Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Wilt u rapporten inzien ouder dan 2010, ga dan naar Archief

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

57 resultaten gevonden

  1. Rapport 18 april 2017

    2017/042 AIVD zet voor onderzoek gedeeltelijk onrechtmatig bijzondere bevoegdheden in

    Een man klaagt erover dat de AIVD zonder rechtmatige grondslag zijn telefoon- en internetverkeer eeft afgetapt en/of hem heeft gevolgd en geobserveerd. De Nationale ombudsman vindt dat er voor een deel van dit onderzoek onvoldoende zwaarwegende redenen waren. Voor de overige periode stelt de ombudsman vast dat het onderzoek rechtmatig en behoorlijk heeft plaatsgevonden. De onzorgvuldigheden die bij dit onderzoek hebben plaatsgevonden waren niet zodanig dat er onbehoorlijk is gehandeld.
    Lees meer
  2. Rapport 19 mei 2017

    2017/063 Douane moet bij 100% controle informatieverstrekking over bevoegdheden en verplichtingen verbeteren

    Een man klaagt over de wijze waarop de Douane op Schiphol een 100% controle heeft uitgevoerd. Vanwege bepaalde controlebevoegdheden mocht de Douane naar het doel van de reis en het vliegticket vragen. De Nationale ombudsman vraagt de Douane wel om reizigers voortaan beter te informeren over de bevoegdheden van de Douane en de verplichtingen van de reiziger om daaraan te voldoen.
    Lees meer
  3. Rapport 9 mei 2017

    2017/058 AIVD zet bijzondere bevoegdheden in zonder rechterlijke toetsing vooraf

    Een man is lid van een verboden marxistische-leninistische organisatie en wil een verenigingsgebouw openen. De man klaagt erover dat de AIVD zonder wettelijke grondslag een ambtsbericht aan de gemeente Rotterdam heeft uitgebracht om de nodige maatregelen te nemen. De Nationale ombudsman vindt dat men mag verwachten dat de AIVD een goede afweging maakt tussen het belang van het uitbrengen van het ambtsbericht en de gevolgen voor de betrokkene. Doordat deze belangen zijn afgewogen is het uitbrengen van het ambtsbericht zowel noodzakelijk als proportioneel.
    Lees meer
  4. Tekstpagina 17 september 2014

    Over de Nationale ombudsman

    De Nationale ombudsman staat voor u klaar als het misgaat tussen u en de overheid. Zoals het UWV, de Belastingdienst, de politie, de Sociale Verzekeringsbank, het CJIB en de meeste gemeenten. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig. Hij doet…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 13 december 2016

    Zorgen over klachtbehandeling AIVD en MIVD

    Het kabinet wil dat burgers niet langer naar de Nationale ombudsman kunnen met klachten over de AIVD en de MIVD. Burgers moeten voortaan naar de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten. Dit staat in het wetvoorstel ‘Wet op de…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 14 november 2016

    Meldpunt klachtbehandeling over boa's

    Momenteel is de ombudsman bezig met een onderzoek naar de klachtbehandeling over buitengewoon opsporingsambtenaar (boa's). Naar aanleiding van ons meldpunt over boa's hebben we via de mail en telefoon zo'n 80 signalen ontvangen. Het meldpunt was geopend…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 22 september 2016

    Ombudsman vraagt 283 gemeenten naar klachten sociaal domein

    De Nationale ombudsman vraagt alle 283 bij hem aangesloten gemeenten hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk. De ombudsman onderzoekt hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken…
    Lees meer
  8. Rapport 5 juli 2018

    2018/049 Ministerie van VWS heeft in conflictsituatie te weinig oog voor bijzondere positie van bedrijf als projectuitvoerder

    Een vrouw ontwikkelt met haar bedrijf een virtueel leer- en ontwikkelplatform voor zorgprofessionals. Een brancheorganisatie vraagt haar om met het bedrijf voor het ministerie van VWS mee te doen aan een project als projectuitvoerder. De brancheorganisatie is subsidieaanvrager en penvoerder. Tijdens de looptijd van het project meldt de brancheorganisatie aan VWS dat er een conflict tussen hen is ontstaan. VWS beschouwt vervolgens alleen de brancheorganisatie als partij. De vrouw klaagt over de manier waarop VWS met haar is omgegaan na deze melding. De Nationale ombudsman vindt dat het VWS oog had moeten hebben voor de bijzondere positie van het bedrijf als projectuitvoerder.
    Lees meer
  9. Rapport 2 juli 2018

    2018/047 Huurcommissie maakt onvoldoende gebruik van mogelijkheden om huurprijs van woning te onderzoeken

    Een vrouw vindt de huur van haar huidige woning te hoog. Drie weken voor haar verhuizing vraagt ze de Huurcommissie om alsnog de huurprijs te onderzoeken. Ze is al verhuisd als ze de woning willen onderzoeken. De vrouw laat weten hier niet bij te kunnen zijn. De Huurcommissie zegt dat ze geen uitspraak kan doen, omdat ze de woning niet in kunnen. De vrouw klaagt hierover. Ze hadden eerder langs kunnen komen. Ook is er niet gecontroleerd of er inmiddels een nieuwe huurder woont. De Nationale ombudsman vindt dat de Huurcommissie meer had kunnen en moeten doen, maar is wel positief over de inmiddels genomen maatregelen voor toekomstige onderzoeken als een huurder gaat verhuizen.
    Lees meer
  10. Column 27 januari 2018

    Mag ik de rekening?

    De familie Wilmink* woont in een kleine gemeente in het oosten van Nederland. Zoon Marcel* ontvangt een uitkering van de gemeente. De gemeente heeft het vermoeden dat Marcel fraude pleegt en helemaal geen recht heeft op een uitkering. Een sociaal…
    Lees meer