Vind hier nieuws, rapporten, columns en meer publicaties

Verfijn uw resultaten

Soort
Periode
Thema

11 resultaten gevonden

  1. Rapport 29 maart 2017

    2017/044 Koninklijke Marechaussee toont bij paspoortcontrole niet aan dat er geen sprake is van discriminatie

    Een Nederlandse man, woonachtig in Spanje, komt vier keer aan met het vliegtuig in Rotterdam. Hij is werkzaam als piloot en vliegt vanuit Nederland verder. Drie keer vraagt de Koninklijke Marechaussee (Kmar) naar zijn paspoort. Andere passagiers uit Schengenlanden met een lichte huidskleur kunnen gewoon doorlopen. De man krijgt geen duidelijk antwoord waarom hij er steeds wordt uitgepikt. Hij klaagt hierover bij de Nationale ombudsman. De ombudsman vindt dat de Kmar bewijs had moet leveren dat er geen sprake is geweest van discriminatie. Hij doet de aanbeveling om het MTV-proces (Mobiele Toezicht Veiligheid) op het vliegveld aan te passen.
    Lees meer
  2. Rapport 10 mei 2017

    2017/062 Koninklijke Marechaussee handelt niet professioneel bij controle van reizende vrouw met minderjarige dochter

    Een vrouw gaat met haar vijfjarige dochter op vakantie naar Turkije. De Koninklijke Marechaussee (KMar) op Schiphol vraagt om een toestemmingsverklaring van de vader van het meisje. Ze legt uit dat ze als enige het gezag heeft en geen toestemming nodig heeft. De vrouw klaagt over het stellen van onjuiste vragen en de weigering om de vliegmaatschappij te bellen over het oponthoud. De klachten zijn gegrond, maar de Nationale ombudsman vindt dat de vrouw zelf verantwoordelijk is om het gezag aan te tonen. Ook ziet hij geen aanleiding voor schadevergoeding voor de gemiste vlucht omdat ze zich te laat heeft gemeld bij de grenscontrole.
    Lees meer
  3. Rapport 24 december 2015

    2015/181 Koninklijke Marechaussee moet mensen bij grensweigering een aanspreekpunt bieden voor meer informatie

    Een man nodigt zijn Cubaanse schoonmoeder uit in Spanje. Zij reist via Nederland. Er ontstaat op Schiphol een verwarrende situatie met meerdere controles door de KMar omdat de vrouw onvoldoende informatie kan geven. Haar reisdoel en route komen namelijk niet overeen met de visumaanvraag. Het visum wordt ingetrokken en ze moet in een transitruimte verblijven. Het lukt verzoeker niet bij de KMar iemand aan de telefoon te krijgen om informatie te krijgen en te geven. Zijn vrouw vliegt naar Schiphol, maar slaagt er niet in om iemand te spreken te krijgen over de weigering haar moeder door te laten reizen. De vrouw vliegt weer terug naar Cuba. De Nationale ombudsman vindt dat de KMar voldoende hulpvaardig is geweest, maar het ontbreekt aan een aanspreekpunt op Schiphol voor reizigers en familie als iemand aan de grens geweigerd wordt. De ombudsman doet de minister van Defensie een aanbeveling om de aan de grens geweigerde reizigers in meerdere talen te informeren over hun situatie.
    Lees meer
  4. Rapport 2 mei 2016

    2016/043 Marechaussee moet contact opnemen met IND bij vreemdelingen met artikel 10 verblijfskaart

    Een Nederlandse man woont in Londen en vliegt met zijn vrouw, afkomstig uit Jemen, naar Nederland voor familiebezoek. Zijn vrouw mag Nederland niet verder inreizen, ondanks een artikel-10-verblijfskaart. De man klaagt erover dat zij meer dan 24 uur is opgehouden. Ook luistert de Marechaussee niet als hij wil aantonen dat zij is vrijgesteld van visumplicht. De man kan echter zijn status als EU-burger niet aantonen. Daardoor is de KMar op het verkeerde been gezet. Ondanks dat vindt de Nationale ombudsman dat het in deze situatie voor de hand ligt om snel contact op te nemen met de IND. De ombudsman doet de aanbeveling om voortaan bij twijfel over een vreemdeling met een artikel-10-verblijfskaart, eerst contact met de IND op te nemen.
    Lees meer
  5. Column 28 mei 2015

    Onderbuikgevoel

    Kees* wandelt elke week door Paleispark het Loo. Hij gebruikt wandelstokken, want hij heeft last van zijn heupen. Zonder stokken kan hij ook prima wandelen, hij is dan alleen sneller moe. Tijdens zijn wandeling komt Kees een auto tegen van de Koninklijke M…
    Lees meer
  6. Rapport 7 mei 2013

    2013/046: Vrouw klaagt dat KMar haar zoon geweigerd heeft te vliegen op oud noodpaspoort

    Nederlandse vrouw woont met Britse man en Nederlandse kinderen in Londen. Op reis in Israël verliezen vader en zoon hun paspoort, de zoon krijgt van de Nederlandse ambassade voor de reis naar Londen een Nederlands noodpaspoort dat één jaar geldig is. Enkele maanden later na familiebezoek in Nederland wordt de zoon tegengehouden door de Koninklijke marechaussee omdat het noodpaspoort voor slechts één reis geldt. De KMar had contact op genomen met de Britse autoriteiten met de vraag of hij tot het VK toegelaten kon worden, maar kreeg nul op het rekest. Ze worden doorverwezen naar de gemeente Den Haag om daar een noodpaspoort aan te vragen, maar na aankomst in Den Haag blijkt dat de gemeente geen noodpaspoorten kan uitgeven. De Nationale ombudsman vindt dat de Kmar de vrouw niet naar de gemeente Den Haag had moeten verwijzen.Dat de KMar de zoon niet tot de vlucht heeft toegelaten en geweigerd heeft de kosten van de extra vlucht te betalen, vindt hij niet onbehoorlijk. .Burgers hebben ook een eigen verantwoordelijkheid voor hun reisbescheiden. De ombudsman heeft niet kunnen vaststellen of de ambassade in Israël onvoldoende informatie heeft verstrekt over het eenmalige karakter van het noodpaspoort.
    Lees meer
  7. Rapport 19 februari 2015

    2015/032 Justitie ging onzorgvuldig om met forse hoeveelheden inbeslaggenomen geld

    Een man wordt verdacht van een ernstig strafbaar feit. De Koninklijke Marechaussee (KMar) neemt buitenlandse valuta van hem in beslag. Jarenlang blijft het totale bedrag en de samenstelling ervan onduidelijk. Volgens de man heeft hij na beëindiging van de strafzaak tegen hem ruim zestigduizend euro te weinig teruggekregen. De hoofd-advocaatgeneraal zegt dat dit bedrag is zoekgeraakt en adviseert het College van procureurs-generaal schadevergoeding uit te keren. Maar het College weigert de schade te vergoeden omdat het zich daarmee schuldig zou maken aan het witwassen van crimineel geld. De ombudsman kan dit niet rijmen met het feit dat het College eerder wel ruim 70.000 euro heeft teruggegeven. Later stelt het College zich na het bekijken van bankafschriften op het standpunt dat het verschil is ontstaan door een telfout van de bank. De ombudsman stelt vast dat slordig is omgegaan met het inbeslaggenomen geld en dat het College steeds wisselende standpunten inneemt. Ook begrijpt de ombudsman niet waarom niet direct de bankafschriften zijn onderzocht en waarom het College en de minister van Veiligheid en Justitie als verantwoordelijke voor het College niet hebben erkend dat ze onzorgvuldig zijn geweest.
    Lees meer
  8. Column 13 juni 2014

    Afrekenen op Schiphol

    De rechter heeft bepaald dat Naomi een boete in vijf termijnen mag betalen. Maar als ze op Schiphol staat om met vakantie te gaan, verplicht de Koninklijke Marechaussee haar de openstaande boete ineens te betalen. Dat doet ze, omdat ze anders wordt meegeno…
    Lees meer
  9. Rapport 20 juni 2013

    2013/069: Bestuurder klaagt over vragen over relatie met bijrijder bij grenscontrole na tonen verblijfspapieren

    Nederlandse man rijdt met Chinese vrouw in een auto met Duits kenteken vanuit Duitsland naar Nederland. Bij Enschede houdt de Koninklijke Marechaussee hen aan en vraagt om verblijfspapieren. Nadat ze die hebben getoond, vraagt de KMar naar hun relatie vanwege het leeftijdsverschil van dertig jaar en verdenking op mensenhandel. De Nationale ombudsman vindt het enkele leeftijdsverschil onvoldoende grond voor strafvorderlijk optreden bij deze bestuursrechtelijke controle. Bovendien is de man niet op zijn zwijgrecht gewezen.
    Lees meer
  10. Rapport 8 november 2011

    2011/331: Reiziger klaagt als enige gecontroleerd te zijn bij reis vanaf Schiphol

    Nederlandse man (geboren in Iran) reist naar Mexico en wordt door de beveiliging van Schiphol als enige uit een lange rij reizigers geselecteerd vanwege beveiligingscontrole. Tijdens de fouillering moet hij zijn bovenlijf ontbloten en zijn broek laten zakken. Door de controle heeft hij zijn vlucht gemist. De Nationale ombudsman stelt vast dat er bij de selectie niet is gediscrimineerd. Wel vindt hij dat de fouillering op onnodig vernederende wijze heeft plaatsgevonden (zie ook rapport 2007/258). Ook vindt hij dat de KMar excuses had moeten aanbieden.
    Lees meer