Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

130 resultaten gevonden

  1. Rapport 20 maart 2015

    2015/052 Onduidelijkheid over bejegening tijdens verhoor IND onderstreept noodzaak geluidsopname

    Een man vlucht uit het buitenland en vraagt in Nederland asiel aan. De IND krijgt van het onafhankelijke Medifirst het advies het nader gehoor in een ontspannen sfeer te houden en voldoende tijd te geven voor de verklaring en pauzes. Na het gehoor klaagt de man dat hij zich onheus bejegend voelt door de medewerkster van de IND. Dit wordt bevestigd door een aanwezige medewerkster van Vluchtelingenwerk. De Nationale ombudsman kan de context waarbinnen de bejegening heeft plaatsgevonden, en de intonatie waarop dingen zijn gezegd niet helder krijgen. Hij kan niet beoordelen of de bejegening onheus en grensoverschrijdend is geweest. Dit onderstreept de noodzaak van een geluidsopname.
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 31 juli 2014

    Geen aanwijzing voor structurele misstanden bij politie Schilderswijk Den Haag

    De waarnemend Nationale ombudsman, Frank van Dooren, vindt geen aanwijzing voor structurele misstanden in het optreden van de politie van Bureau De Heemstraat in Den Haag.
    Lees meer
  3. Rapport 20 maart 2018

    Rapportbrief: UWV vernietigt onterecht geluidsopname van telefoongesprek

    Een vrouw klaagt erover dat het UWV een telefoongesprek met haar heeft verbroken. Het UWV beluistert de geluidsopname van het telefoongesprek en verklaart haar klacht ongegrond. Daarna wordt de opname vernietigd. De ombudsman vraagt het UWV om geluidsopnamen van telefoongesprekken op te nemen in het klachtendossier, als deze bij de klachtbehandeling zijn beluisterd. De vrouw kan haar klacht nu niet meer laten heroverwegen. (2017.28743)
    Lees meer
  4. Rapport 5 juli 2018

    2018/048 Gemeente Pijnacker-Nootdorp schendt privacy door geluidsopnamen zonder toestemming te beluisteren en te verwerken

    Een man en vrouw liggen in echtscheiding. Ze vragen ieder voor zich en voor hun kinderen hulp aan de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Een kernteam gaat hen helpen met het maken van een ouderschapsplan en omgangsregeling. De man stuurt het kernteam via Whatsapp geluidsopnamen van de hevige ruzies met zijn ex-vrouw. De opnamen worden afgeluisterd en gemeld aan de Jeugdbeschermingstafel zonder de vrouw hierover te informeren. De vrouw klaagt erover dat haar privacy is geschonden. De Nationale ombudsman vindt dat het kernteam de kwestie slechts juridisch heeft bekeken en de vrouw niet fatsoenlijk heeft behandeld.
    Lees meer
  5. Rapport 4 april 2018

    2018/016 Politie Den Haag doet te snel zorgmelding bij Veilig Thuis

    Een moeder klaagt over de manier waarop de politie haar heeft benaderd. Zij heeft op een koude dag haar oudste kind in de auto met draaiende motor laten wachten terwijl zij haar jongste kind naar de crèche bracht. Hierover raakt zij in een discussie met de politie die zegt dat zij een melding gaat doen bij Veilig Thuis. De ombudsman vindt dat het direct doen van een zorgmelding onnodig heeft ingegrepen in het leven van de vrouw.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  6. Rapport 4 december 2017

    2017/132 Politie Den Haag moet meer aandacht hebben voor doel van klacht slachtoffer schietincident

    Bij de politie komt een melding binnen over een man die zelfmoord wil plegen en een vuurwapen bij zich draagt. De man volgt een bevel niet op en wordt twee keer beschoten waarna hij blijvend invalide is. Hij klaagt dat de politie te snel voor de tweede maal schoot na een onterechte melding van de meldkamer dat er al geschoten was. Ook klaagt hij over het gebrek aan aandacht na het incident. De Nationale ombudsman vindt dat de politie meer aandacht aan de man en zijn klacht had moeten besteden, vanwege de ernstige gevolgen en omdat de politie zijn klacht al gegrond had verklaard.
    Lees meer
  7. Rapport 10 juni 2011

    2011/173: Klacht over bejegening verzekeringsarts UWV tijdens WIA-beoordeling

    Turkse vrouw komt voor WIA-beoordeling samen met haar man en een kennis op het spreekuur van een verzekeringsarts die voor het UWV Arnhem werkt. Zij voelt zich door de arts o.a. discriminerend behandeld tijdens het gesprek en lichamelijk onderzoek. Naar aanleiding van haar klacht is er een zogenaamd driehoeksgesprek met de verzekeringsarts en de stafverzekeringsarts. Maar dat gesprek neemt het gevoel niet weg, vooral ook omdat de verzekeringsarts in dat gesprek de beleefdheidsregels niet in acht nam. De Nationale ombudsman houdt een hoorzitting om de gang van zaken tijdens het onderzoek en het driehoeksgesprek te bespreken.. De ombudsman vindt dat de oorzaak voor het slechte verloop van het gesprek ligt in de (mis)communicatie en onthoudt zich van een oordeel over het lichamelijk onderzoek. Hij vindt wel dat de artsen zich onvoldoende hebben ingespannen om tijdens het driehoeksgesprek de dialoog met de vrouw in een goede sfeer te laten verlopen.
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden.
    Lees meer
  9. Rapport 5 juli 2018

    2018/049 Ministerie van VWS heeft in conflictsituatie te weinig oog voor bijzondere positie van bedrijf als projectuitvoerder

    Een vrouw ontwikkelt met haar bedrijf een virtueel leer- en ontwikkelplatform voor zorgprofessionals. Een brancheorganisatie vraagt haar om met het bedrijf voor het ministerie van VWS mee te doen aan een project als projectuitvoerder. De brancheorganisatie is subsidieaanvrager en penvoerder. Tijdens de looptijd van het project meldt de brancheorganisatie aan VWS dat er een conflict tussen hen is ontstaan. VWS beschouwt vervolgens alleen de brancheorganisatie als partij. De vrouw klaagt over de manier waarop VWS met haar is omgegaan na deze melding. De Nationale ombudsman vindt dat het VWS oog had moeten hebben voor de bijzondere positie van het bedrijf als projectuitvoerder.
    Lees meer
  10. Rapport 16 april 2018

    2018/021 Defensie voldoet niet aan zorgplicht voor ziek personeelslid Koninklijke Marechaussee rond uitzending

    Man werkt voor de Koninklijke Marechaussee (KMar). Hij beveiligt een bezoek van de minister aan vluchtelingenkampen en loopt daar een infectie op. Die leidt tot een chronische maag/darmziekte en hij wordt afgekeurd als militair. De ombudsman vindt dat Defensie niet voldaan heeft aan de zorgplicht door de man onvoldoende informatie te geven. De man heeft onvoldoende steun gekregen bij zijn re-integratie. Defensie heeft het dienstverband onvoldoende zorgvuldig beëindigd.
    Lees meer