Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

676 resultaten gevonden

  1. Rapport 20 maart 2015

    2015/052 Onduidelijkheid over bejegening tijdens verhoor IND onderstreept noodzaak geluidsopname

    Een man vlucht uit het buitenland en vraagt in Nederland asiel aan. De IND krijgt van het onafhankelijke Medifirst het advies het nader gehoor in een ontspannen sfeer te houden en voldoende tijd te geven voor de verklaring en pauzes. Na het gehoor klaagt de man dat hij zich onheus bejegend voelt door de medewerkster van de IND. Dit wordt bevestigd door een aanwezige medewerkster van Vluchtelingenwerk. De Nationale ombudsman kan de context waarbinnen de bejegening heeft plaatsgevonden, en de intonatie waarop dingen zijn gezegd niet helder krijgen. Hij kan niet beoordelen of de bejegening onheus en grensoverschrijdend is geweest. Dit onderstreept de noodzaak van een geluidsopname.
    Lees meer
  2. Rapport 4 december 2017

    2017/132 Politie Den Haag moet meer aandacht hebben voor doel van klacht slachtoffer schietincident

    Bij de politie komt een melding binnen over een man die zelfmoord wil plegen en een vuurwapen bij zich draagt. De man volgt een bevel niet op en wordt twee keer beschoten waarna hij blijvend invalide is. Hij klaagt dat de politie te snel voor de tweede maal schoot na een onterechte melding van de meldkamer dat er al geschoten was. Ook klaagt hij over het gebrek aan aandacht na het incident. De Nationale ombudsman vindt dat de politie meer aandacht aan de man en zijn klacht had moeten besteden, vanwege de ernstige gevolgen en omdat de politie zijn klacht al gegrond had verklaard.
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 31 juli 2014

    Geen aanwijzing voor structurele misstanden bij politie Schilderswijk Den Haag

    De waarnemend Nationale ombudsman, Frank van Dooren, vindt geen aanwijzing voor structurele misstanden in het optreden van de politie van Bureau De Heemstraat in Den Haag.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 2 maart 2017

    Gemeenten te afwachtend bij oplossen problemen zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk

    Veel gemeenten hebben het herkennen, oplossen of voorkomen van problemen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk niet op orde. Burgers weten onvoldoende waar, wanneer en hoe zij hun problemen kunnen melden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier va…
    Lees meer
  5. Rapport 10 juni 2011

    2011/173: Klacht over bejegening verzekeringsarts UWV tijdens WIA-beoordeling

    Turkse vrouw komt voor WIA-beoordeling samen met haar man en een kennis op het spreekuur van een verzekeringsarts die voor het UWV Arnhem werkt. Zij voelt zich door de arts o.a. discriminerend behandeld tijdens het gesprek en lichamelijk onderzoek. Naar aanleiding van haar klacht is er een zogenaamd driehoeksgesprek met de verzekeringsarts en de stafverzekeringsarts. Maar dat gesprek neemt het gevoel niet weg, vooral ook omdat de verzekeringsarts in dat gesprek de beleefdheidsregels niet in acht nam. De Nationale ombudsman houdt een hoorzitting om de gang van zaken tijdens het onderzoek en het driehoeksgesprek te bespreken.. De ombudsman vindt dat de oorzaak voor het slechte verloop van het gesprek ligt in de (mis)communicatie en onthoudt zich van een oordeel over het lichamelijk onderzoek. Hij vindt wel dat de artsen zich onvoldoende hebben ingespannen om tijdens het driehoeksgesprek de dialoog met de vrouw in een goede sfeer te laten verlopen.
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 10 februari 2016

    Verbeter noodopvang vluchtelingen Heumensoord

    De Nationale ombudsman doet samen met het College voor de Rechten van de Mens aanbevelingen om het verblijf tot 1 juni 2016 in de noodopvang Heumensoord te verbeteren. De ombudsman en het College concluderen dat het leven in Heumensoord veiligheids- en gez…
    Lees meer
  7. Rapport 2 oktober 2017

    2017/111 UWV moet beslissing pandverbod zorgvuldiger nemen

    Man heeft een onaangenaam gesprek met een arbeidsdeskundige van het UWV. Hij wordt door een beveiliger het gebouw uit begeleid en krijgt een pandverbod van twee jaar. De Nationale ombudsman vindt dat een ingrijpende maatregel als een pandverbod zorgvuldig moet worden genomen, onder andere met hoor en wederhoor. Hij heeft er kennis van genomen dat het UWV betere informatie geeft over hoe wordt omgegaan met agressief gedrag van burgers.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  8. Rapport 29 december 2016

    2016/128 OM verzuimt slachtoffers woninginbraak te informeren over rechtszaak

    Echtpaar is slachtoffer van woninginbraak. Er worden drie verdachten aangehouden, een van hen was stagiaire in het garagebedrijf van het echtpaar. Het echtpaar laat het slachtofferloket van het OM nadrukkelijk weten dat zij bij de zitting van deze verdachte aanwezig willen zijn. Maar het OM informeert hen niet. De ombudsman vindt dat het OM het echtpaar in de kou heeft laten staan door niet actief naar de burgers te luisteren waar het hen om ging en hen niet fatsoenlijk heeft bejegend.
    Lees meer
  9. Rapport 23 juni 2016

    2016/057 Gemeente Opsterland handelt onfatsoenlijk door zonder noodzaak e-mails van burger intern door te sturen

    Een vrouw met bijstandsuitkering wordt door een werkregisseur van de gemeente aanbevolen voor een functie. Als ze wordt afgewezen stuurt ze hem enkele emotionele e-mails. Ze krijgt hier spijt van. De werkregisseur zegt dat hij e-mails vertrouwelijk behandelt, maar stuurt ze door naar meerdere medewerkers van de gemeente. De vrouw klaagt erover dat hij zich niet houdt aan de belofte en dat de gemeente onvoldoende motiveert dat er geen sprake is van privacyschending. Ook klaagt ze erover dat de dienstverlening zonder goede reden is stopgezet. De Nationale ombudsman vindt het niet fatsoenlijk dat de e-mails zonder duidelijk doel en noodzaak zijn doorgestuurd. Over het stopzetten van de dienstverlening geeft de ombudsman geen oordeel. Hier ontbreekt het aan een heldere motivering van het besluit.
    Lees meer
  10. Rapport 9 december 2010

    2010/349: Klacht over bejegening door verzekeringsarts en klachtbehandeling door UWV

    Verzoeker klaagde over de bejegening door een verzekeringsarts en over de wijze waarop het UWV zijn klacht over die verzekeringsarts had afgehandeld.

    Lees meer