Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

166 resultaten gevonden

  1. Rapport 7 september 2017

    2017/099 RDW laat motordealer aanvragen indienen die kansloos zijn omdat hij in België woont

    Een man dient, op basis van informatie die hem telefonisch door de RDW is verstrekt, een gecombineerde aanvraag in voor motordealers. Alle aanvragen worden afgekeurd omdat hij in België woont. Hij moet elke aanvraag apart betalen. Ook op de website van de RDW stond niet als voorwaarde genoemd dat hij in Nederland moet wonen. De ombudsman vindt dat de RDW duidelijker moet wijzen op de voorwaarden en kosten bij afwijzing van de aanvraag.
    Lees meer
  2. Column 21 mei 2011

    Eigen verantwoordelijkheid

    Eline* heeft een Bulgaarse vriend. Hij woont al bijna 5 jaar bij haar en heeft daarom recht op een verblijfsvergunning. Dit is zo vastgelegd in een verdrag met de Europese Unie. Eline belt met de IND om te vragen hoe ze de verblijfsvergunning voor haar vri…
    Lees meer
  3. Column 13 november 2010

    Meisjesnaam

    Als overheid moet je in je communicatie rekening houden met àlle burgers. Bijvoorbeeld door taal te gebruiken die zoveel mogelijk mensen begrijpen. En ook in je formulering te zorgen dat de juiste mensen zich aangesproken voelen. Zo'n formulering echter ka…
    Lees meer
  4. Column 31 oktober 2009

    OV-studentenkaart te laat

    Als je aan een nieuwe opleiding gaat beginnen, valt er vaak veel te regelen. Opleiding kiezen, inschrijven, studieboeken aanschaffen en eventueel je studiefinanciering regelen. Evelien* wil graag goed voorbereid aan haar nieuwe MBO-opleiding beginnen. Maar…
    Lees meer
  5. Rapport 9 mei 2017

    2017/059 UWV verzuimt om na ontvangst aanvraag deskundigenoordeel contact op te nemen met aanvrager

    Een vrouw vraagt een deskundigenoordeel aan bij het UWV maar klaagt over de informatieverstrekking. De uitkomst is gedeeld met haar werkgever en er is geen antwoord gegeven op haar vragen. De Nationale ombudsman vindt dat de vrouw via de informatie op het aanvraagformulier en de website had kunnen weten dat de uitkomst gedeeld wordt met werkgever en bedrijfsarts. De ombudsman vindt wel dat de arbeidsdeskundige contact met de vrouw had moeten opnemen om na te gaan waar het nu werkelijk om ging.
    Lees meer
  6. Column 9 januari 2010

    Bureaucratische procedures

    Als Nationale ombudsman weet ik maar al te goed hoe mensen kunnen vast lopen in de papierwinkel van de overheid. De zaak van meneer Poelstra* laat op wel heel schrijnende wijze zien hoe de gemeente niet door had wat hij nodig had. Meneer Poelstra heeft kan…
    Lees meer
  7. Rapport 6 juli 2012

    2012/112: Man heeft dubbele legeskosten ipv hersteltermijn bij adviesaanvraag MVV bij IND

    Man vraagt bij de Visadienst (van het Ministerie van Buitenlandse Zaken, maar ondergebracht bij de IND) een advies aan voor een machtiging tot voorlopig verblijf (MVV) van zijn Peruaanse vriendin. De Visadienst wijst zijn verzoek af want vindt dat hij onvoldoende gegevens heeft geleverd. De man dient een nieuw verzoek in, maar inmiddels zijn de leges verhoogd en moet hij niet €830 maar €1250 betalen. De Nationale ombudsman vindt dat de Visadienst hem een hersteltermijn had moeten geven om de benodigde gegevens op te sturen. Tijdens de behandeling van deze zaak heeft de IND hem het verschil in leges terugbetaald.
    Lees meer
  8. Column 18 mei 2013

    Hobbelige weg naar rijbewijs

    Juliëtte* is opgegroeid in Enschede en woont net over de Duitse grens, in Gronau. Ze zit nog in Enschede op school. Als ze 18 wordt, wil ze haar rijbewijs graag in Nederland halen. Ze weet alleen niet zeker of dat wel kan als je in Duitsland woont. Daarom…
    Lees meer
  9. Rapport 4 augustus 2004

    2004/303

    Verzoeker klaagt erover dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Enschede in zijn reactie van 12 mei 2003 onvoldoende is ingegaan op verzoekers klacht van 19 april 2003.

    Lees meer
    Onderwerpen: 
  10. Rapport 20 oktober 2015

    2015/151 LBIO wekt verkeerde indruk door onvolledige informatie over betaling alimentatie

    Een gescheiden vrouw dient een verzoek in bij het LBIO om de alimentatie inning voor haar zoon van 18 jaar over te nemen. De vader wil de bijdrage namelijk rechtstreeks aan de zoon betalen. Het LBIO kiest volgens de moeder partij voor de vader door hem uit te leggen hoe de zoon kan regelen dat de vader hem rechtstreeks kan betalen. De Nationale ombudsman vindt de informatieverstrekking aan beide ouders niet volledig. De vader had zonder meer aan de moeder moeten betalen, omdat de zoon het formulier mede heeft ondertekend. Vanwege de klacht van de vrouw en de onduidelijkheid of de zoon het geld zelf wil ontvangen, heeft het LBIO nog geen beslissing genomen.
    Lees meer