Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

22 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 6 september 2017

    "Hoezo MijnOverheid?" – Tips voor problemen met MijnOverheid en de Berichtenbox

    De Nationale ombudsman ontvangt steeds meer klachten over overheidsinstanties die digitaal berichten versturen. Een grote groep mensen raakt daardoor in de problemen. Post van de SVB, de RDW, het UWV of de gemeente wordt gemist met nadelige gevolgen, zoals…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 14 februari 2017

    Onderzoek Nationale ombudsman naar MijnOverheid en digitale overheidspostbus Berichtenbox

    Voor veel mensen is MijnOverheid.nl met de digitale overheidspostbus Berichtenbox een uitkomst, maar niet iedereen kan of wil hier gebruik van maken. Ook mensen die met een computer overweg kunnen, lopen toch tegen problemen aan. Zo lopen mensen het risico…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 30 maart 2018

    Ombudsman start onderzoek naar digitale post overledenen

    Nabestaanden geven aan dat overheidsinstanties berichten blijven sturen naar de digitale Berichtenbox van een overledene. De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen start een onderzoek hiernaar. Tijdens eerder onderzoek naar de Berichtenbox en MijnOverheid…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 3 september 2018

    Overheid moet nabestaanden snel digitaal beter bedienen

    Liesbeth (68) krijgt steeds maar bericht dat er post van de Belastingdienst voor haar echtgenoot in zijn Berichtenbox zit. Maar hij is vorig jaar overleden. Ze belt verschillende keren met het nabestaandenloket van de Belastingdienst. Maar er komt geen…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 6 september 2017

    (Update 28 november 2018) "Hoezo MIJNOverheid?" BZK, maak regierol digitalisering overheidscommunicatie waar!

    Koen (35) heeft zijn MijnOverheid-account al jaren geleden geactiveerd. Handig, zo'n digitale brievenbus. Hij kreeg zijn post ook nog op papier, dus hij keek eigenlijk nooit meer in zijn Berichtenbox.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 7 december 2017

    Ombudsvisie digitale overheid: overheid, communiceer met burgers op het netvlies

    "Ik ben het overzicht kwijt". "Ik begin er niet aan uit angst dat ik het niet snap en eraan vast zit". "Corrigeren werkt alleen maar voor volhouders". "Op de pc gaat alles veel makkelijker fout dan op papier". "Ze willen liever geen contact met je".
    Lees meer
  7. Onderzoek 31 augustus 2018

    Rapportbrief: Overheid moet nabestaanden snel digitaal beter bedienen

    Tijdens eerder onderzoek naar de Berichtenbox en MijnOverheid stuitte de ombudsman op het feit dat overledenen digitale post blijven ontvangen.

    Lees meer
  8. Tekstpagina 31 augustus 2018

    Tip - Hoe stopt u digitale berichten van de overheid aan een overledene?

    Liesbeth (68) krijgt steeds maar bericht dat er post van de Belastingdienst voor haar echtgenoot in zijn Berichtenbox zit. Maar hij is vorig jaar overleden. Ze belt verschillende keren met het nabestaandenloket van de Belastingdienst. Maar er komt geen…
    Lees meer
  9. Tekstpagina 23 oktober 2018

    Het zal je maar gebeuren: overheidspost voor je overleden echtgenoot

    Het verliezen van een dierbare is vaak een emotionele gebeurtenis. Wat Liesbeth overkwam na het overlijden van haar man was extra pijnlijk. De overheid bleef hem namelijk e-mails sturen, waardoor Liesbeth steeds weer herinnerd werd aan het overlijden van…
    Lees meer
  10. Column 14 april 2018

    Overledene krijgt nog post

    Eduard* zijn vrouw is ernstig ziek. Als zij overlijdt, breekt een verdrietige tijd aan voor Eduard en zijn naasten. Hij probeert zijn leven zo goed mogelijk weer op te pakken. Dan krijgt hij een e-mail die hem boos en emotioneel maakt. De e-mail is…
    Lees meer