Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

41 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 20 september 2016

    Verbeter gesprek tussen gemeenten en burgers over omstreden bestemming

    Gemeenten moeten zich beter voorbereiden op de communicatie met burgers bij omstreden bestemmingen als een asielzoekerscentrum (azc). Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn rapportage 'Omstreden bestemming' over de herbestemming van de leegstaande…
    Lees meer
  2. Rapport 21 december 2016

    2016/121 Verdwenen spullen na gedwongen vertrek uit AZC

    Een gezin in het Asielzoekerscentrum in Katwijk wordt in vreemdelingenbewaring gesteld in afwachting van hun uitzetting. Zij krijgen een half uur de tijd om spullen te verzamelen. Nadat de rechter de vreemdelingenbewaring onrechtmatig heeft bevonden en zij in een ander AZC worden geplaatst, willen zij hun spullen terug. Maar die zijn (deels) verdwenen. De ombudsman vindt dat het COA tekort is geschoten.
    Lees meer
  3. Onderzoek 19 september 2016

    Omstreden Bestemming

    Gemeenten moeten zich beter voorbereiden op de communicatie met burgers bij omstreden bestemmingen als een asielzoekerscentrum (azc). Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn rapportage 'Omstreden bestemming' over de herbestemming van de leegstaande Prins Willem-Alexanderkazerne in Gouda. De ombudsman roept gemeenten op kennis te nemen van de VNG-handreiking 'Besluitvorming opvang asielzoekers en huisvesting statushouders' van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Participatiewijzer van de Nationale ombudsman.
    Lees meer
  4. Column 24 december 2016

    Dakloos met baby

    Kalila*is gevlucht uit Syrië en in Nederland terechtgekomen. Samen met haar paar maanden oude baby heeft zij een verblijfsvergunning gekregen. Eindelijk een veilige en warme kerst met een dak boven hun hoofd. Of toch niet? Met de verblijfsvergunning op zak…
    Lees meer
  5. Tekstpagina 21 maart 2017

    Onderzoeksagenda

    De Nationale ombudsman geeft bijzondere aandacht aan schulden en armoede, toegang tot voorzieningen, bescherming van rechten, inspraak en participatie en digitalisering. De keuze voor deze vijf thema's is gebaseerd op zijn visie en missie, klachteninstroom…
    Lees meer
  6. Rapport 15 december 2014

    2014/206 COA had medewerker moeten toestaan foto's te publiceren

    Een man is fotograaf en geeft als vrijwilliger yogales in een asielzoekerscentrum. Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) vraagt hem te stoppen met ofwel het fotograferen van openbare manifestaties, ofwel het vrijwilligerswerk. De Nationale ombudsman is het met de man eens dat het COA het moet respecteren dat hij foto's publiceert. Want hij heeft recht op een vrije meningsuiting en de foto's leveren geen probleem op voor het geven van yogales en het goed functioneren van het COA. Ook is uit niets gebleken dat de man in strijd heeft gehandeld met de COA-gedragscode. Over de klacht van de man dat het COA in het afgeschermde deel van zijn Facebookpagina heeft gekeken kan de ombudsman geen oordeel uitspreken gelet op de ontkenning door het COA.
    Lees meer
  7. Rapport 22 mei 2012

    2012/087: Asielzoeker klaagt over weigering bezoek door IND ivm logistieke onmogelijkheid AC Schiphol

    Afghaan komt als asielzoeker naar Nederland om zijn lange tijd dood gewaande moeder, die in Nederland woont en inmiddels de Nederlandse nationaliteit heeft en die hij 17 jaar niet gezien heeft, te bezoeken. Bij aankomst op Schiphol wordt hij direct geplaatst in het Aanmeldcentrum (AC) om de verkorte asielprocedure te doorlopen. De IND weigert hem bezoek van zijn moeder te ontvangen omdat de privacy en rust van asielzoekers daardoor zou worden verstoord. De Nationale ombudsman vindt dat de man onnodig in zijn grondrecht van persoonlijke vrijheid is beperkt
    Lees meer
  8. Rapport 31 augustus 1999

    1999/384

    Op 27 juli 1998 ontving de Nationale ombudsman een verzoekschrift van mevrouw J., ingediend door mevrouw mr. G.H.M. B r, advocaat te 's-Gravenhage, met een klacht over A. een gedraging van de directie van het asielzoekerscentrum te Strijen en B.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Rapport 23 september 2013

    2013/124: Eigen onderzoek naar onverzekerdenregeling voor (ex)asielzoekers

    Dit is een onderzoek uit eigen beweging naar de onverzekerdenregeling voor (ex)asielzoekers. Asielzoekers met een verblijfsstatus moeten zichzelf verzekeren voor de zorgverzekeringswet, de SVB geeft dit door aan het CVZ. Na vier maanden niet-betaling stuurt het CVZ een aanmaning en krijgen ze een boete. Dit geldt ook voor een kleine groep vergunninghouders die nog in een asielzoekerscentra verblijven omdat zij nog geen huisvesting hebben. Omdat zij afhankelijk zijn van financiering van het COA, betaalt het COA de verzekering en de boetes. De Nationale ombudsman vindt dat de SVB en het CVZ meer oog moeten hebben voor de specifieke omstandigheden waarin de ex-asielzoeker is terecht gekomen en moeten naar oplossingen zoeken die bij de persoon passen. Hij doet de aanbeveling om dit samen met het COA op te lossen
    Lees meer
  10. Rapport 7 juli 2003

    2003/216

    Verzoeker klaagt erover dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA):

    Lees meer
    Onderwerpen: