Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

99 resultaten gevonden

  1. Column 30 januari 2016

    Pensioen met kopzorgen

    Meneer Bijster* woont samen met zijn vrouw in Frankrijk. Zij hopen daar samen nog heel wat jaren te genieten van hun oude dag met een AOW en klein pensioen. Dat genieten gaat niet geheel zorgeloos. De afgelopen anderhalf jaar heeft hij namelijk diverse jaa…
    Lees meer
  2. Nieuwsbericht 8 november 2016

    Verdwenen pensioengelden Caribisch Nederland nog niet boven water

    Er moet een oplossing komen voor alle burgers die te maken hebben met verdwenen pensioengelden. Dit schrijft Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in een brief aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Met de overgang in 2010 v…
    Lees meer
  3. Rapport 20 maart 2017

    2017/039 SVB wijzigt pensioenoverzicht zonder ontvanger te attenderen op verschil met eerder overzicht

    Een vrouw klaagt over de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Medewerkers van de SVB hebben de mogelijkheid om reeds vastgestelde verzekeringstijdsvakken voor de opbouw van de AOW te wijzigen zonder de betrokkene daarover duidelijk te informeren. Dit is in haar geval ook gebeurd. De Nationale ombudsman acht deze klacht gegrond. De SVB laat weten de werkinstructie aan te passen voor medewerkers. Bij een nieuw pensioenoverzicht zal de ontvanger expliciet worden geattendeerd op eventuele wijzingen ten opzichte van het vorige overzicht. De ombudsman neemt met instemming kennis van deze wijziging.
    Lees meer
  4. Rapport 28 november 2016

    2016/108 Sociale Verzekeringsbank informeert AOW-er in buitenland niet actief over wijziging in zijn AOW-leeftijd

    Een man is woonachtig in Denemarken. Hij ontvangt een pensioenoverzicht van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) waarop staat dat hij zijn AOW-pensioen vanaf zijn 65e jaar gaat ontvangen. De man krijgt uiteindelijk op zijn 65e jaar geen bericht van de SVB en neemt zelf contact op. Hij hoort dat hij pas zes maanden later recht heeft op AOW, omdat de wetgeving is aangepast en de AOW-leeftijd voor iedereen omhoog gaat. Hij klaagt erover dat hij hier niet over is geïnformeerd. De Nationale ombudsman vindt dat de SVB niet kan aannemen dat iedereen in het buitenland op de hoogte is van deze wetswijziging. De ombudsman vraagt de SVB daarom de pensioengerechtigden in het buitenland te informeren over wijzigingen die invloed hebben op hun AOW-pensioen.
    Lees meer
  5. Column 17 december 2016

    Neem klachten van veteranen serieus!

    Mevrouw Gerritsen* is weduwe van een verzetsmilitair. Haar overleden man Harrie* vocht in de Tweede Wereldoorlog. Als er iets verandert in het pensioen voor nabestaanden van verzetsmilitairen, schrijft ze namens meerdere lotgenoten een brief aan Defensie.…
    Lees meer
  6. Nieuwsbericht 30 juni 2016

    Ombudsman onderzoekt gegevensoverdracht Openbaar Lichaam Sint Eustatius – Pensioenfonds Caribisch Nederland

    De Nationale ombudsman is een onderzoek gestart naar het niet verstrekken van gegevens van het Openbaar Lichaam Sint Eustatius aan de Stichting Pensioenfonds Nederland (PCN). Een docente diende een klacht bij hem in vanwege problemen met haar pensioenopbou…
    Lees meer
  7. Nieuwsbericht 27 januari 2016

    Joyce Sylvester beëdigd als substituut ombudsman

    Vandaag heeft de Voorzitter van de Tweede Kamer, Khadija Arib, Joyce Sylvester beëdigd als substituut ombudsman. Zij was tot eind december 2015 waarnemend burgemeester van Naarden. De substituut ombudsman speelt een belangrijke rol bij behandeling van de 3…
    Lees meer
  8. Rapport 9 december 2015

    2015/167 ZINL moet met burger uitzoeken waarom de rekeningen voor bijdrage zorgverzekering zo hoog zijn

    Een gepensioneerde man, woonachtig in het buitenland, betaalt voor zijn zorgverzekering een bijdrage aan Zorginstituut Nederland (ZINL). ZINL verstuurt de jaarafrekeningen te laat waardoor de man een fors bedrag moet nabetalen. Hij sluit een betalingsregeling af. Er ontstaan vervolgens problemen rondom de betaling en de schuld loopt op tot 8.400 euro. ZINL schakelt een deurwaarder in en zorgt voor een nieuwe betalingsregeling met de deurwaarder. De man klaagt bij de Nationale ombudsman over de jaarlijkse naheffingen en de hoogte van de aanvullende betalingsregeling. De ombudsman vindt de klacht over de betalingsregeling niet gegrond, maar vindt wel dat er te weinig rekening is gehouden met de financiële omstandigheden. Het is niet behoorlijk dat ZINL niet met de man ging uitzoeken waarom de navorderingen zo hoog waren. ZINL heeft dit alsnog gedaan en informatie over navorderingen op de website gezet.
    Lees meer
  9. Vraag 25 augustus 2014

    Ik heb vragen over mijn beslagvrije voet

    Is of wordt er beslag gelegd op uw inkomen? De beslagvrije voet is een deel van uw inkomen waarop geen beslag gelegd wordt.
    Lees meer