Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

1017 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 9 augustus 2017

    Stopt de Belastingdienst uw kinderopvangtoeslag tijdens een controle? Dit kunt u doen:

    De Nationale ombudsman vindt het belangrijk dat burgers bij een controle door de Belastingdienst/Toeslagen hun rechten en plichten goed kennen. Daarom hier op een rij wat u kunt doen en moet weten als de Belastingdienst uw kinderopvangtoeslag stopt tijdens…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 11 december 2017

    Belastingdienst/Toeslagen komt toeslagontvangers die van digitale correspondentie zijn uitgezonderd tegemoet

    De Belastingdienst/Toeslagen heeft maatregelen genomen om toeslaggerechtigden die uitgezonderd zijn van digitale correspondentie voldoende te informeren over hun toeslagen. Dat heeft de directeur van Belastingdienst/Toeslagen laten weten in een brief aan d…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 9 augustus 2017

    Belastingdienst treft 232 gezinnen met onevenredig harde actie

    Belastingdienst/Toeslagen zette in 2014 per direct de kinderopvangtoeslag stop bij 232 gezinnen, omdat er sprake was van 'mogelijk misbruik'. Dit zonder enig oog voor de ernstige gevolgen voor een grote groep bonafide ouders. Dat concludeert Nationale ombu…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 4 december 2017

    Ombudsman vraagt Belastingdienst/Toeslagen om informatie over afschaffen huurtoeslag voor vakantiewoningen

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, heeft de directeur van Belastingdienst/Toeslagen een brief gestuurd met het verzoek om hem te informeren over het afschaffen van de huurtoeslag voor bewoners van vakantiewoningen. De ombudsman volgt dit onderwer…
    Lees meer
  5. Rapport 10 juli 2017

    2017/079 Belastingdienst stuurt gespreksverslag naar Zwitserse Belastingdienst zonder slotreactie af te wachten

    Een vrouw leent geld aan haar broer in Zwitserland. De Belastingdienst vraagt om specificaties en nodigt haar uit voor een gesprek. De vrouw ontvangt een gespreksverslag met het verzoek deze te ondertekenen en terug te sturen. Zonder haar reactie af te wachten stuurt de Belastingdienst het verslag naar de Zwitserse Belastingdienst. De Nationale ombudsman vindt dat de Belastingdienst de reactie en het verstrijken van het reactietermijn had moeten afwachten.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 5 april 2016

    Belastingdienst te snel met digitaliseren van blauwe envelop

    De Belastingdienst heeft de belangen van mensen die berichten niet digitaal kunnen of willen ontvangen uit het oog verloren. Dat constateert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. Bij het digitaliseren van het berichtenverkeer tussen de…
    Lees meer
  7. Rapport 18 januari 2017

    2017/008 Belastingdienst handelt juist bij verifiëren van rekeningnummer voor teruggaaf

    Belastingdienst heeft de aan een man toekomende belastingteruggaaf gestort op een rekeningnummer dat de man niet meer in gebruik heeft. Hij wil dat de Belastingdienst het bedrag alsnog op het juiste rekeningnummer betaalt en klaagt bij de Nationale ombudsman. De ombudsman oordeelt dat in dit geval de Belastingdienst geen verwijt valt te maken van het betalen op het niet meer bij de man in gebruik zijnde rekeningnummer. De Belastingdienst heeft gedaan wat van hem verwacht mocht worden om de juistheid van het rekeningnummer voor de teruggaaf te verifiëren.
    Lees meer
  8. Rapport 4 december 2017

    2017/134 Belastingdienst beoordeelt verzoeken om uitstel van betaling van twee belastingschuldigen onterecht in één brief

    Vrouw met een eigen onderneming krijgt naheffingsaanslagen omzetbelasting met boetes opgelegd. Ze vraagt om uitstel van betaling. Ze klaagt erover dat de Belastingdienst in zijn beslissing deze zaak ten onrechte met die van een andere belastingschuldige heeft samengevoegd waardoor een vertekend beeld ontstaat. De Nationale ombudsman vraagt de Belastingdienst om de beslissing te heroverwegen zodat voor beiden een afzonderlijke beoordeling en beslissing wordt genomen.
    Lees meer
  9. Rapport 8 april 2016

    Brief: Belastingdienst motiveert afwijzing uitstel van betaling voldoende

    Een onderneming (BV) krijgt naar aanleiding van een strafrechtelijk onderzoek een navorderingsaanslag vennootschapsbelasting opgelegd. De BV maakt bezwaar en vraagt om uitstel van betaling. Volgens de BV is er na de hoorzitting aanvullende informatie opgevraagd bij de ontvanger. De BV klaagt erover dat hij niet in de gelegenheid is gesteld deze stukken in te zien en hierop te reageren. De Nationale ombudsman vindt dat er onvoldoende aanwijzingen waren dat de Belastingdienst na de hoorzitting aanvullende informatie zou hebben opgevraagd. Ook vindt hij dat de beslissing toereikend is gemotiveerd. (Dossiernumer: 2015.4068)
    Lees meer
  10. Rapport 12 mei 2017

    Rapportbrief: Belastingdienst/Toeslagen over 4 jaren kinderopvangtoeslag terug

    Een vrouw klaagt over de terugvordering van kinderopvangtoeslag (KOT) door de Belastingdienst/Toeslagen. Volgens de vrouw moet er sprake zijn van fraude van het betrokken gastouderbureau. De Nationale ombudsman kan niet achterhalen hoe de communicatie tussen de balie van het Belastingdienstkantoor en Toeslagen is geweest. Hij geeft hierover geen oordeel. Wel werd duidelijk dat de meldingen van verzoekster niet hadden kunnen leiden tot het voorkomen van de terugvorderingen. Ten slotte constateerde de Nationale ombudsman dat Toeslagen in een brief aan verzoekster had meegedeeld de KOT stop te zetten als zij geen Landelijk registratienummer voor de gastouder zou opgeven. Die informatie is niet op een lijn te stellen met het toch doorbetalen van de KOT nadat dit nummer door verzoekster niet werd doorgegeven. Hoewel de Belastingdienst/Toeslagen hiervoor een verklaring geeft, vindt de Nationale ombudsman dat de door Toeslagen aangeboden persoonlijke betalingsregeling daarom passend is. (2015.30864)
    Lees meer