Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

559 resultaten gevonden

  1. Rapport 18 april 2017

    2017/042 AIVD zet voor onderzoek gedeeltelijk onrechtmatig bijzondere bevoegdheden in

    Een man klaagt erover dat de AIVD zonder rechtmatige grondslag zijn telefoon- en internetverkeer eeft afgetapt en/of hem heeft gevolgd en geobserveerd. De Nationale ombudsman vindt dat er voor een deel van dit onderzoek onvoldoende zwaarwegende redenen waren. Voor de overige periode stelt de ombudsman vast dat het onderzoek rechtmatig en behoorlijk heeft plaatsgevonden. De onzorgvuldigheden die bij dit onderzoek hebben plaatsgevonden waren niet zodanig dat er onbehoorlijk is gehandeld.
    Lees meer
  2. Rapport 19 mei 2017

    2017/063 Douane moet bij 100% controle informatieverstrekking over bevoegdheden en verplichtingen verbeteren

    Een man klaagt over de wijze waarop de Douane op Schiphol een 100% controle heeft uitgevoerd. Vanwege bepaalde controlebevoegdheden mocht de Douane naar het doel van de reis en het vliegticket vragen. De Nationale ombudsman vraagt de Douane wel om reizigers voortaan beter te informeren over de bevoegdheden van de Douane en de verplichtingen van de reiziger om daaraan te voldoen.
    Lees meer
  3. Rapport 9 mei 2017

    2017/058 AIVD zet bijzondere bevoegdheden in zonder rechterlijke toetsing vooraf

    Een man is lid van een verboden marxistische-leninistische organisatie en wil een verenigingsgebouw openen. De man klaagt erover dat de AIVD zonder wettelijke grondslag een ambtsbericht aan de gemeente Rotterdam heeft uitgebracht om de nodige maatregelen te nemen. De Nationale ombudsman vindt dat men mag verwachten dat de AIVD een goede afweging maakt tussen het belang van het uitbrengen van het ambtsbericht en de gevolgen voor de betrokkene. Doordat deze belangen zijn afgewogen is het uitbrengen van het ambtsbericht zowel noodzakelijk als proportioneel.
    Lees meer
  4. Tekstpagina 17 september 2014

    Over de Nationale ombudsman

    De Nationale ombudsman staat voor u klaar als het misgaat tussen u en de overheid. De Nationale ombudsman is onafhankelijk en onpartijdig. Hij doet zijn werk met een team van zo'n 170 specialisten. Reinier van Zutphen is sinds 1 april 2015 Nationale ombuds…
    Lees meer
  5. Nieuwsbericht 13 december 2016

    Zorgen over klachtbehandeling AIVD en MIVD

    Het kabinet wil dat burgers niet langer naar de Nationale ombudsman kunnen met klachten over de AIVD en de MIVD. Burgers moeten voortaan naar de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten. Dit staat in het wetvoorstel ‘Wet op de Inli…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 14 november 2016

    Meldpunt klachtbehandeling over boa's

    Momenteel is de ombudsman bezig met een onderzoek naar de klachtbehandeling over buitengewoon opsporingsambtenaar (boa's). Naar aanleiding van ons meldpunt over boa's hebben we via de mail en telefoon zo'n 80 signalen ontvangen. Het meldpunt was geopend va…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 22 september 2016

    Ombudsman vraagt 283 gemeenten naar klachten sociaal domein

    De Nationale ombudsman vraagt alle 283 bij hem aangesloten gemeenten hoe zij omgaan met burgers die klagen over zorg, jeugdhulp en begeleiding naar werk. De ombudsman onderzoekt hoe gemeenten de behandeling van klachten hebben geregeld en welke afspraken e…
    Lees meer
  8. Rapport 7 september 2017

    2017/099 RDW laat motordealer aanvragen indienen die kansloos zijn omdat hij in België woont

    Een man dient, op basis van informatie die hem telefonisch door de RDW is verstrekt, een gecombineerde aanvraag in voor motordealers. Alle aanvragen worden afgekeurd omdat hij in België woont. Hij moet elke aanvraag apart betalen. Ook op de website van de RDW stond niet als voorwaarde genoemd dat hij in Nederland moet wonen. De ombudsman vindt dat de RDW duidelijker moet wijzen op de voorwaarden en kosten bij afwijzing van de aanvraag.
    Lees meer
  9. Rapport 30 juni 2017

    Rapportbrief: LBIO vraagt onnodig oude betalingsgegevens op bij alimentatieplichtige

    Een man heeft volgens het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) een achterstand in betaling kinderalimentatie aan zijn ex-partner. Bij meerdere betalingen blijkt namelijk dat de man niet heeft vermeld voor welke maand de alimentatie bestemd is. Na een uitgebreide discussie betaalt de man onder protest het bedrag aan zijn ex-partner. Hij klaagt bij de Nationale ombudsman dat het LBIO hem heeft gedwongen om een bedrag aan zijn ex-partner te betalen, terwijl hij de betreffende maand al had betaald. De ombudsman vindt dat het LBIO juist heeft gehandeld bij het bepalen van de betalingsachterstand, maar ten onrechte betalingsgegevens over eerdere jaren bij de man heeft opgevraagd. Dit was niet noodzakelijk en heeft geleid tot verdere escalatie en discussie. (2016.08637)
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 21 april 2011

    Ombudsman onderzoekt verzamelen van persoonsgegevens voetbalsupporters

    De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, start een onderzoek naar het fotograferen door de politie van alle voetbalsupporters rondom stadions. Ook wil hij weten wat er met deze foto's gebeurt en in welke systemen persoonsgegevens van supporters worden…
    Lees meer