Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

5 resultaten gevonden

  1. Rapport 27 december 2017

    2017/149 Discrete informatie, transparantie bij adoptie

    Vrouw heeft toestemming van de Centrale Autoriteit Internationale Kinderaangelegenheden om een kind uit buitenland te adopteren, maar die wordt ingetrokken na een negatief advies van de Raad voor Kinderbescherming. De vrouw wordt pas in de bezwaarprocedure op de hoogte gesteld van de risicofactoren die de Raad heeft aangegeven. De Nationale ombudsman vindt dat de Raad de vrouw eerder en duidelijker openheid van zaken had moeten geven. Hij heeft er met instemming kennis van genomen dat de verantwoordelijk minister zowel de cliënten als de Raad op gelijke wijze schriftelijk zal informeren over de redenen van het verzoek om aanvullend onderzoek.
    Lees meer
  2. Rapport 24 april 2017

    2017/056 Was het optreden van de politie proportioneel in een conflict over een hond?

    Een vrouw dient een klacht in over de politie Zeeland-West-Brabant. Zij werd in haar woning aangehouden en een nacht vastgezet in verband met een ruzie over wie de eigenaar is van een geadopteerde hond. De ombudsman neemt contact op met alle betrokkenen en concludeert dat het politieoptreden in dit geval niet in verhouding staat tot wat er is gebeurd. Daarbij vindt hij het niet professioneel van een betrokken politieman om te reageren op een melding van de aanhouding via social media. Hij heeft tenslotte een voorbeeldfunctie.
    Lees meer
  3. Rapport 9 augustus 2011

    2011/241: WSG neemt klacht adoptiedeskundige van ouders cliënt niet in behandeling, omdat hij zelf geen cliënt is

    Tijdens een rechtszaak over ondercuratelestelling van adoptiefdochter, schrijft de William Schrikkergroep een brief waarin de adviseur van de familie (verzoeker) wordt gediskwalificeerd. Er volgt een bemiddelingsgesprek, maar geen klachtbehandeling, want de adviseur wordt niet gezien als cliënt. De Nationale ombudsman heeft in 2010 een handreiking over de klachtbehandeling in de jeugdzorg uitgebracht, 'Goede klachtbehandeling in de jeugdzorg' 2010/045.Hij vindt dat goede klachtbehandeling een onmisbaar terugkoppelingsmechanisme is voor professionals in de jeugdzorg. Hij doet de aanbeveling om de klachten alsnog door de onafhankelijke klachtencommissie te laten behandelen.
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 20 maart 2002

    Jaarverslag 2001 Nationale ombudsman: meer mensen hebben de Nationale ombudsman weten te vinden

    Bijna 28000 mensen wendden zich in 2001 schriftelijk of telefonisch tot de Nationale ombudsman. Dat is een kwart meer dan in 2000. Door de Postbus 51 campagne die eind vorig jaar is gevoerd, hebben meer mensen de ombudsman kunnen vinden. Het aantal…
    Lees meer