Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

132 resultaten gevonden

  1. Rapport 20 maart 2015

    2015/052 Onduidelijkheid over bejegening tijdens verhoor IND onderstreept noodzaak geluidsopname

    Een man vlucht uit het buitenland en vraagt in Nederland asiel aan. De IND krijgt van het onafhankelijke Medifirst het advies het nader gehoor in een ontspannen sfeer te houden en voldoende tijd te geven voor de verklaring en pauzes. Na het gehoor klaagt de man dat hij zich onheus bejegend voelt door de medewerkster van de IND. Dit wordt bevestigd door een aanwezige medewerkster van Vluchtelingenwerk. De Nationale ombudsman kan de context waarbinnen de bejegening heeft plaatsgevonden, en de intonatie waarop dingen zijn gezegd niet helder krijgen. Hij kan niet beoordelen of de bejegening onheus en grensoverschrijdend is geweest. Dit onderstreept de noodzaak van een geluidsopname.
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 31 juli 2014

    Geen aanwijzing voor structurele misstanden bij politie Schilderswijk Den Haag

    De waarnemend Nationale ombudsman, Frank van Dooren, vindt geen aanwijzing voor structurele misstanden in het optreden van de politie van Bureau De Heemstraat in Den Haag.
    Lees meer
  3. Rapport 20 maart 2018

    Rapportbrief: UWV vernietigt onterecht geluidsopname van telefoongesprek

    Een vrouw klaagt erover dat het UWV een telefoongesprek met haar heeft verbroken. Het UWV beluistert de geluidsopname van het telefoongesprek en verklaart haar klacht ongegrond. Daarna wordt de opname vernietigd. De ombudsman vraagt het UWV om geluidsopnamen van telefoongesprekken op te nemen in het klachtendossier, als deze bij de klachtbehandeling zijn beluisterd. De vrouw kan haar klacht nu niet meer laten heroverwegen. (2017.28743)
    Lees meer
  4. Rapport 10 juni 2011

    2011/173: Klacht over bejegening verzekeringsarts UWV tijdens WIA-beoordeling

    Turkse vrouw komt voor WIA-beoordeling samen met haar man en een kennis op het spreekuur van een verzekeringsarts die voor het UWV Arnhem werkt. Zij voelt zich door de arts o.a. discriminerend behandeld tijdens het gesprek en lichamelijk onderzoek. Naar aanleiding van haar klacht is er een zogenaamd driehoeksgesprek met de verzekeringsarts en de stafverzekeringsarts. Maar dat gesprek neemt het gevoel niet weg, vooral ook omdat de verzekeringsarts in dat gesprek de beleefdheidsregels niet in acht nam. De Nationale ombudsman houdt een hoorzitting om de gang van zaken tijdens het onderzoek en het driehoeksgesprek te bespreken.. De ombudsman vindt dat de oorzaak voor het slechte verloop van het gesprek ligt in de (mis)communicatie en onthoudt zich van een oordeel over het lichamelijk onderzoek. Hij vindt wel dat de artsen zich onvoldoende hebben ingespannen om tijdens het driehoeksgesprek de dialoog met de vrouw in een goede sfeer te laten verlopen.
    Lees meer
  5. Rapport 4 april 2018

    2018/016 Politie Den Haag doet te snel zorgmelding bij Veilig Thuis

    Een moeder klaagt over de manier waarop de politie haar heeft benaderd. Zij heeft op een koude dag haar oudste kind in de auto met draaiende motor laten wachten terwijl zij haar jongste kind naar de crèche bracht. Hierover raakt zij in een discussie met de politie die zegt dat zij een melding gaat doen bij Veilig Thuis. De ombudsman vindt dat het direct doen van een zorgmelding onnodig heeft ingegrepen in het leven van de vrouw.
    Lees meer
  6. Column 4 augustus 2018

    Wat is privé?

    Het gaat niet goed tussen Jeroen* en Christa*. Twintig jaar huwelijk eindigt met heftige ruzies en Jeroen gaat weg. Maar daarmee zijn de problemen niet opgelost. Want Jeroen en Christa delen de zorg voor de kinderen. En de spanningen en ruzies blijven. Ten…
    Lees meer
  7. Rapport 5 juli 2018

    2018/048 Gemeente Pijnacker-Nootdorp schendt privacy door geluidsopnamen zonder toestemming te beluisteren en te verwerken

    Een man en vrouw liggen in echtscheiding. Ze vragen ieder voor zich en voor hun kinderen hulp aan de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Een kernteam gaat hen helpen met het maken van een ouderschapsplan en omgangsregeling. De man stuurt het kernteam via Whatsapp geluidsopnamen van de hevige ruzies met zijn ex-vrouw. De opnamen worden afgeluisterd en gemeld aan de Jeugdbeschermingstafel zonder de vrouw hierover te informeren. De vrouw klaagt erover dat haar privacy is geschonden. De Nationale ombudsman vindt dat het kernteam de kwestie slechts juridisch heeft bekeken en de vrouw niet fatsoenlijk heeft behandeld.
    Lees meer
  8. Rapport 4 december 2017

    2017/132 Politie Den Haag moet meer aandacht hebben voor doel van klacht slachtoffer schietincident

    Bij de politie komt een melding binnen over een man die zelfmoord wil plegen en een vuurwapen bij zich draagt. De man volgt een bevel niet op en wordt twee keer beschoten waarna hij blijvend invalide is. Hij klaagt dat de politie te snel voor de tweede maal schoot na een onterechte melding van de meldkamer dat er al geschoten was. Ook klaagt hij over het gebrek aan aandacht na het incident. De Nationale ombudsman vindt dat de politie meer aandacht aan de man en zijn klacht had moeten besteden, vanwege de ernstige gevolgen en omdat de politie zijn klacht al gegrond had verklaard.
    Lees meer
  9. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden.
    Lees meer
  10. Rapport 17 december 2018

    2018/088 Politie Amsterdam heeft schijn van discriminatie niet vermeden

    Twee mannen met een donkere huidskleur zitten in een geparkeerde auto op de Dijksgracht in het centrum van Amsterdam. Twee politieagenten controleren het rijbewijs en het identiteitsbewijs van beide mannen en bevelen de chauffeur de kofferbak van de auto open te doen. De ombudsman oordeelt dat de schijn van discriminatie niet is vermeden, omdat de politieagenten niet uitlegden waarom ze controleerden en de chauffeur niet correct bejegenden. Ook heeft de politie de klacht niet goed behandeld.
    Lees meer