Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

12 resultaten gevonden

  1. Video 25 oktober 2018

    Klacht van de dag

  2. Rapport 29 oktober 2015

    2015/159 CVOM en rechtbank Zeeland-Westbrabant zijn niet verantwoordelijk voor adreswijziging bij meerdere beroepschriften op dezelfde naam

    Een man stuurt naar aanleiding van twee ontvangen boetebeschikkingen een beroepschrift naar de CVOM. Hij vermeldt daarop zijn huidige huisadres. Hij verhuist ruim een jaar later en stuurt een adreswijziging naar de CVOM en vermeldt het CJIB nummer van een andere boeteschikking. Hij gaat ervan uit dat deze adreswijziging ook voor de andere beschikkingen wordt aangepast. Dit blijkt niet het geval. De rechtbank stuurt vervolgens een oproep naar zijn oude adres en vermeldt een onvolledig huisnummer. De man ontvangt daardoor geen oproep, maar krijgt de uitspraak van de kantonrechter alsnog via zijn oude huisbaas. De Nationale ombudsman vindt het begrijpelijk dat de CVOM niet het adres voor alle boetebeschikkingen van één persoon wijzigt. Bepaalde boetebeschikkingen kunnen ook door een advocaat of gemachtigde worden aangevochten. Daarnaast vindt hij dat de rechtbank er op moet kunnen vertrouwen dat de CVOM de juiste adresgegevens doorgeeft.
    Lees meer
  3. Column 5 mei 2018

    Kleine fout met grote gevolgen

    Sanne* studeert geneeskunde en woont nog bij haar ouders. Dat is heel gezellig, maar ze zou het liefste op kamers gaan. Na een paar maanden treinen vindt ze een kamer in haar studiestad. Op maar tien minuutjes fietsen van de universiteit, vlakbij het…
    Lees meer
  4. Rapport 8 juli 2015

    2015/113 Fysiotherapeute uitgeschreven uit BIG-register wegens oud adres

    Fysiotherapeute staat geregistreerd in het BIG-register. Dit moet iedere vijf jaar worden verlengd. Het CIBG stuurt na vier jaar een herinnering naar haar correspondentieadres. Ze is echter verhuist. Het correspondentieadres is haar oude adres dat zij zelf heeft opgegeven. Zij ontvangt deze post niet en wordt uitgeschreven uit het register waardoor zij niet meer als fysiotherapeut kan werken. Ze verwijt het CIBG onzorgvuldigheid bij toesturen berichten, want bij de gemeente is haar juiste adres wel bekend. HET CIBG vindt dat ze zelf verantwoordelijk is voor opgeven van juiste correspondentieadres. De Nationale ombudsman oordeelt dat CIBG niet onzorgvuldig handelde en dat van haar als professional verwacht mag worden dat zij ook zonder herinnering van het CIBG tijdig een aanvraag tot herregistratie indient.
    Lees meer
  5. Column 5 december 2015

    Adres onbekend

    Emma* werkt al een tijdje als fysiotherapeut. Ze is verbaasd als ze aan het begin van het jaar hoort dat ze niet meer geregistreerd straat in het BIG-register. Emma mag haar beroep alleen uitoefenen als ze in dit register is ingeschreven. Wat is er gebeurd…
    Lees meer
  6. Column 25 oktober 2014

    In de problemen na verhuizing

    Als Wendy* thuiskomt van boodschappen doen wacht haar een onaangename boodschap. Op de deurmat ligt een brief van de Belastingdienst. Wendy moet tot haar grote schrik haar ontvangen huurtoeslagen over de afgelopen jaren terug betalen. Een bedrag van maar…
    Lees meer
  7. Rapport 7 maart 2016

    2016/021 Gemeente Leusden betrekt huidige bewoner niet bij inschrijving nieuwe bewoner op hetzelfde adres

    Een vrouw dient een klacht in over de gemeente Leusden die iemand heeft ingeschreven op haar adres zonder haar te informeren en na te gaan of de feitelijke situatie klopt. De ombudsman acht deze klacht gegrond omdat een foute inschrijving grote gevolgen kan hebben voor de huidige bewoner en neemt met instemming kennis van de oplossingsgerichte houding van de gemeente.
    Lees meer
  8. Rapport 18 februari 2016

    2016/017 Zorginstituut Nederland (ZINL) verzuimt jaarrekeningen tijdig naar het juiste adres te versturen

    Een man, woonachtig in België, krijgt pas in 2014 de jaarrekeningen over de periode 2006-2009 op het juiste adres. De Nationale ombudsman vindt dat ZINL heeft nagelaten de jaarrekeningen en betalingsherinneringen naar het juiste adres te sturen en ook heeft verzuimd na te gaan of het adres correct was toen er geen reactie werd ontvangen. Vijf jaar na dato jaarrekeningen sturen vindt de ombudsman vanuit het oogpunt van behoorlijkheid te lang.
    Lees meer
  9. Column 28 februari 2009

    Aan het verkeerde adres

    Verhuizen is een hele klus. En er kan een hoop bij mis gaan. Bijvoorbeeld als je een te klein busje huurt voor vervoer van je te grote bankstel. Of ernstiger, zoals laatst bij de verhuizing van het Ministerie van Financiën, waarbij een…
    Lees meer
  10. Column 1 november 2014

    Adres onbekend

    Fred* kijkt in zijn agenda: oh ja, morgen naar de stembus! Hé, hij heeft nog geen stembiljet ontvangen, vreemd. Een bezoekje aan de gemeente Rijswijk maakt de oorzaak duidelijk. Hoewel Fred dacht dat hij eerder dat jaar digitaal aangifte had gedaan van…
    Lees meer