Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

156 resultaten gevonden

  1. Rapport 5 november 2018

    2018/081 IND mag vreemdeling intrekkingsformulier niet laten ondertekenen als advocaat niet aanwezig is

    Vrouw komt zonder haar advocaat aan het loket van de IND voor een aanvraag verblijfsvergunning. De IND stelt voor haar aanvraag in te trekken en de vrouw ondertekent die. De ombudsman vindt het niet behoorlijk dat de IND een vreemdeling het intrekkingsformulier laat ondertekenen als de IND weet dat een aanvrager wordt bijgestaan door een advocaat. De ombudsman heeft er kennis van genomen dat de IND de intrekking als nietig beschouwt en zal haar via haar advocaat een nieuwe uitnodiging voor een loketbezoek sturen.
    Lees meer
  2. Rapport 24 mei 2013

    2013/057: Advocaat klaagt dat College B&W vraagt om machtigingen voor indienen bezwaarschrift

    Advocaat maakt namens 56 cliënten bezwaar tegen het raadsbesluit van de gemeente Halderberge over de openstelling van winkels op zondagen. De gemeente vraagt hem om machtigingen van de cliënten te overleggen omdat vijf van hen hebben aangegeven geen bezwaar te willen maken. Als de advocaat dat weigert benadert de gemeente de bezwaarmakers rechtstreeks met de vraag of zij de advocaat hebben gemachtigd. De Nationale ombudsman vindt dat de gemeente daar buiten had moeten blijven omdat dit om de relatie tussen de advocaat en zijn cliënten gaat.
    Lees meer
  3. Rapport 26 november 2014

    2014/175 Functioneel Parket Zwolle laat advocaat ten onrechte extra werk doen om geld cliënt terug te krijgen

    Een advocaat verzoekt het Functioneel Parket, locatie Zwolle (hierna: FP Zwolle) om zijn vrijgesproken cliënt een in beslag genomen geldbedrag van € 3.900 terug te geven. Het FP Zwolle wil dit doen, maar daarna kost het de advocaat onevenredige inspanningen voordat het FP Zwolle deze afspraak nakomt. De advocaat wil voor deze extra geïnvesteerde uren een vergoeding krijgen. Om hiervoor in aanmerking te komen stelt het FP Zwolle voorwaarden op. De advocaat wendt zich dan tot de Nationale ombudsman. Die stelt vast dat de verrichte extra inspanningen van de advocaat buiten de gratis nazorg voor zijn cliënt vallen. Ook heeft het FP Zwolle onredelijke voorwaarden voor betaling van de extra uren gesteld. De ombudsman beveelt de minister van Veiligheid en Justitie aan om met de advocaat te overleggen over een gepaste compensatie.
    Lees meer
  4. Rapport 28 juni 2011

    2011/194: Verdachten klagen dat politie vraagt naar inhoud gesprek met advocaat

    Politie Drenthe vraagt tijdens verhoren aan verdachte vrouw en minderjarige jongen onafhankelijk van elkaar hoe zij het contact met hun advocaat hebben ervaren en wat de advocaat hen heeft geadviseerd. Zowel het College van procureurs-generaal als de korpsbeheerder vindt de klacht gegrond. De ombudsman onderzocht de klachten vanwege het principiële karakter ervan. De Nationale ombudsman is dat met hen eens. Dergelijke vragen mogen, ongeacht de intentie, nooit aan verdachten worden gesteld omdat het recht op vertrouwelijkheid van gesprekken tussen een advocaat en zijn cliënt van essentieel belang is voor de procedurele kansen van de verdachte. De ombudsman heeft er kennis van genomen dat de korpsleiding via het intranet de medewerkers erop heeft gewezen dat dit niet mag.
    Lees meer
  5. Rapport 22 december 2014

    2014/217 IND heeft advocaat voldoende kans gegeven welbevinden asielzoeker te toetsen tijdens verhoor

    Een vijftienjarige jongen uit Mongolië wil voor asiel in Nederland in aanmerking komen. De kwetsbare jongen is mogelijk slachtoffer van mensenhandel. De IND schakelt bij de verhoren steeds een tolk in omdat de jongen geen Nederlands en Engels spreekt. Tijdens een van de verhoren maakt de advocaat zich zorgen over het welbevinden van de jongen. Maar de advocaat mag geen gebruik maken van de tolk om de jongen in de pauze in vertrouwen te spreken. De advocaat dient hier een klacht over in, maar de IND is het niet met hem eens. De Nationale ombudsman oordeelt dan dat de IND steeds voldoende aandacht heeft gehad voor het welbevinden van de jongen en de advocaat de ruimte gegeven er vragen over te stellen tijdens het gehoor. De ombudsman vindt het niet onredelijk dat de IND niet toestond dat de advocaat in strijd met de huisregels de tolk in de tolkenkamer benaderde en daarmee diens pauze verstoorde.
    Lees meer
  6. Rapport 1 december 2010

    2010/340: Ondernemers klagen dat gemeente hun advocaat niet tijdig informeerden over bouwvergunning

    De advocaat van verzoekers, allen ondernemers, verzocht de gemeente De Ronde Venen onder meer om op de hoogte te worden gehouden van de aanvragen om vergunningen of ontheffingen en de beslissingen met betrekking tot de aanleg van een nieuwe weg als gevo

    Lees meer
  7. Rapport 19 december 2011

    2011/361: Schadebemiddelaar OM neemt direct contact op met vader minderjarige cliënt ipv advocaat

    Dit is een rapport van de Nationale ombudsman en de Kinderombudsman gezamenlijk. Schadebemiddelaarster van het Openbaar Ministerie in Middelburg belt advocaat van minderjarige jongen om te vragen of de schade aan het slachtoffer vergoed kan worden. De advocaat kan daar nog geen antwoord op geven omdat hij de jongen nog niet heeft gesproken en de bemiddelaarster belt vervolgens met de vader van de jongen. Die voelt zich onder druk gezet en stemt toe. De Nationale ombudsman en de Kinderombudsman zijn van oordeel dat het buiten de advocaat contact opnemen met de vader in strijd is met het Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Ze hebben er met instemming van kennisgenomen dat de minister het schadebemiddelingstraject in jeugdzaken opnieuw tegen het licht heeft gehouden
    Lees meer
  8. Rapport 21 mei 2014

    2014/047: : IND schendt bijzondere zorgplicht voor suïcidale vreemdeling door hem contact met advocaat te onthouden

    Homoseksuele Marokkaanse man vraagt asiel aan in Nederland omdat vanwege zijn seksuele geaardheid de toestand in Marokko voor hem niet langer houdbaar is. Medifirst constateerde dat het risico bestond de man zich iets zou aandoen bij een afwijzende beslissing, hetgeen ook gebeurde. Hij kreeg vrijdagmiddag om 18.00 de beschikking en kon het hele weekend geen contact krijgen met zijn advocaat. De Nationale ombudsman vindt dat de IND de vereiste van bijzondere zorg heeft geschonden door geen contact op te nemen met zijn advocaat, die bij vreemdelingen ook fungeert als vertrouwenspersoon. De ombudsman heeft er met instemming kennis van genomen dat de IND inmiddels maatregelen heeft getroffen.
    Lees meer
    Onderwerpen: 
  9. Rapport 8 april 2015

    2015/066 Minister van Defensie had advocaat moeten informeren dat klacht niet binnen de gestelde termijn afgehandeld zou worden

    Een advocaat in militaire zaken, klaagt erover dat de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) telecommunicatie tussen hem en een tweetal van zijn cliënten heeft getapt of opgenomen. De Nationale ombudsman oordeelt op basis van de verstrekte en geverifieerde informatie dat deze klacht feitelijke grondslag mist. Verder klaagt de advocaat erover dat de minister van Defensie zijn klacht over de MIVD niet binnen de daarvoor gestelde termijn heeft afgehandeld. De ombudsman constateert dat klachtafhandeling in totaal te lang heeft geduurd. Van de minister had mogen worden verwacht dat zij, toen bleek dat de afhandeling van de klacht niet binnen de na verdaging geldende termijn zou kunnen plaatsvinden, verzoeker uit eigen beweging en onder opgaaf van reden hiervan in kennis had gesteld. In zijn klachtbrief aan de minister heeft verzoeker de minister ook verzocht om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden de minister het tappen of opnemen van vertrouwelijke gesprekken toelaatbaar acht. De minister deed verzoeker de toezegging om deze vraag in een separate brief te beantwoorden, maar is dit niet nagekomen. De ombudsman ziet hierin aanleiding voor een aanbeveling aan de minister van Defensie om de aan verzoeker gedane toezegging om zijn vraag bij separate brief te beantwoorden alsnog binnen vier weken na te komen.
    Lees meer
  10. Rapport 23 januari 2012

    2012/007: Advocaat wordt verboden gegevensdragers mee te nemen in detentiecentrum

    Detentiecentrum in Rotterdam weigert advocaat zijn dictafoon en mobiele telefoon mee te laten nemen naar de spreekkamer voor het gesprek met zijn cliënt in vreemdelingendetentie. De Nationale ombudsman heeft er met instemming van kennis genomen dat de staatssecretaris van V&J zich wil heroriënteren op het toelatingsbeleid van gegevensdragers (laptop, telefoon en dictafoon) en wil bezien in hoeverre en in welke mate verschillen tussen inrichtingen door lokale omstandigheden worden gerechtvaardigd. Hij is echter van oordeel dat uit een oogpunt van fair play de staatssecretaris de vreemdelingenadvocaten op dezelfde wijze dient te faciliteren als de IND. Hij doet de aanbeveling dat op korte termijn te realiseren.
    Lees meer