Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

23 resultaten gevonden

  1. Nieuwsbericht 18 april 2017

    Afwijzing dubbele kinderbijslag ook schriftelijk toelichten

    De Sociale Verzekeringsbank (SVB) moet een afwijzing voor dubbele kinderbijslag beter motiveren. Dat zegt Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brief aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de staatssecretaris van Volksgezondheid,…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 12 december 2016

    SVB moet AOW'ers in buitenland informeren over verhoging AOW-leeftijd

    De Sociale Verzekeringsbank (SVB) moet mensen die in het buitenland wonen en in de toekomst recht hebben op AOW, informeren over de verhoging van de AOW-leeftijd. Dit concludeert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na onderzoek. De SVB gaat er nu…
    Lees meer
  3. Nieuwsbericht 17 januari 2017

    UWV en SVB moeten burgers beter informeren over digitalisering

    Het UWV en de SVB hebben burgers onjuist dan wel onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven z…
    Lees meer
  4. Rapport 28 november 2016

    2016/108 Sociale Verzekeringsbank informeert AOW-er in buitenland niet actief over wijziging in zijn AOW-leeftijd

    Een man is woonachtig in Denemarken. Hij ontvangt een pensioenoverzicht van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) waarop staat dat hij zijn AOW-pensioen vanaf zijn 65e jaar gaat ontvangen. De man krijgt uiteindelijk op zijn 65e jaar geen bericht van de SVB en neemt zelf contact op. Hij hoort dat hij pas zes maanden later recht heeft op AOW, omdat de wetgeving is aangepast en de AOW-leeftijd voor iedereen omhoog gaat. Hij klaagt erover dat hij hier niet over is geïnformeerd. De Nationale ombudsman vindt dat de SVB niet kan aannemen dat iedereen in het buitenland op de hoogte is van deze wetswijziging. De ombudsman vraagt de SVB daarom de pensioengerechtigden in het buitenland te informeren over wijzigingen die invloed hebben op hun AOW-pensioen.
    Lees meer
  5. Rapport 25 april 2017

    2017/057 SVB en UWV laten weduwe anderhalf jaar wachten op nabestaandenuitkering

    Na het overlijden van haar man dient mevrouw Fazor (fictieve naam) op 21 november 2014 een aanvraag in voor een Anw-uitkering (Algemene nabestaandenwet) bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

    Lees meer
  6. Rapport 20 maart 2017

    2017/039 SVB wijzigt pensioenoverzicht zonder ontvanger te attenderen op verschil met eerder overzicht

    Een vrouw klaagt over de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Medewerkers van de SVB hebben de mogelijkheid om reeds vastgestelde verzekeringstijdsvakken voor de opbouw van de AOW te wijzigen zonder de betrokkene daarover duidelijk te informeren. Dit is in haar geval ook gebeurd. De Nationale ombudsman acht deze klacht gegrond. De SVB laat weten de werkinstructie aan te passen voor medewerkers. Bij een nieuw pensioenoverzicht zal de ontvanger expliciet worden geattendeerd op eventuele wijzingen ten opzichte van het vorige overzicht. De ombudsman neemt met instemming kennis van deze wijziging.
    Lees meer
  7. Rapport 21 december 2016

    2016/119 Plots kindgebonden budget 3.745 alleenstaande ouders stopgezet

    Alleenstaande moeder krijgt bericht van de Belastingdienst dat de uitbetaling van het kindgebonden budget is stopgezet omdat de SVB foutief heeft geregistreerd dat zij een partner heeft. Zij komt in de financiële problemen. De ombudsman vindt dat de SVB juist heeft gehandeld door een risico-signaal naar de Belastingdienst te sturen over 7.765 alleenstaande ouders die mogelijk een partner in het buitenland hebben. De ombudsman heeft er kennis van genomen dat de Belastingdienst de werkwijze heeft aangepast en de beslissing tot stopzetting zorgvuldig overweegt.
    Lees meer
  8. Onderzoek 17 januari 2017

    2017/001 Onderzoek naar de communicatie van de SVB over digitalisering

    Het SVB heeft burgers onvolledig geïnformeerd over de digitalisering van hun correspondentie. Dit concludeert de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen na onderzoek. Zo is voor burgers bijvoorbeeld niet duidelijk welke brieven zij per post krijgen en welke uitsluitend digitaal. Dat vergroot het risico dat zij belangrijke informatie missen. Tegelijkertijd met het verschijnen van dit rapport, heeft de Nationale ombudsman een rapport over het UWV gepubliceerd over hetzelfde onderwerp. Van Zutphen vindt het uiterst belangrijk dat UWV en SVB snel, volledig en correct informeren over hun digitaliseringstraject. Hij doet aanbevelingen voor verbetering waar ook andere overheidsinstanties hun voordeel mee kunnen doen.
    Lees meer
  9. Rapport 29 augustus 2016

    2016/077 SVB verstuurt jaarlijks tijdschrift alleen digitaal

    Een vrouw krijgt elk jaar het tijdschrift Mijn AOW omdat zij een AOW-uitkering krijgt. De SVB besluit om het tijdschrift alleen digitaal aan te bieden. De vrouw is digitaal niet vaardig, zij kan een papieren exemplaar krijgen als ze zelf contact opneemt met de SVB. De ombudsman vindt dit prima. Het magazine bevat slechts achtergrondverhalen. Alle belangrijke informatie wordt alsnog per post verstuurd.
    Lees meer
  10. Nieuwsbericht 27 mei 2015

    Ombudsman verlegt focus van zijn onderzoek naar pgb-trekkingsrechten

    De Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, verlegt de focus van zijn onderzoek naar de pgb-trekkingsrechten naar de toekomst. Inmiddels staat niet meer ter discussie of de invoering van het trekkingsrecht met problemen gepaard is gegaan. 'Iedereen is zic…
    Lees meer