Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

495 resultaten gevonden

  1. Rapport 19 februari 2018

    2018/006 Belastingdienst moet ingaan op alle gronden in beroepschrift, maar mag wel zekerheid verlangen bij uitstel van betaling

    Een vrouw vraagt om uitstel betaling belastingschuld maar dit wordt afgewezen vanwege onvoldoende zekerheid voor diezelfde schuld. Ze tekent beroep aan maar ook dit wordt afgewezen waarna zij een klacht indient. De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst voldoende zekerheid mag vragen bij uitstel van betaling. De ombudsman vindt echter ook dat de Belastingdienst in de motivering voor de afwijzing alle gronden voor het beroep had moeten adresseren.
    Lees meer
  2. Rapport 8 juni 2017

    2017/069 Belastingdienst wijst terecht beslissing op verzoek uitstel van betaling af

    Een vrouw met een onderneming is het niet eens met de afwijzende beslissing van de Belastingdienst op haar beroep tegen de beslissing op haar verzoek om uitstel van betaling. Ze vindt dat de Belastingdienst tekort is geschoten vooraf niet alle belanghebbende stukken ter inzage te geven. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw hierdoor niet in haar processuele belangen is geschaad. De vrouw kon bovendien zelf niet aan de eis voldoen om zekerheid te stellen bij haar verzoek om uitstel van betaling.
    Lees meer
  3. Rapport 14 maart 2017

    2017/034 Belastingdienst gaat in beslissing niet in op een uitspraak genoemd in het beroepschrift

    Een vrouw, ondernemer in sector onderwijs, is niet meer in staat om de loonbelasting te voldoen. Ze is het niet eens dat de Belastingdienst haar verzoek voor schuldsanering afwijst. Volgens de vrouw heeft de Belastingdienst een onjuiste uitleg gegeven aan de toepasselijke wettelijke bepaling. De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst in de beslissing duidelijk de voorwaarden heeft aangegeven om akkoord te gaan met de gevraagde schuldsanering. Hoewel de motivering de beslissing kan dragen, vindt de Nationale ombudsman dat deze op twee punten tekort schiet.
    Lees meer
  4. Rapport 2 oktober 2017

    2017/111 UWV moet beslissing pandverbod zorgvuldiger nemen

    Man heeft een onaangenaam gesprek met een arbeidsdeskundige van het UWV. Hij wordt door een beveiliger het gebouw uit begeleid en krijgt een pandverbod van twee jaar. De Nationale ombudsman vindt dat een ingrijpende maatregel als een pandverbod zorgvuldig moet worden genomen, onder andere met hoor en wederhoor. Hij heeft er kennis van genomen dat het UWV betere informatie geeft over hoe wordt omgegaan met agressief gedrag van burgers.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  5. Rapport 22 november 2016

    2016/103 Regionale Belasting Groep handelt niet transparant door beslissing onvoldoende te motiveren

    Een vrouw klaagt erover dat de Regionale Belasting Groep )RBG' haar verzoeken om kwijtschelding over 2014 en 2015 niet op transparante wijze heeft behandeld. De RBG heeft de vrouw na de eerste twee beslissingen tegemoet willen gekomen door een 'inhoudelijke' beslissing te nemen toen zij de gevraagde informatie alsnog, zij het te laat, verstrekte. Die handelwijze van de RBG is te prijzen, maar heeft er uiteindelijk toe geleid dat het voor verzoekster onvoldoende duidelijk en begrijpelijk was waarom de achtereenvolgende beslissingen zijn genomen en of daarbij haar specifieke omstandigheden wel zijn meegewogen. Dat alles is pas tijdens het onderzoek van de ombudsman duidelijk geworden. De ombudsman vindt dan ook dat de RBG niet transparant heeft gehandeld. De RBG heeft de inhoudelijke beslissingen onvoldoende gemotiveerd.
    Lees meer
  6. Rapport 9 oktober 2017

    2017/108 Belastingkantoor Locosensus-Tricijn moet beslissing telefoonkosten beter motiveren

    Man belt het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Locosensus-Tricijn (GBLT) in Zwolle en krijgt maar geen contact, hij moet eindeloos wachten. Het GBLT weigert telefoonkosten van €10 te vergoeden, maar heeft het weigeren van de vergoeding onvoldoende gemotiveerd. De Nationale ombudsman vindt dat het GBLT zich coulant opstelt door het aanbieden van excuses.
    Lees meer
  7. Rapport 20 februari 2017

    2017/024 Belastingdienst neemt beslissing volgens geldend invorderingsbeleid

    Een man is het niet eens met de behandeling door de Belastingdienst van zijn beroep tegen de beslissing op zijn verzoek om uitstel van betaling. Het gaat hem zowel om de wijze van behandeling als de genomen beslissing. De Nationale ombudsman ziet geen procedurele tekortkomingen in de behandeling van het beroepschrift. Ook vindt de Nationale ombudsman dat de beslissing in overeenstemming is met het geldende invorderingsbeleid en dat geen sprake is van zodanig bijzondere omstandigheden dat de Belastingdienst daarvan had moeten afwijken.
    Lees meer
  8. Rapport 22 oktober 2014

    2014/145 College van B&W Lingewaal had in afwijzende beslissing moeten uitleggen waarom is afgeweken van ambtelijk advies over bebouwing perceel

    Echtpaar wil al jaren een extra seniorenwoning bouwen op hun perceel. De college van burgemeester en wethouders van Lingewaal wijst het principeverzoek van het echtpaar af ruim twee jaar na de indiening daarvan. Het college wijkt daarbij af van het gegeven ambtelijk advies. Als het echtpaar dit duidelijk wordt, vraagt het de Nationale ombudsman onderzoek te starten. De ombudsman is van oordeel dat het college in zijn beslissing niet duidelijk heeft gemotiveerd waarom van het ambtelijk advies is afgeweken.
    Lees meer
  9. Rapport 23 november 2016

    2016/106 LBIO bereidt beslissing om inning alimentatie over te nemen onvoldoende voor

    Een gescheiden man betaalt alimentatie voor zijn twee kinderen. Eén kind woont bij hem. In een aanvullend ouderschapsplan wordt een omgangsregeling vastgelegd en spreken ze af over en weer alimentatie te betalen. Na diverse discussies doet de moeder een voorstel om de omgangsregeling en de alimentatie te laten vervallen. De man accepteert uiteindelijk het voorstel en stuurt de ondertekende overeenkomst naar de advocaat. Het LBIO laat de man na een aantal maanden weten dat hij de alimentatie niet heeft betaald. De man wijst op de gesloten overeenkomst, maar de moeder zegt de overeenkomst niet te hebben ontvangen. Hij klaagt erover dat het LBIO de inning overneemt zonder eerst voldoende navraag te doen. De Nationale ombudsman vindt dat het LBIO de inning onvoldoende heeft voorbereid.
    Lees meer
  10. Rapport 8 december 2016

    2016/113 Een moeilijke beslissing met veel impact

    Medewerkers van Samen Veilig Midden-Nederland (Save) halen samen met de politie Oost-Nederland drie kinderen uit het huis van ene gescheiden vader. Het is vakantie en de vader heeft eerder bij de crisisdienst van Save aangegeven dat het drieweken durende verblijf van de kinderen hem veel financiële zorgen geeft en hij geen geld meer heeft voor eten voor de kinderen. De ombudsman kan niet, gezien voorgeschiedenis en context, met zekerheid stellen of het onnodig ingrijpend is geweest om de kinderen uit huis te halen. Wel vindt hij dat de politie de klacht niet behoorlijk heeft behandeld.
    Lees meer