer overgemaakt dan was afgesproken. Hij vindt het dwangbevel een absurde reactie, ook al kwamen enkele betalingen iets te laat binnen. Hij vindt dat het UWV hem had moeten informeren dat extra aflossingen niet in mindering worden gebracht op verplichte aflossingen. Volgens de Nationale ombudsman heeft het UWV juist gehandeld en is het UWV duidelijk geweest over de betalingsregeling en de aanmaning. De man had alle gelegenheid daarmee rekening te houden bij het doen van zijn verdere betalingen. Hij had eerder kunnen navragen of extra aflossen mogelijk was. Ook heeft de man nagelaten contact op te nemen naar aanleiding van de aanmaning. Het UWV is de man ter wille geweest door hem voor zijn restantschuld opnieuw een betalingsregeling aan te bieden. De ombudsman vindt de klacht niet gegrond.
    Lees meer