Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

20 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 14 februari 2019

    Oproep aan minister om in te grijpen bij dienstverlening CBR

    "Ik zie een verergering van de soort problematiek en een forse stijging van het aantal klachten over de dienstverlening van het CBR. Dit kan zo niet langer, een ingreep is nodig". Dit zegt Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, vandaag in een brief aan…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 24 oktober 2018

    Update 24 oktober 2018: Nationale ombudsman dringt aan op verbetering bereikbaarheid DUO

    Verbetering van de telefonische bereikbaarheid van DUO is nú nodig, en niet pas in het voorjaar van 2019. Dat schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brief met nadere vragen over de bereikbaarheid van DUO aan minister Van Engelshoven van…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 8 februari 2019

    Ombudsman roept Waternet op telefoonnummer weer op aanslagen te zetten

    Nationale ombudsman Reinier van Zutphen heeft Waternet gevraagd hun telefoonnummer weer op de aanslag waterschapsbelasting te zetten. Door telefonische drukte en digitalisering van de dienstverlening besloot Waternet het nummer in 2017 van de aanslag te…
    Lees meer
  4. Nieuwsbericht 14 december 2018

    CBR werkt aan verbetering van processen en bereikbaarheid bij gezondheidsverklaringen

    Voor het aanvragen of verlengen van een rijbewijs moet je in bepaalde gevallen een gezondheidsverklaring invullen. Die verklaring beoordeelt het CBR en bestaat uit een aantal vragen. Als je op alle vragen ‘nee’ kunt invullen, is zo’n aanvraag snel verwerkt…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 16 juni 2015

    Een 7,6 voor onze telefonische dienstverlening

    Vandaag bestaat ons Ombudsplein 1 jaar! Op dit plein hebben onze medewerkers het afgelopen jaar ruim 30.000 telefonische vragen beantwoord en klachten behandeld of opgelost. En naar tevredenheid: in een recent onderzoek geeft u een 7,6 voor de…
    Lees meer
  6. Rapport 8 februari 2019

    Rapportbrief: Geen telefoonnummer op aanslag waterschapsbelasting

    Een man klaagt dat het telefoonnummer van Waternet ontbreekt op zijn aanslag waterschapsbelasting die hij per post kreeg. De Nationale ombudsman heeft Waternet gevraagd het telefoonnummer wel te vermelden. Hij vindt dat overheidsinstanties op verschillende manieren bereikbaar moeten zijn, niet bijvoorbeeld alleen digitaal. Waternet gaat het vermelden van het telefoonnummer op de aanslag heroverwegen.
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 23 februari 2017

    Minder burgers ten onrechte gegijzeld na verbetermaatregelen

    Mensen met openstaande boetes die geen geld hebben om te betalen, worden nauwelijks meer gegijzeld als dwangmiddel. Terwijl in 2014 nog 200.000 vorderingen tot gijzeling werden gedaan, is dat aantal in 2016 (van juli 2015-december 2016) teruggelopen tot…
    Lees meer
  8. Nieuwsbericht 30 augustus 2009

    Onderzoek naar telefonische dienstverlening door de overheid

    De Nationale ombudsman doet op dit moment onderzoek naar telefonische dienstverlening door de overheid. Het doel van het onderzoek is om de overheid een handvat te bieden om deze dienstverlening behoorlijk te laten verlopen. De resultaten van het onderzoek…
    Lees meer
  9. Column 6 november 2010

    Verschillen in e-mailverkeer

    Dagelijks zet ik mij in voor een goede relatie tussen burger en overheid. Daaronder valt ook een goede dienstverlening van de overheid aan de burger. Zoals schriftelijke dienstverlening met heldere brieven en telefonische dienstverlening met een goede…
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 16 mei 2010

    Ombudsman uit zorgen over aanhoudende problemen bij CVZ

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, heeft in een brief aan de Raad van Bestuur van het CVZ zijn zorgen geuit over de aanhoudende problemen bij de organisatie. Sinds eind 2007 ontvangt de ombudsman regelmatig klachten die samenhangen met de grote…
    Lees meer