Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

38 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 24 oktober 2018

    Update 24 oktober 2018: Nationale ombudsman dringt aan op verbetering bereikbaarheid DUO

    Verbetering van de telefonische bereikbaarheid van DUO is nú nodig, en niet pas in het voorjaar van 2019. Dat schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brief met nadere vragen over de bereikbaarheid van DUO aan minister Van Engelshoven van…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 26 juli 2018

    Nationale ombudsman uit zorg over verminderde bereikbaarheid BelastingTelefoon

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft zijn zorg geuit over de verminderde bereikbaarheid van de BelastingTelefoon in een brief aan de staatssecretaris van Financiën, Menno Snel. Niet of slecht bereikbaar De ombudsman krijgt veel signalen van…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 11 mei 2016

    Schuldhulpverlening moet beter aansluiten op hulpvraag burger

    De overheid gaat onterecht teveel uit van de zelfredzaamheid van burgers bij de gemeentelijke schuldhulpverlening. Minder zelfredzamen lopen tegen drempels op voor- en tijdens het schuldhulpverleningstraject en vallen buiten de boot. Dit concludeert de…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 27 mei 2015

    Ombudsman verlegt focus van zijn onderzoek naar pgb-trekkingsrechten

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, verlegt de focus van zijn onderzoek naar de pgb-trekkingsrechten naar de toekomst. Inmiddels staat niet meer ter discussie of de invoering van het trekkingsrecht met problemen gepaard is gegaan. 'Iedereen is…
    Lees meer
  5. Rapport 9 oktober 2017

    2017/108 Belastingkantoor Locosensus-Tricijn moet beslissing telefoonkosten beter motiveren

    Man belt het Gemeenschappelijk Belastingkantoor Locosensus-Tricijn (GBLT) in Zwolle en krijgt maar geen contact, hij moet eindeloos wachten. Het GBLT weigert telefoonkosten van €10 te vergoeden, maar heeft het weigeren van de vergoeding onvoldoende gemotiveerd. De Nationale ombudsman vindt dat het GBLT zich coulant opstelt door het aanbieden van excuses.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 4 februari 2015

    Interventies bij SVB over PGB leiden niet tot verbeteringen

    De Sociale Verzekeringsbank (SVB) blijkt eind januari en begin februari 2015 niet in staat om de uitbetaling van het Persoonlijk Gebonden Budget (PGB) behoorlijk uit te voeren, waardoor een groot aantal budgethouders en daarmee zorgverleners in de…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 17 december 2014

    Wijzigingen persoonsgebonden budget per 1 januari 2015

    Vanaf 1 januari 2015 gaat er iets veranderen voor mensen met een persoonsgebonden budget (pgb). Tot die datum ontvangen mensen zelf het budget, maar vanaf januari gaat de SVB het budget beheren en de zorgverleners uitbetalen.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 16 mei 2010

    Ombudsman uit zorgen over aanhoudende problemen bij CVZ

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, heeft in een brief aan de Raad van Bestuur van het CVZ zijn zorgen geuit over de aanhoudende problemen bij de organisatie. Sinds eind 2007 ontvangt de ombudsman regelmatig klachten die samenhangen met de grote…
    Lees meer
  9. Rapport 9 september 2016

    2016/085 Gemeente Amersfoort handelt volgens beleidsregels in besluitvormingsproces

    In de gemeente Amersfoort is er discussie over de bereikbaarheid van de stad. De gemeente gaat met bewoners en ondernemers in gesprek om tot een besluit te komen voor een Westelijke ontsluiting. Diverse belangengroepen vinden dat de participatie niet zorgvuldig verloopt en klagen erover dat de gemeente de beleidsregels rond participatie niet naleeft en deze regels in het besluitvormingsproces heeft gewijzigd. De Nationale ombudsman constateert dat er een verschil is in verwachtingen. Uit onderzoek blijkt dat de gemeente behoorlijk heeft gehandeld bij de besluitvorming en dat de beleidsregels zijn nageleefd. De rol van de diegenen die participeren is tijdig en voldoende duidelijk aangegeven.
    Lees meer
  10. Rapport 7 mei 2015

    2015/080 CJIB is voor burgers nog steeds goed bereikbaar ondanks afschaffing van fax

    Sinds 1 mei 2013 is het CJIB voor burgers niet meer bereikbaar per fax. Een man dient een klacht in bij het CJIB omdat er een betaling niet is geaccepteerd wegens het niet vermelden van een betalingskenmerk. In dit kader stuurt de man een brief per fax naar het CJIB. Als dit niet meer mogelijk blijkt, klaagt hij hierover en zodoende ook over de slechte bereikbaarheid. De Nationale ombudsman doet navraag en daaruit blijkt dat de klacht wel in behandeling was en de man ontvangt kort daarna een reactie van het CJIB. De ombudsman vindt het acceptabel dat veiligheid en efficiency redenen zijn om de fax niet meer te gebruiken. Naast schriftelijk en telefonisch contact kan de burger ook via de website contact opnemen. De mogelijkheden om op digitaal gebied contact met burgers te leggen worden in de loop van het jaar aanzienlijk uitgebreid. De klacht is ongegrond.
    Lees meer